The Darkness II (coöp Vendetta) | Gamer.nl

The Darkness II (coöp Vendetta) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De ontwikkelaar kondigt namelijk trots aan dat The Darkne II naast een singleplayeravontuur ook een uitgebreide coöp-modus bevat. Onder de titel Vendettas kunnen spelers met zijn vieren aan de slag in de wereld rondom Jackie Estacado. Via een reeks mi ies vertelt de game een verhaal dat is vervlochten met het singleplayeravontuur, maar toch zodoende op zichzelf staat dat het een andere, meer komische kant belicht van de duistere gebeurteni en.

In deze coöperatieve campaign wordt duidelijk dat einzelgänger Jackie ondanks zijn angstaanjagende gestalte toch een vijftal symphatisanten heeft weten te verzamelen in zijn strijd tegen The Brotherhood, de organisatie die uit is op Jackie’s krachten. Naast de volkomen doorgedraaide Johnny Powell – bekend uit eerdere trailers – krijgt Jackie nu a istentie van Inugami, Shoshanna, Jimmy Wilson en J.P. DuMond. Stuk voor stuk weten deze stukken tuig een fractie van de Darkne -superkracht te gebruiken, allemaal op hun eigen manier.

De Vier van Vendettas

Inugami bijvoorbeeld heeft de beschikking over een eeuwenoud Japans zwaard met mythische krachten, de Kusanagi. Dit combineert hij met de Swarm-kracht, waarmee Inugami tegenstanders tijdelijk kan verlammen voor hij ze in mootjes hakt. Dan is er Shoshanna, agente voor Mo ad. Shoshanna heeft de krachten van The Darkne weten om te zetten in een mechanisch apparaat: een doodgewoon vuurwapen. Met de nadruk op dood. De duistere superkracht maakt het wapen loeisterk; geen overbodige luxe in haar jacht op de kwaadaardige Brotherhood.

Jimmy Wilson hanteert een even conventioneel, doch iets ouder wapen: een vlijmscherpe hakbijl. De eeuwig benevelde en onverstaanbare Schot heeft geen flauw idee hoe hij eraan komt, maar het ding is omgeven door Dark E ence, zeg maar de concrete vorm waarin de Darkne -krachten zich tonen. En als laatste is er de mysterieuze. J.P. DuMond. Deze medicijnman en dokter is de slimste van het stel en kan met zijn kennis van het mystieke een allesverslindend zwart gat produceren waar zelfs Brotherhood-agenten niet tegen zijn opgewa en.

Omdat deze vier personages slechts beperkte krachten hebben, voelt spelen in de coöp-modus als een licht vereenvoudigde ervaring van de singleplayer van The Darkne II. Waar Jackie Estacado een alleskunner is, betekenen de beperkingen in Vendettas dat elk personage een andere manier van spelen met zich meebrengt. Met hun zwaard en bijl zijn Inugami en Jimmy Wilson bijvoorbeeld meer geschikt voor close combat, terwijl Shoshanna en J.P. DuMond het moeten hebben van de lange afstand.

Lichtallergie

Overeenkomsten met Jackie Estacado zijn er echter ook. Net als de hoofdpersoon kan zijn bende coöp-a istenten bijzonder slecht tegen licht. Tijdens het spelen is het ook in Vendettas zaak om lichtbronnen zo snel mogelijk uit te schakelen of te omzeilen, want speciale wapens en krachten zijn compleet nutteloos wanneer in een lumineuze omgeving. Nu The Darkne II met The Brotherhood ook een vijand herbergt die weet hoe het licht in kan zetten als wapen, wordt deze kwinkslag ook in de coöperatieve speelstand uitgebuit. Het bepaalt hoe je lichtgranaten strooiende vijanden te lijf gaat, hoe je je door levels beweegt en hoe snel je je door levels beweegt.

Die levels zijn zo guur en deprimerend als je kan verwachten van The Darkne II. Het universum is – net als in de comic – gebouwd op de duistere zijde van de samenleving. Deze wereld van criminaliteit leidt het Vendettas-viertal langs industriegebieden en bloedarme gedeeltes van een nachtelijk New York, terwijl alles even cartoonesque in beeld wordt gebracht als in de singleplayer.

Hoe het verhaal binnen die omgeving in elkaar steekt is voorlopig nog een raadsel. De verschillende levels die ons werden getoond, delen de kenmerkende in game-manier van een verhaal vertellen – à la Half-Life – maar verklapten verder niet veel meer dan dat ze net even iets anders in elkaar steken dan het hoofdverhaal zelf. Niet alleen zien we andere gebeurteni en, ook brengt het commentaar van de verschillende personages tijdens het spelen een vrolijke noot tu en alle misère die we in de singleplayer nog niet zijn tegengekomen.

Campaign en Hit List

Naast de campaign-voor-twee bevat Vendettas ook Hit List, wat in principe een lo e verzameling coöp-mi ies is. Door stukken campaign en Hit List-mi ies uit te spelen, worden nieuwe mi ies ontgrendeld zodat spelers met zijn tweeën steeds meer van het Darkne -universum kunnen doorkruisen. Vooraf aan zo’n mi ie zien we telkens de vier personages aan een pokertafel zitten, terwijl ze ingelicht worden door een aan Jackie gerelateerde maffioso. Hoewel het in principe een veredeld keuzemenu is voor welk personage je wil gebruiken in de mi ie, brengen de gesprekken aan deze pokertafel de nodige hilariteit met zich mee. Bijvoorbeeld wanneer Jimmy Wilson zich met zijn onverstaanbare Schotse accent in een gesprek probeert te mengen.

Is zulke humor een toevoeging aan verder zo duistere game? Of beter gezegd, is Vendettas in zijn geheel een waardig onderdeel van The Darkne II? Het is onder andere afhankelijk van hoe Digital Extremes de wat willekeurige cast aan figuren in het verhaal weet in te pa en. Gaat dat te geforceerd of ongeloofwaardig, dan is Jackie Estacado mi chien toch gewoon beter af in zijn eentje.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou