Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

The comeback is real?

Geschreven door Ron Vorstermans op
Dertien. Dat is hoeveel Assassin’s Creed-delen de releases van Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 (2008) en Rainbow Six: Siege schelen. Acht jaar liet Ubisoft de doorgewinterde shooter-speler tactloos achter - in meerdere opzichten. Rainbow Six is uniek. De serie verdient glorie. Luidt Siege een nieuw tijdperk in? We speelden de alpha-versie.

Competitieve shooters ondergaan de invloed van commercie. Professionalisering, grote sponsoren en gigantische prijzenpotten doen mondjesmaat hun intrede. Snelle competitieve shooters als Call of Duty, Halo en Counter-Strike: Global Offensive (op pc) eisen de aandacht op. Zie daar de noodzaak van de comeback van een oude bekende. Rainbow Six: Siege is niet alleen een tactische shooter in een ADHD-klimaat, het is ook de geanticipeerde terugkeer van een grijsaard naar zijn competitieve en tactische roots.

Tactisch schouwspel

Het ironisch dat de alpha-versie op de pc geen friendslist kent. Ook via Ubisofts eigen Uplay, het zoveelste nodeloze digitale platform van een grote uitgever, is het niet mogelijk om een potje met bekenden te spelen. Dat gebrek maakt het benutten van de volle potentie van een potje Rainbow Six: Siege eigenlijk al onmogelijk. Rainbow Six: Siege leunt op samenwerking. Die is enkel gematigd als je met wildvreemden speelt.

None

Aan de inmiddels welbekende opzet van de multiplayer is sinds zijn onthulling op de E3 weinig getornd. De alpha kent twee kleine maps: één in een Boeing op een landingsbaan en één in een huis in een woonwijk. Daarin nemen twee teams van vijf het in deze alpha-versie tegen elkaar op. Het aanvallende team dient een gegijzelde te bevrijden, het verdedigende team dient daar een stokje voor te steken.

De periode die aan ieder potje vooraf gaat is illustratief voor Rainbow Six en de tactiek die in Siege de boventoon voert. De aanvallers kiezen op een map waar ze spawnen, de verdedigers kiezen waar ze de gegijzelde neerzetten. Vervolgens mogen beide team zich tientallen seconden voorbereiden. 

Rainbow Six: Siege leunt op samenwerking.

De periode die aan ieder potje vooraf gaat is illustratief voor Rainbow Six en de tactiek die in Siege de boventoon voert. De aanvallers kiezen op een map waar ze spawnen, de verdedigers kiezen waar ze de gegijzelde neerzetten. Vervolgens mogen beide team zich tientallen seconden voorbereiden. 

Eerst moet er nog een klasse gekozen worden, maar in de alpha verschillen die klassen niet bijster veel van elkaar. Zo leunt de ene klasse meer op het toedienen van destructie, de andere op behendigheid of het uitschakelen van elektronische uitrusting. Dat is geen zwaktebod, want juist het gebrek aan variabelen zorgt er in Siege voor dat de balans de boventoon kan voeren. Er hoort in Rainbow Six geen ruimte te zijn voor trivialiteit. Met een goede tactiek kun je ook in Siege iedere vorm van toeval uitsluiten.

None

Het verdedigende team luidt ieder potje in door barrières op te zetten, prikkeldraad neer te leggen en zich te positioneren. Het aanvallende team gaat met drones het vliegtuig/huis binnen en krijgt de kans de gegijzelde te spotten. Wordt de gegijzelde gespot, dan verschijnt die op de radar en wordt diens positie op het scherm weergegeven. Dan gaat het tactische schouwspel van start.

Triviale destructie

Zelfs al spelen we met willekeurige spelers, er wordt vrijwel altijd druk overlegd via de microfoons. Dat is ook wel nodig, wil je enigszins als collectief handelen. Zo flanken we in ons tweede potje vijanden via de bovenverdieping door teamgenoten te laten vuren op de deur van het laadruim, uiteraard zoals afgesproken via de headsets. We blazen een gat in de het plafond van het ruim en leggen zo in één klap drie tegenstanders om. Ze zagen ons nooit aankomen.

De destructie in de alpha van Siege is soms nog een beetje triviaal. Sommige dingen kun je wel opblazen, andere dingen niet. Zo blaas je makkelijk ’n gat in de ene muur, maar blijft de muur die er tegenover staat gewoon staan na dezelfde breaching charge.

