Total War: Warhammer 2 | Gamer.nl

Total War: Warhammer 2 | Gamer.nl

Trouwe onderdanen van keizer Karl Franz, luister en luister goed. Schenk geen aandacht aan het dronken gelal van zeemanslieden of het wilde geschreeuw van zwervers. Er bestaat niet zoiets als een onmetelijk grote horde van ratmannen, die hun nesten in ruïnes en in de riolen onder je voeten hebben. Het driehoekige symbool dat op muren verschijnt na onverklaarbare verdwijningen van brave burgers heeft niets te maken met deze nonsens. Neem gerust aan van deze Witch Hunter, de Skaven zijn een fabeltje.

De Cult van Sigmar heeft besloten elke twijfel omtrent deze geruchten weg te nemen. Wij vertrouwen erop dat de volgende beschrijvingen zo belachelijk overkomen, dat de hele notie van een wreed ras van ratachtigen, dat wacht op de kans om de hele wereld te verzwelgen in een vloedgolf van ongedierte, simpelweg niet serieus genomen kan worden.

De actieve verbeeldingen van de ketters in onze zorg spreken van een Council of Thirteen, die vergadert in de beltoren van de vervloekte stad Skavenblight. Dit verbond van opperratten zou de krijgsheren Lord Skrolk en Queek Headtaker hebben opgedragen om op de continenten van de Southlands en Lustria zo veel mogelijk van het verderfelijke Warpstone te verzamelen. Hiermee zouden zij de Vortex van Ulthuan, die ons allemaal beschermt tegen het kwaad van Chaos, willen corrumperen.

Skaven

Hamsterwielen des doods? Ha!

De Warpstone dient als de grondstof voor heidense rituelen, zo beweren de waanzinnigen, die de Skaven moeten voltooien voordat ze de Vortex kunnen claimen voor hun kwade bedoelingen. Na elk ritueel ontvangen zij een zegen van de Great Horned Rat, zoals een DOOOOM!-Engineer die een hele stad kan verwoesten met een aardbeving of een dodelijke plaag uit de koker van een Pestilent Scheme Priest. Maar hierover hoef je je geen zorgen te maken, want de High Elves hebben de keizer verzekerd dat de situatie op Ulthuan onder controle is. Het kan ook niet anders, want de Skaven bestaan niet.

De sterke verhalen over de Skaven zijn niet zonder creativiteit. Kwade tongen spreken over een grote verscheidenheid aan bizarre uitvindingen en weerzinwekkende monsters, te gruwelijk om waar te zijn. Ze spreken van honderden Skavenslaves, die geen enkel ander doel hebben dan het verdrinken van de nobele tegenstander in een zee van vacht en knaagtanden; Stormvermin, de stoottroepen van Clan Mors, die vechten in de geplunderde wapenrustingen van onze dwerg-broeders; Plague Monks en Poisoned-Wind Globadiers van Clan Pestilens, die ziektes en dodelijk vergif verspreiden onder hun slachtoffers; en gluiperige Gutter Runners van Clan Eshin, die ongezien de vijand benaderen en in de val lokken. De selectie aan Skaven-eenheden is even divers als ongeloofwaardig.

Wie kan er nou oprecht geloven in de oorlogsmachines van Clan Skryre? Een Doomwheel, dat als een uit de kluiten gewa en hamsterwiel door formaties dendert en groene bliksemschichten van Warpfire spuwt? Onzin! De sterkste aanwijzing dat de Skaven niets meer zijn dan een verhaaltje van ongeduldige moeders, zijn nog wel de monsters uit de laboratoria van Clan Moulder. Een Rat Ogre, een product van jarenlange genetische manipulatie en door Warpstone ingegeven mutaties, klinkt al belachelijk. De Hell Pit Abomination slaat echter alles. Dit gedrocht bestaat uit honderden Skavenslaves en mislukte experimenten, die als een lappenpop aan elkaar zijn genaaid tot een afzichtelijke bundel vlees, tanden en rattenstaarten. Zelfs al zou een dappere ridder het beest verslaan, dan zouden de vele extra harten het gevaarte in enkele seconden weer tot leven wekken.

Rattensteden onder ruïnes? Lariekoek!

Vrees niet, brave burgers, want ook al lijkt de kwaadaardige intelligentie van de ratmannen onoverwinnelijk, het feit dat ze de wereld niet al lang veroverd hebben is het beste bewijs dat de Skaven niet bestaan. Maar, klinkt dan het tegenargument van de dwaas die zijn ongelijk niet wil toegeven, hun sluwheid wordt alleen overtroffen door hun lafheid. Zodra de Skaven hun numerieke overwicht verliezen, zakt hen de moed in de schoenen en rennen ze met honderden tegelijk weg van het slagveld. Het ratachtige gespuis is zelfs zo bang voor een open conflict, dat hun legers bij voorkeur ondergronds reizen en dat ze alleen durven te wonen in de ruïnes van steden. Een krijgsheer die afdaalt in de diepten van een verlaten stad in de hoop magische buit te vinden, loopt dan het risico te stuiten op een reusachtig nest van hongerige ratmannen.

Skaven

Een ander excuus voor de alsmaar uitblijvende verovering is dat de Skaven uitzonderlijk egoïstisch en paranoïde zijn. Zodra de voedselvoorraden in de gangenstelsels en grotten opraken, keren Skaven-steden en zelfs hele legers zich tegen de Council of Thirteen. Als alle Clans van de Skaven hun gekonkel aan de kant konden schuiven, zou de bovenwereld geen schijn van kans hebben. De Cult van Sigmar suggereert een betere verklaring voor de afwezigheid van Skaven-nederzettingen op elke landkaart: de Skaven bestaan niet.

Het mag duidelijk zijn. De belachelijke notie dat een horde van krijsende knaagdieren op elk moment uit de grond kan opwellen is gestoeld op leugens. Wat volgt, vuurspuwende hydra’s in dienst van de Dark Elves? Als je ooit nog iemand betrapt op het verspreiden van deze trouweloze propaganda, geef deze persoon dan aan bij de dichtstbijzijnde dienaar van de Cult van Sigmar. En doe ’s nachts de deuren op slot. Leve keizer Karl Franz, beschermer van het rijk en schild tegen het duister, moge Sigmar hem behoeden.

Total War: Warhammer 2 verschijnt 28 september voor de pc. De vier speelbare ra en zijn de High Elves, Dark Elves, Lizardmen… en Skaven.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou