Team-based multiplayer games zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Van het immens populaire Counter-Strike tot underdogs zoals Tribes. Van deze laatstgenoemde serie verschenen al twee games, te weten Starsiege: Tribes uit 1998 en Tribes 2 uit 2001. Nu, weer drie jaar later, heeft de serie, na het extreem buggende tweede deel en de neergang van Dynamix, een andere developer en komt deeltje drie uit, Tribes: Vengeance geheten. Natuurlijk ligt de nadruk weer op de multiplayer, welke wij in deze preview onder de loep nemen.

Door Sander Korringa

Tribes stond vanaf het eerste moment al alleen tegenover andere multiplayer games. In 1998 was het al redelijk zijn tijd voorruit (misschien zelfs té ver?) met team-based gameplay en 32 spelers support. Ook het vliegen met jetpacks, skiën (van bergen en heuvels afglijden om extra snelheid te krijgen) en de grote levels waren uniek. In de voorgaande delen was alles wat uitgebreider, misschien wel iets te uitgebreid. Irational Games, de nieuwe ontwikkelaar die de stok van Dynamix over heeft genomen, brengt hier verandering in. Minder voertuigen, kleinere omgevingen en uiteindelijk meer en snellere actie. Op het moment van schrijven is beta04 al weer een week oud en is er al een lijst bekend met veranderingen voor beta05, bij fans beter bekend als de open beta.

Irational Games luistert zeer goed naar de Tribes community, zowel de Tribes veteranen als de nieuwelingen krijgen de gelegenheid hun zegje over de titel te doen. Ook mengt de developer zich vaak in discussies en legt deze diens beweegredenen uit. Deze goede communicatie tussen de developer en de community is erg leuk om te zien en komt veel belovend over.

Laten we beginnen bij de verschillende gametypes. In Tribes: Vengeance zijn er zes verschillende gametypes. Deze gametypes kunnen op alle maps gespeeld worden. Speel je Capture the Flag, dan worden er twee flag stands gegenereerd en de benodigdheden. Wil je Ball spelen, dan komen er twee goals tevoorschijn.

Capture the Flag is traditiegetrouw het gametype waar de game om draait. Twee vlaggen, twee teams en steel elkaar's vlag om zo punten te scoren. Ball is simpelweg voetbal in de 36ste eeuw, waarbij iedereen in tegenstelling tot normaal voetbal een wapen in de hand heeft om elkaar te stoppen. Een oude bekende in het Tribes universum is de Rabbit mode. In de Rabbit mode heb je één vlag, en des te langer je de vlag vasthoudt, des te meer punten je ontvangt.

Een nieuwe ervaring is de Fuel mode. Elk team krijgt een grote brandstoftank en deze tank zit voor de helft vol. Het doel is om de brandstoftank tot de nok toe gevuld te krijgen. Elke keer dat je een tegenstander om het leven brengt krijg je een brandstof cel die je terug moet brengen naar de tank. Dit moet echter gebeuren met enig tactisch inzicht. Want je moet de brandstoftank beschermen, maar tegelijkertijd ook voorzichtig omspringen met je eigen leven, aangezien elke keer dat je respawned het één brandstof cel kost. Verder is er de Duel en de Arena optie, dit zijn echter veredelde namen voor de DeathMatch optie. CTF wordt op dit moment uitvoerig getest en terwijl Irational nog hard bezig is met de andere gameplay variaties, klinken de verscheidene modes al wel veelbelovend.

Nadat ik de game een aantal uurtjes heb gespeeld ben ik volledig verkocht. Het speelt heerlijk weg en is een stuk makkelijker op te pakken dan de vorige Tribes games, mocht je niet bekend zijn met de serie. De game heeft op dit moment nog wat kleine schoonheidsfoutjes en er moeten nog flink wat dingen uitgebalanceerd worden, maar met een releasedatum van eind oktober moet dit echter geen problemen opleveren. Met de open beta voor de deur heb je zelf binnenkort de kans om Tribes: Vengeance aan de tand te voelen. Een game om zeker in de gaten te houden.