Naar alle verwachting wordt Transformers: Revenge of the Fallen geen simpel vervolg op de eerste Transformers-game. Revenge of the Fallen is van de grond af opgebouwd, om zo alle minpunten van de matig onthaalde voorganger aan te pakken. Transformers was niet af, had weinig met de film van doen, bevatte geen multiplayermodus en de game was gewoonweg niet leuk om te spelen.

Gelukkig heeft Activision goed geluisterd naar alle kritieken en gepoogd om niet in dezelfde fouten te vervallen. Verschillende ontwikkelaars zijn ingezet om ervoor te zorgen dat Revenge of the Fallen de mogelijkheden van elke console optimaal benut. Zo zal Luxoflux, verantwoordelijk voor onder andere de Vigilante- en True Crime-games, de Xbox 360- en PS3-versie voor haar rekening nemen. Als eerste zijn er een aantal online multiplayermodi toegevoegd, waaronder Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag. Multiplayer ontbrak bij het eerst deel, dit tot teleurstelling van veel fans. Wie wil immers niet online chaos aanrichten met metershoge, raketafvurende robots?

Transformers: Revenge of the Fallen lijkt nauwlettender de verhaallijn van de film te volgen dan de eerste game. Het is wederom mogelijk om als Autobot te spelen, onder leiding van Optimus Prime, of in de huid te kruipen van de Decepticons, waar Megatron de scepter zwaait. Slechterik Megatron is echter in de eerste film verslagen, doordat Sam Witwicky de allspark verbond met zijn eigen vonk. Daarmee leek de slag om de aarde gestreden. Leek, want wanneer robot Starscream besluit om de leiding van de Decepticons over te nemen, worden de overblijfselen van Megatron uit een militaire basis gestolen om hem weer tot leven te wekken.

In de game keren de Decepticons op volle oorlogssterkte terug naar locaties als Shanghai en Caïro, om daar een geheime oorlog tegen de Autobots te voeren. Het lot van de mensheid en het voorbestaan van de aarde ligt dus opnieuw in de handen van de robots. Per missie is het mogelijk om te kiezen aan welke zijde, goed of slecht, je wilt staan. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de manier waarop je de betreffende levels speelt.

De eerste gameplaybeelden lieten een aantal nieuwe features zien. Eén daarvan is de Overhide-meter die, wanneer gevuld, ervoor zorgt dat de Transformers tijdelijk onkwetsbaar zijn en hun wapens niet oververhit raken. Verder introduceren beide partijen nieuwe robots met elk unieke vaardigheden. De Transformers hebben een set raketten voor doelwitten op afstand, maar kunnen vijanden ook een kopje kleiner maken met mêlee-aanvallen van dichtbij. Tevens zijn de robots naarmate de campagne vordert uit te rusten met diverse upgrades.

Audiovisueel heeft de game een stap vooruit gezet. De robots zien er gedetailleerder uit en de omgevingen zijn nog meer dan voorheen op te blazen met het uitgebreide wapentuig van de machines. Verder hebben acteurs Shia LaBeouf (Sam Witwicky), Peter Cullen en Frank Welker (verschillende Transformers) wederom hun stem verleend aan de game. De grootste verbetering is echter dat de transformatie van een kolossale robot tot een auto of vliegtuig vloeiender gaat dan eerst. Het is mogelijk om midden in de lucht te transformeren, wat de actie een stuk vlotter maakt.

Wanneer alle verbeteringen worden doorgevoerd zou het wel eens goed kunnen komen met Transformers: Revenge of the Fallen. Het is te hopen dat Luxoflux de zaakjes beter aanpakt dan Traveller's Tales, de ontwikkelaar van de vorige Transformers-game. Aan de andere kant heeft ook Luxoflux te maken met een strakke deadline en heeft de studio weinig tijd om te schaven aan de game. Het is dus even wachten tot we zelf met de titel aan de slag kunnen.