Het is nog even afwachten hoe de definitieve game zich straks staande houdt tussen het racegeweld van de concurrentie, maar het is duidelijk dat The Crew hoge ogen kan gaan gooien. Iets waar we tot voor kort eigenlijk nog niet zo zeker over waren. Het is helemaal niet moeilijk om bij The Crew straks overdonderd te raken door de schier oneindige racegebieden die de game rijk is. Met heel Noord-Amerika als je speelterrein kun je uren en uren racen zonder ook maar twee keer dezelfde route te rijden. En dat is niet alleen heel erg cool, dat is ook indrukwekkend.

The Crew

Maar hoe tof het ook is om straks in november missies te rijden die daadwerkelijk vier uur duren (ze zitten erin, dat is ons beloofd), puntje bij paaltje draait het toch om de besturing van de wagens. Een besturing die op een oude Xbox 360-controller en het toetsenbord tijdens de pc-bèta van de game soms een beetje tegenviel. De game kent straks een uitgebreid aanbod aan verschillende wagens onderverdeeld in vijf klassen. Het lijkt ons dan de bedoeling dat je het verschil voelt tussen een dikke off the road pickup-truck of een Japanse racer voor het betere driftwerk.

Glijden of driften

Gelukkig merkten we na een paar uur racen met een divers aanbod aan missies en multiplayerraces, mede dankzij de geweldige Xbox One-controller, toch meer verschil tussen de wagens dan we in eerste instantie gewend waren. Zo gleed onze Rally Raid-wagen in de zompige moerassen van de Bayou wat stroever tussen de boomstammen door dan de snelle, maar behendige Ford Focus door het betere, maar uitdagende bochtenwerk van Yosemite Park. En toen we met een Pagani Huayra voor de politie moesten vluchten, voelden we behoorlijk wat verschil tussen de ondergrond van een stoffig vliegtuigkerkhof en de vierbaans snelweg die ons uiteindelijk een uitweg naar de vrijheid verschafte. 

Bovenstaande voorbeelden geven niet alleen het voelbare verschil in rijgedrag aan, ze tonen ook dat The Crew straks met een ruim aanbod aan missies, uitdagingen en opdrachten komt. Het viel ons op dat we toch iedere keer weer verrast werden door de diversiteit aan de omgevingen en de missies die we moesten uitvoeren. Dat is natuurlijk niet heel verwonderlijk als je bedenkt dat je racegebied duizenden vierkante kilometers groot is, maar de makers lijken de omgeving ook op een originele manier te gebruiken voor de game.

The Crew

Het enige wat straks misschien wat afgezaagd gaat voelen, is wellicht het verhaal. Want die kan zich maar met moeite onttrekken van de dertien in een dozijn B-films uit Hollywood. We hebben tijdens de speelsessie de meeste tussenscènes weggedrukt (we moesten tenslotte racen), maar nergens hadden we het idee dat we iets cruciaals misten. Eigenlijk hoeft dat straks ook niet uit te maken, want we willen vooral heel veel racen en eventueel ook heel veel verbouwen aan de wagens waarin we racen.

Je wagen als avatar

De makers beloven namelijk dat je wagen eigenlijk een soort van avatar moet gaan vormen, waarbij je dus heel veel onderdelen naar eigen wens kan aanpassen. Uit de selectie wagens waar we mee mochten stoeien, bleken de meesten over een divers aanbod aan onderdelen te beschikken, al lijkt niet iedere wagen voor iedere klasse te gebruiken en zal ook niet iedere wagen kunnen leunen op nieuwe onderdelen om het uiterlijk drastisch te veranderen. Een ander kleurtje is echter wel altijd mogelijk.

Kies dan maar direct voor een opvallend kleurtje zodat je lekker van de rest afwijkt wanneer je met drie vrienden gaat racen tegen een andere crew. De multiplayerraces beloven namelijk behoorlijk chaotisch en intens te worden. We hebben tijdens twee races al flink gelachen en gevloekt, want twee crews met ieder vier spelers is eigenlijk al een garantie voor het betere beuk en smijtwerk. Bovendien is het vrij eenvoudig om je vrienden (of onbekenden) uit te nodigen voor een race, waardoor de drempel om even een tripje met je vrienden te maken heel laag blijft.

The Crew

Maar The Crew gaat nog een stapje verder dan een groepje van vier personen. Wie wil, mag zich straks aansluiten bij één van de vijf overkoepelende facties (Crocs, Hawks, Snakes, Wolves en Bears) en zo racen voor ‘het groter goed’. Hoe zich dat gaat vertalen naar de game kunnen we nog niet precies zeggen, maar wij krijgen al visioenen van racers die letterlijk achterna worden gezeten door rivaliserende facties wanneer ze het verkeerde gebied in rijden en ondertussen punten scoren omdat je gewoon veel sneller bent dan zij.

Het is voor ons in ieder geval duidelijk dat er eigenlijk altijd wel iets te doen valt in The Crew. Online of offline, missies of challenges. Of gewoon lekker cruisen met je vrienden met een ambient deuntje op de radio. Dit gegeven, gekoppeld aan een ruim aanbod aan wagens met prima weggedrag, zorgt ervoor dat The Crew weer iets hoger op ons verlanglijstje staat.