E3 2015: Tom Clancy's The Division (hands-on) | Gamer.nl

E3 2015: Tom Clancy's The Division (hands-on) | Gamer.nl

We kunnen het bij dezen bevestigen: Tom Clancy’s The Division bestaat in speelbare vorm. Een korte zoekactie naar het spel op Gamer.nl laat nog steeds hoofdzakelijk nieuws over ‘uitstel naar volgend jaar’ zien, maar in 2016 volgt dat jaar dan eindelijk.

De harde datum van 8 maart die Ubisoft afgelopen week voor The Division aankondigde, impliceert het een en ander. De online shooter met rpg- en mmo-elementen zal inmiddels aardig ver af moeten zijn. En hoe het spel er nu in speelbare vorm uitziet, biedt vermoedelijk een vrij accurate indicatie van het eindproduct.

The Division komt wat dat laatste betreft nog uit de school van te hoge verwachtingen. Het grafisch niveau dat bij de aankondiging werd gesuggereerd, is duidelijk niet gehaald op de Xbox One-versie die wij speelden. Ubisofts game moet het vooral hebben van de hoeveelheid details in de omgeving, niet van hoe strak het er allemaal uitziet. Het deed zelfs een beetje korrelig aan. 

Dark Zone

In onze demo werden we gedropt aan het begin van de Dark Zone, een pvp-plek te midden van een in aller haast verlaten deel van New York. De mensen daar zijn direct gevlucht na het uitbreken van de pandemie die in The Division centraal staat. De acute evacuatie heeft een goudmijn achtergelaten op het gebied van overlevingsmiddelen. In de Dark Zone is het zaak om zoveel mogelijk van deze middelen te verzamelen en op te sturen voor decontaminatie.

Met dat doel word je de map ingestuurd. Je bent echter niet het enige team dat deze taak krijgt toebedeeld. Het is niet voor niets een pvp-gedeelte. In de demo gingen we er met een team van drie man op uit om zoveel mogelijk besmette spullen uit de Dark Zone te laten vliegen. 

Je moet als speler bewust de keuze maken om een van de andere teams aan te vallen en daarvan de consequenties accepteren.

Aanvankelijk verloopt die mi ie erg soepel. Er lopen computergestuurde tegenstanders rond, maar die zijn vrij eenvoudig uit te schakelen. De problemen beginnen pas zodra alle npc’s zijn uitgeschakeld. Vanaf dat moment leunt het spel op het credo van de miniplaybackshow: er kan er maar één de winnaar zijn. En als er een winnaar is, dan is iemand anders de verliezer.

Meerdere teams strijden in de Dark Zone om die eerste plek. Zij zoeken naar loot en moeten die vervolgens uit het besmet gebied zien te krijgen. Hiervoor moet een extraction point opgezet en verdedigd worden. De twist is dat de Dark Zone niet per se een pvp-zone is. Je moet als speler bewust de keuze maken om een van de andere teams aan te vallen en daarvan de consequenties accepteren.

Media has no description

Han shot first

Wie als eerste schiet, wordt aangemerkt als zogeheten Hostile agent. Die status zorgt ervoor dat respawnen langer duurt. Besluit je de aanval op een ander team te openen, dan kun je dus maar beter goed voorbereid zijn. Naast een standaard pistool en enkele per load-out verschillende wapens, hebben de verschillende kla en in The Division ook enkele speciale vaardigheden. Zo hadden wij naast een shotgun ook nog de beschikking over een soort turretgranaat.

In theorie zou het ook mogelijk moeten zijn om in de Dark Zone helemaal geen geweld te gebruiken. Ieder team scharrelt dan zijn eigen loot bij elkaar en laat dit ophalen. We hebben die theorie echter niet kunnen testen, want tijdens onze demo werd vrijwel direct het vuur op ons geopend. 

Media has no description

Na onze speelse ie hebben we desondanks wat meer vertrouwen gekregen in de mensheid, het deel dat betrokken is bij de ontwikkeling van The Division althans. De Dark Zone is een intere ant spelconcept, met name het afstraffen van het team dat als eerste tot geweld overgaat. Ubisoft belooft bovendien dat de zone naadloos is verbonden met de rest van de spelwereld, er wordt dus geen apart pvp-gedeelte ingeladen.

Dit is een verstandige keuze, maar niet een die al onze zorgen wegneemt. We hebben jaren na de aankondiging van The Division nog steeds geen helder beeld van hoe de spelwereld precies in elkaar steekt. De belofte van een multiplayershooter/mmorpg maakte ons destijds direct enthousiast, maar schepte ook verwachtingen. In de jaren die volgden heeft Ubisoft er niet bijster veel aan gedaan om concreet te maken hoe realistisch die zijn geweest.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou