Veel debielere striphelden dan schildpadden met ninjavechtkunsten, voorliefde voor pizza’s en opgevoed door een uit de kluiten gewassen rat, kun je je nauwelijks voorstellen. Desondanks werden de ‘Turtles’ toch een doorslaand succes onder de jeugd eind jaren tachtig, inclusief ondergetekende. Wie heeft zijn moeder of oma níet aangezet tot het breien van een Turtles-trui? Ook toen al, tijdens de ‘hype’, verschenen Turtles-videogames met de regelmaat van de klok. Maar waar de productie van allerhande schildpaddenprullaria, zoals broodtrommels, multomappen, drinkbekers en onderbroekjes, al snel stagneerde, bleven de Turtles-videogames komen. En de meesten waren – Loesewieselijk uitgedrukt – ronduit pet. Inmiddels hebben de filmmakers in Hollywood echter het idee opgevat om de Turtles-hype een nieuw leven in te blazen; lees: er komt een nieuwe film. En Ubisoft heeft de heldhaftige taak op zich genomen om de bijbehorende game te maken. En nu maar hopen dat deze eens níet ronduit pet is. Ronduit muts misschien? De nieuwe Turtles-game heet, net als de film, TMNT, een verwoede poging om de RSI die bij film- en gamejournalisten zou ontstaan door steeds maar ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ in te moeten typen, te beperken – waarvoor dank! Het spel laat je spelen als alle vier de Turtles, aanvankelijk met elke Turtle afzonderlijk om kennis te maken met hun ‘unieke mogelijkheden’, later met alle vier tegelijk. Niet dat alle vier de Turtles tegelijk over je scherm kruipen overigens, je kunt namelijk met een druk op de knop tussen de Turtles wisselen. TMNT is, kort samengevat, Prince of Persia: The Sands of Time met schildpadden. Waar eerdere Turtles-games voornamelijk om het vechten draaien, zul je in TMNT vooral slingeren, langs muren lopen, aan richeltjes hangen, tussen twee muren heen en weer springen en in afgronden duikelen. Onze previewversie kon qua besturing echter niet tippen aan de souplesse van Prince of Persia. De besturing is een stuk onnauwkeuriger. Waar je bij Prince of Persia bijna altijd precies wist waar je mee bezig was, zul je in TMNT bijvoorbeeld tegen de muur oprennen terwijl je eigenlijk een gewone sprong wil maken. Het is te hopen dat men een en ander weet recht te zetten voor de uiteindelijke versie. 

Tussen het spring en slingerwerk heb je sporadisch een gevecht. Je belandt in een soort arena waar je tijdelijk niet uit kunt ontsnappen totdat alle tegenstanders het loodje hebben gelegd. De gevechten waren in de previewversie nog niet echt levendig. De aanvalsacties zijn houterig en animaties moeten steeds helemaal afgemaakt worden, waardoor je niet echt kunt inspelen op veranderende situaties. Wel leuk zijn de speciale aanvallen die je kunt doen wanneer je meerdere Turtles tegelijk tot je beschikking hebt. Samenwerking is belangrijk voor Ninja’s – schildpad of niet – zo weet Splinter je te vertellen. Toch wordt het samenwerkingsaspect niet helemaal uitgewerkt zoals we gehoopt hadden. De verschillen tussen de vier Turtles zijn niet bijzonder groot. Zo kan de oranje Turtle (ik heb de combinatie kleurtjes en namen uit mijn geheugen verbannen) met zijn wapens boven zijn hoofd wapperen, om zo in Rayman-stijl grote afgronden te overbruggen. De paarse kan op zijn beurt door obstakels heen warpen. Ook de andere twee hebben zo ‘hun ding’. Maar wie verwacht dat je in Lost Vikings stijl samen moet werken, bijvoorbeeld dat één Turtle op pad gaat om te zorgen dat de anderen verder kunnen, heeft het mis. Doordat alle Turtles namelijk ‘in elkaar’ zitten en je telkens tussen de verschillende Turtles kunt wisselen, gaat alle potentiële diepgang verloren. Je hebt nu feitelijk één Turtle die over alle mogelijkheden beschikt en met een druk op de knop tussen die mogelijkheden kan wisselen. We hadden stiekem de hoop dat TMNT een uitzondering zou worden op de vele slechte filmgames die we elk jaar weer voor onze kiezen krijgen, maar de previewversie stemt ons nog niet echt positief. Het spel oogt grafisch weliswaar verzorgd en is ook leuk aangekleed met stripboekachtige tussenfilmpjes, de gameplay laat het afweten. De besturing is te gevoelig en de gevechten te houterig. Ook ontbrak in de previewversie enige vorm van multiplayer en was het spel alleen in letterbox widescreen te spelen, waarschijnlijk om een nog slechtere framerate tegen te gaan. Geen goede voortekenen dus, maar wie weet kan Ubisoft voor de release volgende week nog een wonder verrichten!