Het adventuregenre is zo goed als dood. Grote uitgevers als Electronic Arts, Activision, LucasArts en Vivendi wagen zich niet meer in dit ooit zo dominante spelgenre. Adventuregames kosten immers veel geld om te maken, zijn niet te marketen en hebben maar een kleine doelgroep. Gelukkig zijn er nog de kleine uitgevers, die juist hun heil hebben gezocht in het adventuregenre. Dit misschien wel juist omdat ze geen last hebben van de concurrentie van de grote uitgevers met de miljoenenbudgetten waar ze toch niet tegen op kunnen boksen. Zo komt het Engelse Digital Jesters dit jaar nog met twee adventuregames op de proppen: Sherlock Holmes en The Moment of Silence. Wij bekeken wat deze laatste titel voor ons in petto heeft.

The Moment of Silence is een klassiek point 'n click adventure met voorgerenderde achtergronden waarop 3D karakters geplaatst zijn. Het spel draait hoofdzakelijk om het verhaal, interactie met andere karakters en interactie met de omgeving. Er zullen wel enige actie-elementen in het spel aanwezig zijn, maar slechts om de spanning bij momenten enigszins te verhogen. Het spel baseert zich trouwens niet op een bestaand universum maar komt met een originele sciencefiction wereld die de makers met veel zorg voor het spel ontworpen hebben.

We schrijven het jaar 2044. De landen van de wereld hebben zich verenigd in één grote staat, maar veel beter of veiliger is het hierdoor niet geworden. Peter Wright interesseert zich niet echt voor zijn omgeving en de mensen om hem heen. Overdag werkt hij bij de overheid aan een campagne over Vrijheid van Meningsuiting en na werktijd begeeft hij zich naar zijn appartementje om daar de volgende werkdag af te wachten. Het leven van Peter krijgt een flinke wending wanneer een SWAT team ineens het appartement van zijn buurman bestormt. Ze nemen zijn buurman mee en sindsdien wordt er niets meer van hem vernomen.

Peter besluit, om zijn leven toch nog enige opvulling te geven, op onderzoek uit te gaan en de ware aard van de verdwijning te ontrafelen. Natuurlijk gaat er meer schuil achter deze verdwijning dan Peter aanvankelijk gedacht had en hij raakt verwikkeld in een complot waarin een corrupte overheid op zoek naar macht en wereldheerschappij, centraal staat.

Het volledige avontuur zou zo'n 30 speluren in beslag moeten nemen. Interactie met andere karakters speelt hierin een belangrijke rol. Meer dan 35 personages zullen hun opwachting maken in The Moment of Silence. Met deze karakters zal, via de bekende dialogenboom, heel wat afgekletst moeten worden. Men heeft meer dan acht uur gesproken tekst in het spel gestopt. Om ervoor te zorgen dat het luisteren naar deze conversaties geen saaie aangelegenheid is, heeft men getracht je zo goed mogelijk bij de dialogen te betrekken. Je krijgt close-ups te zien van de sprekende karakters en de camera wisselt steeds naar het karakter dat aan het woord is. Met lipsynchronisatie en gezichtsuitdrukkingen die de emoties van de karakters weergeven, zouden de gesprekken erg realistisch over moeten komen.

Ook het verzamelen en gebruiken van objecten speelt een grote rol in The Moment of Silence. Alles wat je opraapt wordt onderin beeld in je inventaris neergepoot. Objecten kun je zowel met elkaar combineren als op objecten in je omgeving gebruiken. Dit alles zou via een intuïtieve interface moeten gebeuren die sterk aanleunt bij wat we kennen van de klassiekers uit het genre.

De achtergronden in het spel zitten vol met details en geven een realistisch beeld van hoe de wereld in 2044 zou kunnen zijn. Meer dan 75 locaties met in totaal 500 schermen zijn er door een groot team CG-artiesten ontworpen. Naast de stilstaande achtergronden is er ook nog eens zo'n 30 minuten aan full screen FMV te bewonderen, dat men heeft uitbesteed aan het team dat ook de animaties in Rogue Leader voor zijn rekening heeft genomen. Indrukwekkende getallen die ons doen vermoeden dat The Moment of Silence wel eens een leuke verrassing in het adventuregenre kan gaan worden. Want met alleen Syberia 2 komt een adventurefanaat het jaar niet door.