Super Smash Bros. voor 3DS en Wii U– De ultieme fanservice | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.


The Invitational vond er plaats, een toernooi van Super Smash Bros. waarin profe ionele spelers het tegen elkaar opnamen. Een hele zaal vol met de fanatiekste fans voor een game die nog ver weg is. De liefde voor de Smash Bros.-serie is voelbaar, ook op de E3-vloer zelf. Op het grootste scherm van heel de beurs worden potjes afgewerkt, begeleid door een shoutcaster. Er is constant publiek te vinden, altijd is er wel een rij. En veel mensen sluiten na een potje weer achteraan aan; wijzelf hebben achter gesloten deuren meer tijd en ruimte om gewoon direct opnieuw op start te drukken. Nintendo zet vol in op het afleveren van een game 'voor de fans' en pakt alle elementen van de game nauwkeurig aan.

GameCube-controllers

Ook achter de schermen spelen we met de GameCube-controllers, volgens menigeen een van de beste controllers ooit gemaakt. Het ding lijkt ooit specifiek te zijn gemaakt voor Super Smash Bros. Melee. Met slechts een paar knoppen zijn de meest acrobatische moves tevoorschijn te halen. Van dubbele sprongen gevolgd door neerslaande smashes in de lucht tot ontwijkende moves tot grijpacties tot aan opgeladen krachtigere slagen die keihard landen; het voelt enorm vertrouwd voor spelers van vorige delen, meegeholpen door de controller van weleer.

Super Smash Bros.

Ook voelen de personages meer zoals ze deden in Melee en minder als Brawl, waarin spektakel en cool ogende animaties soms wat meer de overhand leken te krijgen, mede gevoerd door de introductie van het Super Smash-item waardoor je een tijdelijke superkracht krijgt. Laatstgenoemde is weer van de partij, maar het showelement lijkt minder show en meer een echt spelelement.

Greninja, de nieuwe speelbare Pokémon (en een fanfavoriet naar verluidt), is een volwaardige toevoeging aan het arsenaal vechters en speelt als een vliegensvlugge Pikachu met de verborgen krachten van een Mewtwo. Dus zowel op korte als lange afstand dodelijk, maar ook lastig om snel in de vingers te krijgen en het vereist dat de speler precies goed switcht van tactiek op de juiste momenten. De bokser Little Mac moet het dan meer van zijn directe stompkracht hebben, de Wii Fit Trainer oogt vooral erg flexibel, terwijl de Villager net zo mysterieus aanvoelt als Ne uit Melee. Wat precies het nut van het planten van een boom als special move is; we konden het zo snel even niet ontdekken.

Wel ontdekten we nieuwe voorwerpen die de strijd weer net wat hectischer maken, zoals een wapen dat vijanden in een windwervel wegblaast op een vlammend zwaard dat flink wat schade kan aanrichten. De game is snel, flitsend en vooral erg leuk.

Super Smash Bros.

3DS-versie

Nintendo maakt echt geen half werk van Super Smash Bros. en brengt naast de Wii U-versie ook een 3DS-variant uit met zijn eigen content. In eerste instantie vermoedt een cynicus dat dit vooral is gedaan om maar een groter kooppotentieel voor de titels te garanderen, maar niets is minder waar. De 3DS-game ziet er ontzettend gelikt uit en heeft een wat tekenachtige stijl die doet denken aan de Pokémon-games voor dezelfde handheld. De game draait ongelooflijk soepel en de details zijn overtuigend. In een Nintendogs-level zien we op de achtergrond een levensgrote puppy rondstampen terwijl Mario op de voorgrond klop krijgt van Pikachu.

Daarnaast krijgt de 3DS-game ook zijn eigen content in de vorm van bijvoorbeeld Smash Run. In deze spelmodus krijgen spelers vijf minuten de tijd om door een doolhof gevuld met vijanden zo sterk mogelijk te worden. Elke verslagen vijand levert weer andere boosts op. Het is dus zaak om effectief en snel door het level verschillende soorten gespuis af te tuigen en stronger, better, faster te worden. Verborgen plekken herbergen speciale geheimen, extra grote boosts of te verzamelen trofeeën. Staat de timer eenmaal op nul, dan is het zaak om in een laatste alles-of-niets-ronde te bewijzen dat je het beter hebt gedaan dan de tegenstand. De potentie van deze modus is enorm, vooral als je deze tegen vrienden speelt: wie heeft er beter ge-dungeoncrawld en een voordeel verworven voor de laatste showdown?

Super Smash Bros.

Laat het knokken maar beginnen

De 3DS-versie staat voor deze zomer in de planning en is een fantastische opmaat naar het werk op het grote scherm dat met de feestdagen van start gaat. Nintendo heeft goud in handen met deze ongelooflijke fanservice en kan eigenlijk niets meer fout doen. De games zijn ijzersterk, zien er fantastisch uit en doen meer dan wat de fans er nu al van verwachten. Dit wordt een nieuwe kla ieker, voor iedereen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou