Trials Frontier

De Trials-games op de consoles en PC hebben inmiddels een vaste schare fans opgebouwd. Dat is niet zo gek natuurlijk, gezien de kwaliteit en verslavende factor van de spellen. Het op het oog redelijk simpele concept - zonder te vallen op een stuntmotor van A naar B rijden - gaat breidt zich nu uit naar smartphones en tablets. Potentiële valkuilen? De besturing en het free-to-play-model.

Om te beginnen met het laatste: Trials Frontier is gratis te downloaden, maar in-game kunnen aankopen gedaan worden om sneller vorderingen te maken. Op zich is daar weinig mis mee, maar er staat wel tegenover dat de niet-betalende gamer zich op moet maken voor het nodige grind-werk. In de korte levels (soms niet eens een minuut langkun je munten verdienen om nieuwe motors te kopen of oude modellen te upgraden. Dat is hard nodig, gezien latere levels niet gehaald kunnen worden als een motor niet snel genoeg is.

Wie bereid is geld uit te geven of simpelweg veel met de game aan de slag gaat, komt er achter dat Trials Frontiers vrijwel niets van de console-magie verloren heeft. De besturing met het touchscreen is even wennen, maar werkt na een tijdje verbazend goed. Veteranen zullen zich snel thuis voelen.

Ook komt er een leveleditor voor mobiele versies uit. De Finse ontwikkelaar waar wij mee spraken liet in de debug-versie van het spel de mogelijkheden van de editor zien. Voorlopig houdt de ontwikkelaar de leveleditor voor zichzelf, maar hopelijk verschijnt de modus snel. Anders zijn we aangewezen op de bestaande levels en de beloofde extra content, al is dat zeker geen straf.

Trials Frontier

Rayman Fiesta Run

In principe kunnen we vrij kort over Fiesta Run zijn. Heb je Rayman Jungle Run al gespeeld en vond je dit even tof als wij dat vonden? Dan staan er meer dan 75 nieuwe levels op je te wachten vol cocktailparapluutjes, uit de kluiten gewassen fruit en kleurrijke pinata’s. Plus drie enorme eindbazen.

Wie de eerste game niets vond, zal niet warmlopen voor dit tweede deel in de serie. Het concept is hetzelfde. Rayman rent, jij springt, slaat en zweeft. Nieuw zijn krachten die je onder andere laten krimpen en zwemmen. Daarnaast kan (en moet) Rayman nu van de voorgrond naar de achtergrond springen en andersom. Het maakt het geheel nog zenuwslopender.

Dat is helemaal het geval in de nieuwe Invasion-modus. Deze modus komt vrij nadat de speler een level voor honderd procent heeft uitgespeeld. In de modus wordt het level nog een stukje lastiger gemaakt door een invasie van extra vijanden. Ter hulp kunnen spelers nu aan het begin van elk level upgrades aanschaffen met de verzamelde lums. Zo is het onder meer mogelijk een hartje of de zogeheten ‘Super Punch’ te kopen. Tijdens onze speelsessie kwamen niet alle nieuwigheden aan bod, maar degene die wel langskwamen zetten de fijne chaotische lijn van het eerste deel vrolijk voort. Verder heeft het spel grafisch een poetsbeurt gekregen en profiteert het nu ook van de kracht en mogelijkheden van de UbiArt Framework-engine. Dat vertaalt zich in prachtige dynamische achtergronden en knallende kleuren. Rayman Fiesta Run moet dit jaar nog verschijnen.

Rayman Fiesta Run Rayman Fiesta Run

Rabbids Big Bang

Herinner je je het welbekende Flash-spelletje ‘Pinguin Slaan’?Mix dat concept met de ruimte, zwaartekracht en een jetpack, en je hebt een aardig beeld van Rabbids Big Bang. In het kort moet de speler met een honkbalknuppel een Rabbid met jetpack van de planeet af slaan, waarna de Rabbid een opdracht moet uitvoeren. Zo dient het beestje bijvoorbeeld op een andere planeet te landen, orbs te verzamelen of drie keer om een grote bol heen te zweven. De constant trekkende zwaartekracht maakt het geheel natuurlijk lastig.

Het combineren van elementen uit succesvolle minigames is iets dat goed uitpakt en in combinatie met de Rabbids een even charmant als verslavend concept oplevert. Daarnaast zijn de Rabbids in allerlei outfits uit te dossen, waarmee zelfs de meest steenkoude harten zich gewonnen moeten geven. Via upgrades aan de jetpack kunnen de Rabbids overigens nog langer en makkelijker door de ruimte vliegen.

Hoe het met de moeilijkheidsgraad zit, is nog even afwachten. Zo vlogen we letterlijk door de eerste twintig levels heen. Met zo’n 150 missies is er gelukkig genoeg te doen. En zoals een van de Ubisoft-ontwikkelaars zelf al aangaf, is het gewoon erg rustgevend om met een Rabbid door de ruimte te zweven.

Rabbids Big Bang