Dat de Leipzig Games Convention steeds belangrijker aan het worden is was dit jaar duidelijker dan ooit tevoren. Niet alleen was zowat elke ontwikkelaar met de nodige poespas aanwezig, ook mocht de Duitse gamebeurs haar bezoekers deze keer met heel wat wereldpremières en exclusieve informatie verwennen, waaronder de eerste beelden van Far Cry 2 en Mafia II. Ook 10TACLE vond Leipzig een uitgewezen kans om voor de eerste keer achter gesloten deuren een gloednieuw project te laten zien: het ambitieuze Totems.

Samen met een klein groepje journalisten mocht Gamer.nl een presentatie bijwonen waar een erg vroege versie van Totems voor het eerst te zien was. Toegegeven, er moest nog heel wat gewerkt worden aan het spel, maar toch is het nu al min of meer duidelijk waar de ontwikkelaar naartoe wil met deze titel. Totems is een free-roaming adventure waarin de speler op pad zal gaan met Gia, een meisje dat er niet alleen goed uitziet, maar ook nog eens over magische krachten bezit. Dat komt doordat de bevallige dame eigenlijk een shaman is, een persoon die in essentie kan communiceren met dieren en in dit geval ook bepaalde dierlijke vaardigheden kan gebruiken. Gia is echter wat in de war en weet niet goed wie ze is en wat ze moet aanvangen met haar speciale vaardigheden. Het enige wat duidelijk is, is dat de kosmos in de problemen zit en dat onze vrouwelijke shaman met de oplossing op de proppen moet komen.   Veel meer dan het bovenstaande mocht men nog niet vertellen over het verhaal van Totems, maar gezien het artwork dat aan de muren van de presentatiekamer te vinden was ziet het er naar uit dat het spel voorzien zal worden van een mysterieuze en fantasierijke sfeer. Ook het spel zelf doet nu al vermoeden dat we in Totems heel wat prachtige plaatsjes gaan verkennen, gaande van overwoekerde ruïnes tot massieve eilanden. Het leuke is dat elke omgeving vol zit met elementen die verbonden zijn aan een bepaald dier. Zo kregen wij te zien hoe Gia haar ding deed op een eiland dat in teken stond van de Beer, hetgeen erg duidelijk was doordat de hele landmassa overschaduwd werd door een gigantisch beeld van het desbetreffende beest. Niet alleen de omgeving, maar ook Gia zal door haar speciale krachten in contact staan met de verschillende diersoorten. Om even rond het thema van de beer te blijven hangen, tijdens gevechten kan Gia door gebruik te maken van magie haar handen laten transformeren naar berenklauwen waarmee ze de vijand te lijf kan gaan. Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere mogelijkheden, maar gezien Totems nog in een vroeg staduim zit kregen we geen andere krachten meer te zien. Wel liet de ontwikkelaar zich nog half uit over de overige dieren die centraal staan in Totem, namelijk de aap, adelaar en zelfs de draak!   Een ander leuk aspect van Totems is dat Gia een erg lenige meid is, waardoor ze naar hartelust acrobatische bewegingen kan uitvoeren. Zo kregen we te zien hoe ze zonder problemen aan kleine richels ging hangen, door smalle spleetjes wist te glippen en aan pilaren kon opkruipen om vervolgens gracieus naar een hoger geleden balkon te springen. De ontwikkelaar gaf aan veel inspiratie gehaald te hebben uit Cirque du Soleil en Le Parkour, de Franse variant op free-running, een sport die we tegenwoordig vaak zien opduiken als basis voor games. Opvallend is dat Gia al haar bewegingen kan uitvoeren door slechts op één enkele knop te drukken, dit door het gebruiken van het Semantic Environment Sensing System. Het idee hierachter is dat de besturing niet noodzakelijk ingewikkeld moet zijn, de nodige actie doet zich wel voor als de situatie daarom vraagt. Het resultaat is dat de speler zich niet moet bekommeren om ingewikkelde knoppencombinaties, maar toch een mooi uitziend resultaat te zien krijgt.Dat laatste bekomt men in Totems ook door het gebruiken van een filmische camera die bij het uitvoeren van speciale handelingen ingezet zal worden. Tijdens bepaalde sprongen die Gia maakt zal het spel bijvoorbeeld tijdelijk vertragen en zal er een weids camerastandpunt worden ingenomen. Hierdoor wordt de actie extra in de verf gezet en mag je Gia in al haar glorie tijdens haar beweging bewonderen. Tel daarbij op dat Totems er op dit moment grafisch al erg aardig uitzag terwijl we in het achterhoofd houden dat de game pas ergens achteraan 2008 zal verschijnen en het mag duidelijk zijn dat 10TACLE een titel in handen heeft met heel wat potentie.