De paniek die ontstaat als collectief alle muren worden opgeblazen is briljant

Met name in de map met de woning blijft het vermakelijk om vijanden te bestoken met breaching charges als ze zich verschansen in de ruimte met de hostage. De paniek die ontstaat als collectief alle muren worden opgeblazen (want, in Rainbow Six Siege spreek je het belegeren van een kamer natuurlijk af) is briljant – en maakt het bovenal gemakkelijk om je targets in de kamer met loepzuivere salvo’s om te leggen.

In de map met dat huis komt Siege dan ook het beste uit z’n recht. Meestal bereikten we als aanvallende partij de bovenliggende verdieping middels het ‘rappel’-touw. Via de zijkant van de woning bestormden we een van de kamers boven de ruimte waarin de hostage zich bevond. Met een breaching charge bestookten we de vijanden van bovenaf, wat onze teamgenoten de kans bood naar binnen te stormen en te profiteren van de tactiek.

None

Als verdedigende partij leunden we iets vaker terug, maar ook dan kan het lonen om de aanval te zoeken – zo lang de aanvallers maar niet de kans krijgen de hostage te grijpen en te ontsnappen. Toen we eenmaal doorhadden dat de aanvallers na een minuutje spelen vaak de hostage proberen te omsingelen, konden we ze gemakkelijk flanken en in de rug te grazen nemen.

Sleutelwerk

De alpha van Siege stemt ons in die zin vrolijk: ze heeft alles waardoor wij jaren geleden verliefd zijn geworden op Rainbow Six. Anderzijds kent de Alpha genoeg gebreken, waarvan sommige behoorlijk belangrijk zijn.

Zo is de Heartbeat-sensor een vertrouwde tool in de serie, maar lijkt ze in Siege nogal sterk. Ze geeft alle vijanden binnen een straal van vijftien meter weer. Zelfs na aanpassing van de indicatie van die vijanden (een soort van bliepje op het scherm), blijft de sensor een opvallend sterk hulpmiddel.

De Alpha kent nog genoeg gebreken

Dan is er nog een belangrijk punt: de terugslag. Wapens horen in Rainbow Six alle kanten op te vliegen als je de schietknop/trigger ingedrukt houdt. In Siege kun je met veel assault rifles en alle submachine guns vaak simpelweg blijven schieten. Er is wel degelijk terugslag, maar die is in onze optiek nog niet groot genoeg. Schieten moet in Rainbow Six wel écht uitdagend blijven.

Ook de hitmarkers (de kruisjes die in beeld komen als je iemand raakt) maken het schieten net iets te makkelijk. Je kunt zelfs lukraak op een plafond schieten in de hoop iemand boven je te raken en zijn positie zo vrij te geven (met name dankzij de enorme hoeveelheid kogels waarmee je iedere ronde opnieuw begint).

None

Toch willen we deze preview positief afsluiten. Siege is naast een hele mooie game, ook een shooter die tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Een game waarin je in iedere modus maar één leven hebt. Waarin je geen leven ‘regenerate’ nadat je geraakt wordt. Waarin enkel het kunnen verwonden van een tegenstander al de moeite waard is. Waarin de assist soms mooier is dan de kill.

Siege heeft alle potentie om een geweldige shooter te worden, maar lijkt vooral de geslaagde terugkeer van een vergeten IP. Althans, dat laatste hopen we, maar Ubisoft moet afgaande op de alpha-versie nog een hoop sleutelwerk verrichten. We vragen ons daarom af of de game dit jaar nog verschijnen gaat. Hoeveel Assassins Creed-delen gaat deze release nog duren?

Dit artikel delen:

Lees meer

Dissidia Final Fantasy komt mogelijk naar PlayStation 4 The Witcher 3: Wild Hunt-trailer toont nieuwe gameplaybeelden
20

Reacties op: Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Aldodilly

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Voor wie naast m'n preview meer info wil, in de Gamer.nl Podcast gaan we komende maandag dieper in op deze alpha!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Juls12

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik heb even mee gekeken tijdens de stream, die niet geheel lekker liep op dat moment. Maar het zag eruit als spannende actie. En Ron deed het erg goed, al had ie soms wat geluk ;-)

    Gaaf om kogelgaten in de muur voor je neus te zien ontpoppen, als iemand blind door muren schiet, omdat hij weet dat er iemand achter zit.

