Tacoma | Gamer.nl

Tacoma | Gamer.nl

Er is een specifiek subgenre binnen de zogenaamde Walking Simulators: games waarin je door een verlaten locatie loopt en moet uitzoeken wat daar gebeurd is. In Tacoma staat ons ook weer zo’n mysterie te wachten, deze keer in een verlaten ruimtestation. Wat ons vooral enthousiast maakt? De game wordt gemaakt door het team achter Gone Home.

Het is de tijd dat degenen die dit genre in gang hebben gezet terugkomen voor een tweede ronde. De mensen achter Dear Esther hebben eerder het prachtige Everybody’s Gone to the Rapture geleverd en nu kunnen we niet wachten om te zien wat het team achter Gone Home gaat doen met Tacoma.

Op eigen tempo

In de game speel je als Amy Ferrier die in het jaar 2088 een ruimtestation binnenstapt. Daar komt ze erachter dat alle bemanningsleden zijn verdwenen. Het is aan jou om elk hoekje van het station te onderzoeken om te ontdekken wat er gebeurd is. Dit doe je door rustig de omgeving te bestuderen, maar ook door teksten te lezen en gesprekken te volgen. Het mysterie van Tacoma is een puzzel om in je eigen tempo op te lo en.

Intere ant is dat alle andere personages bestaan uit schimmen uit het verleden. Deze figuren hebben geen duidelijke vormen, maar zijn een soort anonieme blobs. Dit komt omdat er op dit station geen video, maar enkel audio wordt opgenomen. De lichaamsposities van de verdwenen personen zijn wel geregistreerd, waardoor er via Augmented Reality een representatie van de bemanningsleden gegenereerd wordt. Dit is bedoeld om je eigen fantasie te prikkelen, zodat je zelf mi ende dingen gaat invullen.

Tacoma

Ontdek het plafond

Leuk is dat je in deze setting niet enkel op de grond blijft, maar door het uitblijven van zwaartekracht net zo goed op het plafond kunt lopen. Hoewel we niet gewend zijn om in first-person-games omhoog te kijken, zul je dat in Tacoma wel moeten doen om alles mee te krijgen. Net als Gone Home verwachten we overal voorwerpen die de personages uitdiepen en hints over wat er in het ruimtestation gebeurd is. Tevens zijn we erg benieuwd naar Fullbrights invulling over hoe het leven in de ruimte er in 2088 uit zal zien. Wat eten ze? Hoe gaan ze naar het toilet? Eindelijk antwoorden op deze belangrijke vragen.

De game doet in de beelden soms denken aan onderwaterwereld Rapture van BioShock. Het speelt zich af in een omgeving die afgesloten is van de buitenwereld, vol specifieke ruimtes waarin je veel kunt leren over de mensen die daar leefden. De overeenkomst met BioShock is niet zo gek, want meerdere ontwikkelaars van de studio hebben gewerkt aan verschillende delen uit die serie. Voordat Gone Home gemaakt werd, werkte de drie oprichters bijvoorbeeld al aan de geprezen DLC BioShock 2: Minerva’s Den.

Tacoma

Grotere studio

Tijdens Gone Home bestond het team dus nog maar uit drie personen. Inmiddels is Fullbright uitgebreid tot een volledige studio. Onder andere is Nina Freeman aangenomen als level designer. Ze is een gamemaker die bekend staat om haar zeer persoonlijke en vooral unieke korte games, zoals het recent uitgebrachte Cibele. Hopelijk zijn die titels een voorbode voor de persoonlijke inslag van Tacoma. Verder heeft onder andere de nieuwe audio director gewerkt aan BioShock en BioShock Infinite en de programmeur heeft bij Valve aan Counter-Strike gewerkt.

Want hoewel Fullbright groeit, werkt het bedrijfje nog steeds op een kleine en persoonlijke manier. De makers werken sterk samen en iedereen heeft bijzonder veel verantwoordelijkheid voor het eindproduct. Zo zijn er bijvoorbeeld maar één animator en één programmeur, wat ervoor zorgt dat er veel persoonlijkheid in elk element van de game gaat zitten. Gelukkig kan in de ruimte niemand onze emoties horen.

Tacoma verschijnt in 2016 voor pc en Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou