The Red Star | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

The Red Star heefteen behoorlijk roerige ontwikkeling achter de rug. Het spel had oorspronkelijkeind 2004 op de markt moeten komen, maar net voor de release ging de uitgevervan het spel, Acclaim, over de kop. Veel games die Acclaim toen in ontwikkelinghad, vonden vroeg of laat onderdak bij andere uitgevers, zoals Juiced en MadeMan, maar de toekomst van The Red Star bleef lang in het ongewi e. Totdat TakeTwo eerder deze maand bekend maakte het spel op de markt te zullen brengen. TheRed Star is eindelijk uit zijn lijden verlost en gelukkig maar!The Red Star is gebaseerd op het gelijknamige stripboek vanChristian Go ett, hoewel het bronmateriaal vooral voor de grafische stijl enhet universum is aangewend. Veel verhaal hoef je namelijk niet te verwachten inThe Red Star, want het spel is een arcadeshooter pur sang. Kogels ontwijken en afvuren zijn je voornaamstebezigheden in het spel, dat vanuit een wi elend top-down en side-scrolling perspectiefgespeeld wordt. Het spel heeft een heerlijk kla ieke feeling en isbehoorlijk pittig, maar nooit oneerlijk. Er zijn weliswaar geen continues, maar je hebt wel een flinkegezondheidsbalk dus je kunt een aardig aantal keren de fout in gaan voordat hetecht Game Over is. Ga je toch Game Over, dan vervloek je jezelf enniet de game, omdat je simpelweg de verkeerde keuzes hebt gemaakt. Het spelbiedt immers altijd een uitweg. En daarmee voldoet The Red Star aan debelangrijkste eisen die een arcadeshooter maken of breken en lijkt het zichvooralsnog tu en kla iekers als Contra en R-Type te mogen scharen. Opvallend voor dit type game is dat ook hand-tot-handgevechten van de partij zijn en deze zijn zeker niet ondergeschikt aan jewapentuig. Waar je wapens namelijk op den duur oververhit raken, kun je altijd rekenenop je vuisten. Sommige tegenstanders hebben zelfs een schild dat alleen met melee-aanvallen te doorbreken is. Verderzijn er speciale combo’s en zorgt het gebruik van hand-tot-hand aanvallenervoor dat bovenin het scherm een metertje vult, waarmee je de superkrachtige protocol power activeert. Zoals het een goede arcadeshooter betaamt zit The Red Starvol met inventieve Bo fights. Sommige eindbazen zijn behoorlijk pittig, maarnet als voor de rest van het spel geldt, zelden oneerlijk. Je hebt vaak sneldoor wat je te doen staat en hoe je aanvallen moet ontwijken en bent dus nietde eerste vijf pogingen op zoek naar een weakspot, deze is zelfs met een grote cirkel aangegeven. Alleen dat ontwijkenvan aanvallen in de praktijk brengen is zo makkelijk nog niet. Sommigeeindbazen tekenen eerste en soort van lijnenspel waarover een paar tellen latergigantische laserbeams verschijnen.Aan jou de taak om een veilig plekje precies ertu en te vinden en hetprachtige schouwspel dat volgt te bewonderen. The Red Star biedt drie speelbare personages, waarvan er bijaanvang twee beschikbaar zijn. De derde zul je vrij moeten spelen. Elk van dedrie personages heeft een geheel eigen speelstijl. De een moet het vooralhebben van zijn kracht, de andere van zijn snelheid, terwijl de derde (die jedus eerst vrij moet spelen) over allerlei magische spreuken beschikt. Despeelstijl van elk van de drie personages is significant verschillend. Dewapens, de aanvallen, alles gaat net iets anders in zijn werk. Zo kan het sterkepersonage met zijn secundaire hand-tot-hand aanval tegenstanders oppikken enweggooien richting andere tegenstanders of in een ravijn, terwijl het snellepersonage met deze aanval juist pijlsnel richting een tegenstander kan warpen, op ineens achter de tegenstanderkan verschijnen. De verschillende speelbare personages komen vooral goed uitde verf in de coöperatieve mode, waarin twee spelers tegelijk desingleplayercampagne kunnen doorlopen. Het hele spel is ontworpen met eencoöperatieve spelmogelijkheid in het achterhoofd en de aanwezigheid van tweetotaal verschillende personages, zorgt voor flink wat meer diepgang, zeker alsje goed op elkaar bent ingespeeld. Na elke mi ie is het overigens mogelijk op met je verdiende punten upgrades aan te schaffen, zoals nieuwe wapens, sneller afkoelen en minder snel verhit raken van wapens, sterkere schilden en meer gezondheid.

Visueel laat The Red Star op basis van de screenshotsmi chien niet direct een verpletterende indruk achter, maar als je het spelspeelt valt er toch aardig wat te genieten. Het spel heeft een heel eigen, high tech look wat deels op conto komtvan de prachtige, zij het wat opzichtige HUD. Het spel is doorspekt metspectaculaire explosies en verra ende camerabewegingen. Regelmatig wordt ergewi eld tu en een top-down en side-scrolling perspectief, zonder datdaarbij het overzicht verloren gaat. The Red Star is geen game die iedereen aan zal spreken, maarhet lijkt wel een game bij uitstek te worden voor de echte arcadefanaten diezich ook vermaken met games als R-Type, Gradius of Contra. De leuke combinatievan hand-tot-hand- en vuurgevechten, pittige maar eerlijke gameplay, coöperatievemultiplayer en een zacht prijsje van nog geen twintig euro, maken The Red Star eengame om in de gaten te houden. Soms is het maar goed dat verloren gewaandegames weer naar boven worden gehaald! Op 20 april zou het spel moeten verschijnen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou