Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Uncharted 4: A Thief's End (multiplayer hands-on)

Is leuker met z’n allen

Geschreven door Joe van Burik op
Voor de schietactie alleen hoef je Uncharted niet te spelen. Het is de som der delen die de franchise tot een succesvol PlayStation-paradepaardje heeft gemaakt: een spannend verhaal, vlotte platformactie, geinige puzzelelementen én regelmatig geknal. Het ideale recept voor een toffe actiegame die je – lekker ouderwets – in je eentje doorspeelt. Toch?

Al bij Uncharted 2: Among Thieves kregen we een multiplayerstand in onze mik geduwd, die in het derde deel in verbeterde vorm terugkeerde. Nog steeds zijn liefhebbers van de reeks er niet over uit of de modus voor meerdere spelers toegevoegde waarde biedt. Zeker aangezien Uncharted 4: A Thief's End pas begin 2016 verkrijgbaar, maar er in december al een betaversie beschikbaar is van... jawel, de multiplayer-modus. Dat riekt haast naar een wanhoopspoging om Uncharted-spelers tegen elkaar te laten spelen.

Volgens voorstanders heeft de multiplayer van Uncharted zijn hele eigen charme. Ongedwongen en  soms zelfs komisch. Precies die kernwaarden keren wederom terug in de multiplayer-modus van het PlayStation 4-debuut van de franchise, zo blijkt tijdens de eerste keer dat we zélf achter de knoppen zitten bij een voorlopige versie van de game.

Soepel

Daarbij voelt Uncharted nog een stuk vlotter en soepeler dan voorheen. Nathan Drake en consorten stonden er altijd al om bekend dat ze met speels gemak door levels hollen, klimmen en sluipen, maar de precisie waarmee je personage beweegt is ditmaal merkbaar verbeterd. Dat betekent minder vaak ongemakkelijk misgrijpen naar randjes en voorbij dekking rollen. Tegelijkertijd is schieten een tikje listiger geworden: je wapens geven meer terugslag dan voorheen, waardoor in één ruk je magazijnen legen op de oppositie minder effectief lijkt. 

Verder heb je ditmaal de beschikking over een enterhaak, waarmee je in één vloeiende beweging over afgronden en grote kuilen slingert. Extra tof is de mogelijkheid om uit ‘n zwaai gelijk een tegenstander een vuistslag te verkopen. Meer herkenbaarheid is er in het kiezen van je personage – een schare helden en schurken uit de verschillende Uncharted-delen – en het bepalen van je wapenrusting. In de door ons gespeelde demo beschikten we alleen over vooraf bepaalde sets met lichte wapens, zware wapens en diverse extra's.

Onder extra’s vallen ditmaal niet alleen om granaten en speciale vaardigheden, maar ook sidekicks en superkrachten genaamd Mysticals. Zo kun je een sidekick als sluipschutter op een tactisch gunstige plek parkeren om je dekking te geven of een andere, sterkere sidekick meenemen om je tegenstanders fysiek af te tuigen. De bovennatuurlijke Mysticals zijn net zo opvallend: roep bijvoorbeeld het standbeeld uit Uncharted: Drake's Fortune op om je rivalen te vervloeken of transformeer in een razendsnelle vuurbal om sneller (en harder) leden van de tegenpartij neer te slaan.

Geld

Al die elementen kun je tijdens het spelen aanpassen dankzij een in-game-winkel, waarin je met een druk op de knop je geld direct kunt uitgeven aan nieuwe wapens of vaardigheden. Geld dat je simpelweg van de grond hebt opgeraapt óf verdiend hebt door tegenstanders te verslaan. Slachtoffers hebben ditmaal overigens de gelegenheid om in een 'down state' weg te strompelen van hun aanvaller(s) en door een teamgenoot weer overeind geholpen te worden, wat teamspel stimuleert.

Op het gebied van gameplay zijn er in elk geval genoeg innovaties om de multiplayer van de nieuwste Uncharted-game boeiend te maken, aangenomen dat we ook de nodige boeiende speltypes en omgevingen kunnen verwachten. Belangrijker is misschien nog wel de technische ontwikkeling die Naughty Dog doorvoert: waar de singleplayer in 1080p en dertig beeldjes per seconde wordt weergegeven, wordt de multiplayer gekenmerkt door een resolutie van 900p en zestig frames per seconde. Naughty Dog heeft zijn prioriteiten in elk geval op orde.

Uncharted 4: A Thief's End is vanaf 18 maart 2016 verkrijgbaar op PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe mogelijkheden in Metal Gear Solid 5 na update Uitverkoop op Steam vanwege lancering Steam Machines
6

Reacties op: Uncharted 4: A Thief's End (multiplayer hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fappingsnake

    • 2 jaren geleden
    Heb de multiplayer van uncharted altijd al leuk gevonden , er is niets leuker dan een tegenstander van een richel aftrekken :P ben blij dat er bij deel 4 weer een bij zit. en ziet er ook nog eens een stuk beter uit. Nu maar hopen dat er meer mensen de multiplayer gaan spelen ipv alleen maar cod of star wars ….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 2 jaren geleden
    Ik hoop dat er weer een co-op horde achtige mode inzit. dat vind ik nog wel leuk, maar U4 gaat vooral voor de single player gespeeld worden hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 2 jaren geleden
    Ik heb de MP altijd heel fanatiek gespeeld maar dan wel de co-op arena modus, met 3 mensen tegen waves van tegenstanders was zo verslavend.

    Echt een onderschat onderdeel uit de UC serie naar mijn mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tim94

    • 2 jaren geleden
    Hebben jullie iets gemerkt van de invloed van TLOU multiplayer op deze multiplayer? Ik hoopte eigenlijk dat het er erg op zou lijken maar uit de trailer leek het van niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 2 jaren geleden
    Hmm, 1080p op 30FPS. Ik hoop niet dat ik dezelfde koppijn ervaring ga krijgen net zoal TLOU op de PS3
    TLOU op de PS4 was echt een verademing met 60fps en de koppijn was meteen verdwenen.

    Misschien maar wachten op de PS5 remaster :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren geleden
    Hoofdpijn van TLOU op de PS3 ???

    Ik kreeg vroeger last van me maag met FPS games als Wolfenstein 3D (jaren 90) maar tegenwoordig niet meer en zeker niet met TLOU, je wilt toch niet zeggen dat je van 30fps games hoofdpijn krijgt :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.