Dat War of Cybertron een verrassende game was, had een zeer voor de hand liggende reden: het was voor de verandering eens niet gebaseerd op een film, waardoor de ontwikkelaar de volledige vrijheid had om binnen het overkoepelende universum los te gaan. Er was een duidelijke nadruk op authenticiteit en de Gears of War-achtige gameplay paste goed bij de Transformers-reeks. Perfect was het spel niet, maar er werd een sterke basis gelegd waar de opvolger op kon voortborduren. Met Fall of Cybertron wordt er op vrijwel elk minpunt van de eerste game geanticipeerd en dat resulteert in een zeer gevarieerde en grootschalige game. Daarnaast lijken de rigoureuze aanpassingen de game zeer te verrijken.

Overleven op Cybertron

De eeuwige oorlog tussen de Autobots en de Decepticons is inmiddels gewonnen door de Decepticons. De Autobots proberen te overleven op het vervallen Cybertron en moeten een manier zien te vinden om uiteindelijk te kunnen ontsnappen. Het eerste verschil wat we hierbij merken ten opzichte van de voorganger is dat er één verhaal is. Daar waar je bij War of Cybertron vooraf kon kiezen of je aan de kant van de Decepticons of Autobots stond, zijn er nu vaste momenten waar er wordt gewisseld tussen personages van beide kanten. Zo zien we dat je in een bepaalde scène speelt met Starscream, een handlanger van Megatron, en een deal probeert te sluiten met Grimlock. Meteen daarna krijg je echter de controle over Grimlock en gooi je Starcream, waar je net nog mee speelde, op een ferme wijze tegen de muur.

Een ander belangrijk verschil vindt plaats in de gameplay en heeft in feite invloed op de gehele structuur van de game. Je hebt niet langer de beschikking over drie personages waar je real-time tussen kunt wisselen, maar speelt per level met één personage. De grootste reden daarvoor is dat het te veel rekenkracht kost om drie Transformers plus hun transformaties te genereren. Het gevolg daarvan is dat Fall of Cybertron diezelfde rekenkracht gebruikt voor andere aspecten, zoals het leveldesign. De game is bijvoorbeeld een stuk grootschaliger dan zijn voorganger en kent daardoor wijd verspreide en intense gevechten. Zo zien we een level met een enorme brug waar je met Vortex, een Decepticon die in een helikopter kan veranderen, vrij rond kan vliegen en naar hartenlust op Autobots kan knallen. De grootschaligheid werd daarnaast nogmaals keihard bevestigd door Metroplex, een enorme Transformer die verandert vanuit een grote fabriek. Optimus Prime wekte deze gigant op om de Autobots te dienen en wordt tijdens het gesprek pietluttig met de hand opgepakt door Metroplex. De laatste stuiptrekken van de Autobots zullen in ieder geval episch zijn.

Van stealth tot hack & slash

In Fall of Cybertron zijn de levels tevens aangepast aan de specifieke kenmerken van de Transformers. Zo zagen we bijvoorbeeld Cliffjumper, die onzichtbaar kan worden en stealth-achtige gameplay met zich meebrengt, en Jazz, die van platform naar platform kan manoeuvreren met zijn Grappling Hook. De A.I., een bron van irritatie in het eerste deel, is daarbij flink opgepoetst en past zich intuïtief aan aan de manier waarop je speelt. Daarnaast zijn er nog een hele hoop andere Transformers waar je mee zult spelen en vanwege hun specifieke kenmerken zorgt dat voor een zeer gevarieerde game. Met Optimus Prime schiet je bijvoorbeeld vooral je weg door het level en kun je met een welgeplaatste artillery strike je vijanden bestoken, terwijl je met Grimlock vooral op hack-and-slash manier aan het spelen bent. Interessant is overigens ook Bruticus, een enorme Transformer die bestaat uit vijf Decepticons, waarmee je heerlijke grootschalige destructie kunt aanbrengen.

Verademing voor fans

Tijdens de presentatie zagen we helaas weinig van de multiplayer, maar wat wel werd getoond zorgt voor het nodige enthousiasme. Er is namelijk ook nog de mogelijkheid om je eigen Transformer te maken en gedetailleerd vorm te geven. Vrijwel elke aanpassing heeft daarbij ook invloed op de transformatie. Daadwerkelijke gameplay van de multiplayer zagen we helaas niet van, maar War of Cybertron bewees al dat de Transformers-serie zich hier prima voor leent.

Verder is het in een dergelijke korte presentatie natuurlijk moeilijk te zien of het verhaal goed uit de verf komt of in hoeverre het spel de moeite waard is om nogmaals te doorlopen. Wat wel duidelijk werd, is dat Fall of Cybertron na de puberale en oppervlakkige films van de Transformers waardige personages maakt. En ook de gevarieerde gameplay en de heerlijke sfeer zorgen ervoor dat Fall of Cybertron een game is om in de gaten te houden.