The Red Star heeft een behoorlijk roerige ontwikkeling achter de rug. Het spel had oorspronkelijk eind 2004 op de markt moeten komen, maar net voor de release ging de uitgever van het spel, Acclaim, over de kop. Veel games die Acclaim toen in ontwikkeling had, vonden vroeg of laat onderdak bij andere uitgevers, zoals Juiced en Made Man, maar de toekomst van The Red Star bleef lang in het ongewisse. Totdat Take Two eerder deze maand bekend maakte het spel op de markt te zullen brengen. The Red Star is eindelijk uit zijn lijden verlost en gelukkig maar! The Red Star is gebaseerd op het gelijknamige stripboek van Christian Gossett, hoewel het bronmateriaal vooral voor de grafische stijl en het universum is aangewend. Veel verhaal hoef je namelijk niet te verwachten in The Red Star, want het spel is een arcadeshooter pur sang. Kogels ontwijken en afvuren zijn je voornaamste bezigheden in het spel, dat vanuit een wisselend top-down en side-scrolling perspectief gespeeld wordt.   Het spel heeft een heerlijk klassieke feeling en is behoorlijk pittig, maar nooit oneerlijk. Er zijn weliswaar geen continues, maar je hebt wel een flinke gezondheidsbalk dus je kunt een aardig aantal keren de fout in gaan voordat het echt Game Over is. Ga je toch Game Over, dan vervloek je jezelf en niet de game, omdat je simpelweg de verkeerde keuzes hebt gemaakt. Het spel biedt immers altijd een uitweg. En daarmee voldoet The Red Star aan de belangrijkste eisen die een arcadeshooter maken of breken en lijkt het zich vooralsnog tussen klassiekers als Contra en R-Type te mogen scharen. Opvallend voor dit type game is dat ook hand-tot-hand gevechten van de partij zijn en deze zijn zeker niet ondergeschikt aan je wapentuig. Waar je wapens namelijk op den duur oververhit raken, kun je altijd rekenen op je vuisten. Sommige tegenstanders hebben zelfs een schild dat alleen met melee-aanvallen te doorbreken is. Verder zijn er speciale combo’s en zorgt het gebruik van hand-tot-hand aanvallen ervoor dat bovenin het scherm een metertje vult, waarmee je de superkrachtige protocol power activeert. Zoals het een goede arcadeshooter betaamt zit The Red Star vol met inventieve Bossfights. Sommige eindbazen zijn behoorlijk pittig, maar net als voor de rest van het spel geldt, zelden oneerlijk. Je hebt vaak snel door wat je te doen staat en hoe je aanvallen moet ontwijken en bent dus niet de eerste vijf pogingen op zoek naar een weak spot, deze is zelfs met een grote cirkel aangegeven. Alleen dat ontwijken van aanvallen in de praktijk brengen is zo makkelijk nog niet. Sommige eindbazen tekenen eerste en soort van lijnenspel waarover een paar tellen later gigantische laserbeams verschijnen. Aan jou de taak om een veilig plekje precies ertussen te vinden en het prachtige schouwspel dat volgt te bewonderen. The Red Star biedt drie speelbare personages, waarvan er bij aanvang twee beschikbaar zijn. De derde zul je vrij moeten spelen. Elk van de drie personages heeft een geheel eigen speelstijl. De een moet het vooral hebben van zijn kracht, de andere van zijn snelheid, terwijl de derde (die je dus eerst vrij moet spelen) over allerlei magische spreuken beschikt. De speelstijl van elk van de drie personages is significant verschillend. De wapens, de aanvallen, alles gaat net iets anders in zijn werk. Zo kan het sterke personage met zijn secundaire hand-tot-hand aanval tegenstanders oppikken en weggooien richting andere tegenstanders of in een ravijn, terwijl het snelle personage met deze aanval juist pijlsnel richting een tegenstander kan warpen, op ineens achter de tegenstander kan verschijnen. De verschillende speelbare personages komen vooral goed uit de verf in de coöperatieve mode, waarin twee spelers tegelijk de singleplayercampagne kunnen doorlopen. Het hele spel is ontworpen met een coöperatieve spelmogelijkheid in het achterhoofd en de aanwezigheid van twee totaal verschillende personages, zorgt voor flink wat meer diepgang, zeker als je goed op elkaar bent ingespeeld. Na elke missie is het overigens mogelijk op met je verdiende punten upgrades aan te schaffen, zoals nieuwe wapens, sneller afkoelen en minder snel verhit raken van wapens, sterkere schilden en meer gezondheid.

Visueel laat The Red Star op basis van de screenshots misschien niet direct een verpletterende indruk achter, maar als je het spel speelt valt er toch aardig wat te genieten. Het spel heeft een heel eigen, high tech look wat deels op conto komt van de prachtige, zij het wat opzichtige HUD. Het spel is doorspekt met spectaculaire explosies en verrassende camerabewegingen. Regelmatig wordt er gewisseld tussen een top-down en side-scrolling perspectief, zonder dat daarbij het overzicht verloren gaat. The Red Star is geen game die iedereen aan zal spreken, maar het lijkt wel een game bij uitstek te worden voor de echte arcadefanaten die zich ook vermaken met games als R-Type, Gradius of Contra. De leuke combinatie van hand-tot-hand- en vuurgevechten, pittige maar eerlijke gameplay, coöperatieve multiplayer en een zacht prijsje van nog geen twintig euro, maken The Red Star een game om in de gaten te houden. Soms is het maar goed dat verloren gewaande games weer naar boven worden gehaald! Op 20 april zou het spel moeten verschijnen.