The Elder Scrolls 5: Skyrim VR (hands-on) | Gamer.nl

The Elder Scrolls 5: Skyrim VR (hands-on) | Gamer.nl

The Elder Scrolls 5: Skyrim heeft terecht een legendarische status. Het is een game die zijn tijd ver vooruit was en we kunnen dan ook prima leven met heruitgaven op de huidige generatie consoles. Skyrim was zijn tijd echter niet zó ver vooruit dat ‘ie automagisch ook geschikt is voor virtual reality. Dat bleek wel toen we de nieuwe, aankomende vr-uitvoering van Skyrim mochten spelen.

Virtual reality kan een erg toffe toevoeging zijn, maar heeft een paar nadelen. Vrij rondlopen is bijvoorbeeld meestal niet zo comfortabel voor je evenwichtsorgaan. Bovendien beschikken de Move-controllers van de PlayStation 4 niet over analoge pookjes. Omdat je in Skyrim toch best veel rondloopt, vormt dat een probleem. Bethesda zag het echter niet als signaal om Skyrim dan maar niet voor vr uit te brengen, maar paste de game fundamenteel aan om het toch ‘werkend’ te krijgen.

Skyrim VR

Achter de vijand aan teleporteren

De belangrijkste verandering in Skyrim VR is dat je je voortbeweegt door middel van teleportatie. Dat zien we vaak in vr-games en is een oplo ing om enerzijds je evenwichtsorgaan te ontlasten en anderzijds het gebrek aan pookjes op de Move-controllers op te vangen. Door met de Move ergens op de grond te mikken, teleporteren we er zo heen. Op zich werkt dat, zolang we rustig buiten wandelen en we ons vergapen aan die overvliegende draak. Zodra we gaan vechten, is het echter een ander verhaal.

Het gedrag van vijanden is niet aangepast en zij zijn dus nog steeds ingesteld op een bewegelijke speler. Ze draaien om je heen, waardoor jij als speler heel ongemakkelijk zelf fysiek ook mee moet gaan draaien. Vervelender is dat het zwaardvechten heel basaal is en de bewegingen die jij met je Move maakt, niet een-op-een naar de game worden vertaald. Steekbewegingen maken of verder uithalen door je arm te strekken, heeft geen enkele invloed en dus kun je alleen maar vijanden op pakweg een halve meter afstand een pak slaag geven.

Staat de vijand 51 cm van je af, dan moet je dus naar een andere plek teleporteren en hopen dat hij niet inmiddels een stap heeft gezet. Kortom: dat werkt niet. Een vuurbal gooien is effectiever en hoewel we zelf geen pijl-en-boog hebben gehanteerd, ogen die bij andere spelers ook nuttiger dan ons zwaard. Als we echter terugdenken aan de honderden uren die we ooit in Skyrim doorbrachten, dan kunnen we ons die moeilijk zonder zwaard voorstellen.

Honderden uren onspeelbaar

We kunnen ons eigenlijk überhaupt moeilijk voorstellen hoe we honderden uren in Skyrim VR gaan doorbrengen, aangezien we na een kwartiertje de demo al behoorlijk zat waren. Heel simpel gezegd: Skyrim in vr werkt niet. Of althans, niet met Move-controllers. Er is nog een sprankje hoop, want Skyrim VR is ook gewoon met de Dual Shock-controller te spelen. Dan loop je gewoon rond en kijk je – nemen we even aan – eigenlijk alleen maar rond met je vr-bril. We vragen ons wel af wat voor gevolgen dat zal hebben voor ons evenwichtsorgaan, maar alles is beter dan Skyrim met twee Move-controllers.

The Elder Scrolls 5: Skyrim VR komt op 17 november uit voor PlayStation 4. Je hebt er PlayStation VR voor nodig.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou