Het gaat nog verder; de presentatie die we te zien kregen bestond alleen uit een handjevol screenshots en een hoop beloftes, zonder bewegende beelden. De hoogste tijd om voor Terminal Reality in de bres te springen, voordat de kritiek een kritisch punt bereikt en het internet ontploft.

Wie ga je dan bellen?

Terminal Reality heeft één grote troef achter de hand. De studio hoeft maar te wijzen op Ghostbusters: The Video Game en heel bescheiden te zeggen dat zij die gemaakt hebben en er is weer wat hoop. De Ghostbusters-game uit 2009 is zo'n beetje de derde film die we maar niet krijgen, met alle bekende acteurs die hun stem verlenenen een verhaal dat de typische humor prima vat en combineert met de juiste gameplay. Ze kunnen het dus wel, het is alleen te hopen dat ze er bij The Walking Dead de tijd voor krijgen.

AMC's The Walking Dead: The Video Game staat al gepland voor 2013 en dat lijkt nogal vroeg. De laatste jaren is Terminal Reality een one game-studio en omdat Kinect Star Wars pas begin dit jaar verscheen, blijft er dus niet bijzonder veel tijd over om alle gemaakte beloftes waar te maken. Aan interessante concepten geen gebrek in ieder geval, Terminal Reality wil absoluut geen echte first-person shooter maken en is er vooral op gebrand om van zombies weer angstaanjagende wezens te maken. Ze moeten je kunnen horen en zelfs ruiken, nog voordat jij ze zelf hebt gespot, waardoor het dus zomaar zou kunnen dat er een groepje achter je rug opduikt.

Dit laatste klinkt erg interessant. Volgens Terminal Reality zijn het niet de zombies die je ziet die voor schrikeffecten gaan zorgen. Het zijn degenen die zich bewust worden van vers vlees in de buurt, nadat ze jou een kogel horen afschieten. Het kan daarna nog minuten duren voordat de waggelende lijken je hebben bereikt, maar wanneer dat gebeurt, liggen er acute broekschijtmomenten in het verschiet.

Opperbrein

Terminal Reality zegt dat het al zijn aandacht heeft besteed aan de oerinstincten van de levende doden. Ze hebben sowieso maar één doel (BRAINS!), dus de AI kan zich volledig concentreren op de bewustwording van hun omgeving. Zo moeten ze om toonbanken heenlopen als ze je niet kunnen vinden en klimmen en kruipen ze als ze je niet lopend te pakken kunnen krijgen.

Een ander belangrijk punt is dat de zombies met velen komen. De studio zet zijn eigengemaakte Infernal Engine in om één standaardzombie te maken en deze vervolgens veelvuldig te kunnen kopiëren, met net wat andere animaties en een uniek uiterlijk. Een screenshot toonde al hoe je er honderd in een oogopslag kon zien. Zonder dat het de framerate verknalde, als we de ontwikkelaar mogen geloven. Dit moet ook wel, want de game van The Walking Dead speelt zich nog voor de serie af, wanneer de zombieapocalyps nog in zijn kinderschoenen staat. Er is dus nog geen sprake van een uitgestorven wereld met af en toe wat zombie-enclaves; ze zijn nog overal omdat er nog genoeg te eten is.

Het verhaal achter The Walking Dead is het laatste speerpunt van de game. Het spel concentreert zich op Daryl en Merle, rond de tijd dat hoofdpersoon Rick nog in een coma ligt. 'Dat speelt wat lastig', volgens de ontwikkelaar. Je komt wel een aantal personages tegen uit de tv-serie en kunt ervoor kiezen om hen mee te nemen of achter te laten. Ontferm je over hen en ze geven je extra's, zoals medische expertise. Het betekent wel dat je de beperkte voedsel- en watervoorraad met meer mensen moet delen. Dat klinkt ook weer precies als een The Walking Dead-game die we wel willen spelen, naast de adventures van Telltale. Het klinkt ook weer als een haast te mooie belofte. Tijd voor een gameplaytrailer dus.