    Hoop dat het spel niet te vaak wordt uitgesteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    arthurvv

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dat was redacteur Wilbert overigens ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    soms mis ik demo's, ja ook online demo's… Ik ga deze game gewoon niet spelen tot ik zeker weet dat hij goed is. Ik heb ravenshield kapotgespeeld en ook vegas (1 en 2)

    Eerst zien dan geloven

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DonnyLegend

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Er is een "demo". De Alpha is op dit moment bezig welke tot maandag loopt. Hiervoor had je je al in kunnen schrijven en dan had je kunnen meespelen. Hierna komt ook nog de Beta, waarvoor je je ook weer in kan schrijven. Met andere woorden, als je dus heel graag wil kijken of de game wat voor jou is, schrijf je in, want ik kan je in ieder geval al verzekeren dat je geen demo hoeft te verwachten (demo's zijn simpelweg dood).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    ja ik weet het, ik ga kijken voor de beta, hopelijk open beta

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus Kain

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik kijk het meeste uit naar Terrorist Hunt…..als dat wordt toegevoegd als optie heb ik vanaf de release geen ander spel meer nodig. Had ik in RS Vegas 1 en 2 kapot gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik krijg een beetje een CoD meets SWAT gevoel. En het zit me niet lekker. Zijn 2 totaal verschillende stijlen die in mijn ogen alleen maar keihard kunnen botsen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    serphilith

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik heb een paar streamers gekeken en zie eigenlijk alleen maar Counterstrike tactieken, niemand ging als een team naar binnen, iedereen was natuurlijk weer gung-ho Lone Wolf style aan het spelen, gooien granaten blind ruimtes in als het swat team.. dat hoort niet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DonnyLegend

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dat is omdat je dus niet met vrienden samen kan spelen maar alleen met randoms. Zodra dit door 5 mensen die Teamspeak gebruiken gespeeld wordt dan pas ga je de tactieken zien, maar dat kan pas als de Beta er is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ithaka

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Voor degenen die zich hebben opgegeven voor de closed alpha; check je mail! Mijn uitnodiging is vandaag binnen gekomen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DunkieXL

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik ben ook toevallig uitgenodigd voor de alpha waar ik tegen aan liep is het feit dat je weinig graphics opties kunt veranderen op het moment, hebben jullie dat ook?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DonnyLegend

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ja, dat hoort maar er is wel een work-around om het nog enigzins te verbeteren. Ga naar C:\Users\*jouw naam*\Documents\My Games\Rainbow Six - Siege en open het .ini bestand in die map. Verander beide "TexturePresetName=PC_High" in "TexturePresetName=PC_Ultra" onder het kopje "QUALITY_SETTINGS".
    Verander daarna alle nulletjes onder "CUSTOM_PRESET_SETTINGS" in een drie. Het is geen wereld van verschil, maar het helpt iets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DunkieXL

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Super dankjewel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ook via Ubisofts eigen Uplay, het zoveelste nodeloze digitale platform van een grote uitgever, is het niet mogelijk om een potje met bekenden te spelen

    Als ze dit bij UBISOFT niet fixen/toevoegen in de finale versie, dan kunnen ze het dak op met dit spel. Dan hebben ze absoluut niet begrepen daar. Dit spel moet je kunnen spelen met je vrienden. Als er alleen maar een soort van match making is dan is dit spel gedoemd om te gaan falen en hebben ze niet geluisterd naar hun publiek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DonnyLegend

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Dat is puur omdat dit een Alpha versie is. Ze hadden geen zin/tijd om dat nog aan de Alpha toe te voegen, waar dan ook veel klachten over zijn op het Ubisoft forum. Ze hebben al aangegeven dat dit hoogstwaarschijnlijk in de Beta zelfs al toegevoegd zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Een goeie tactische MP shooter zoals Ravenshield was zou de game naar een e-sport kunnen verheffen. De hardcore fanbase schreeuwt hier ook om maar zal waarschijnlijk geen gehoor krijgen, zoals het er nu uitziet wordt dit een team based arcade shooter die als tactisch word gepresenteerd. Een optie zou zijn om verschillende soorten matches te maken waarbij je kan kiezen voor games in meer arcade stijl en games die meer tactisch zullen zijn met injuries, geen revives etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    chemicalscum

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Ik denk dat Rainbow Six nooit echt geschikt is geweest als e-sport, in ieder geval niet zoals bv Counter Strike dat is. Wat je wel ziet is dat ze bij de multiplayer dat ze erg goed naar het succes van CS:GO hebben gekeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Sgt.NightFire

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    W8t, dit komt alleen uit op Uplay? Niet op Steam? Dan is deze titel nu al een flop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    arthurvv

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    test

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.