Super Smash Bros. Ultimate is chaotisch en solide | Gamer.nl

Super Smash Bros. Ultimate is chaotisch en solide | Gamer.nl

Tijdens Gamescom 2018 kreeg Gamer.nl wederom de kans om Super Smash Bros. Ultimate aan de tand te voelen. Hoewel we een beter beeld kregen van hoe de game aanvoelt, gelden de meeste bevindingen van onze initiële href="https://gamer.nl/artikelen/e3preview/super-smash-bros-ultimate-hands-on/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">preview </a>nog steeds. Daarom geven we in dit artikel niet alleen een korte impressie, maar ook een overzicht van de belangrijkste aankondigingen sinds E3 2018.

Een potje Super Smash Bros. Ultimate voelt als thuiskomen. Enerzijds omdat de game voortbouwt op de sterke fundering van de franchise, maar anderzijds omdat de veranderingen ten opzichte van de Wii U-versie klein zijn. De meeste personages voelen vertrouwd aan en het gros van de knoppencombinaties is identiek. Nu we de game iets uitgebreider hebben gespeeld valt echter een aantal subtielere veranderingen op.

Super Smash Bros. Ultimate

Chaos

Waar we tijdens onze kennismaking met Ultimate nog twijfelden over de spelsnelheid van de game, kunnen we nu met zekerheid zeggen dat deze merkbaar hoger ligt. Ultimate zit qua snelheid ergens tu en Melee en de Wii U-versie in, wat puristen ongetwijfeld als muziek in de oren klinkt. Dat betekent wel dat de game wellicht minder toegankelijk is, zo merken we aan de reactie van onervaren spelers.

Super Smash Bros. Ultimate is dan ook iets chaotischer met vier spelers, onder andere door de nieuw toegevoegde effecten. Wanneer een personage bijvoorbeeld een snelle beweging maakt, wordt hier een cartoonesk windeffect aan toegevoegd, die het overzicht beïnvloedt. Ook de Final Smash-aanvallen nemen het hele scherm over, waardoor je zo nu en dan je personage uit het oog verliest. Aan de andere kant is chaos altijd al inherent geweest aan de serie en valt er in Ultimate meer aan te pa en dan ooit.

Voor buitenstaanders zien potjes er wellicht uit als een tornado van zwaarden, bliksem en vuur, maar ook deze Super Smash Bros.-game speelt ontzettend solide. Ontwijken in de lucht en een perfecte blok kunnen maken voegt daadwerkelijk wat toe aan de diepere lagen van de game. De ontwikkelaar heeft ook de meeste personages in mindere of meerdere mate aangepast om net wat anders aan te laten voelen. Zo viel ons op dat je Links bom nu zelf tot ontploffing moet brengen en dat Marth iets minder kwetsbaar is tijdens zijn snelste zwaardaanval. Het zijn zeer subtiele aanpa ingen die de boel voor fanatieke spelers ogenschijnlijk voldoende opschudden.

Super Smash Bros. Ultimate

Stortvloed aan arena’s

Helaas is de Gamescom-versie van de game identiek aan die tijdens E3, waardoor de recent aangekondigde toevoegingen ontbraken. Zo is Simon Belmont en King K. Rool nergens te bekennen en kunnen we niet aan de slag met Echo-personages Chrom, Dark Samus en Daisy. Wel is Tortimer Island beschikbaar, een 3DS-arena die we nog niet eerder in HD-resolutie op het beeld zagen schitteren. Het Animal Cro ing-level is duidelijk opnieuw ontwikkeld voor Ultimate en oogt net als de andere overzettingen prachtig. De kleuren ogen net iets dieper, waardoor Ultimate iets meer oogt als een tekenfilm, en met name achtergronden profiteren van de upgrade naar 1080p.

De meest waardevolle toevoeging op het gebied van arena’s is de optie om stage hazards uit te schakelen. Samen met de Omga-versies van levels biedt deze optie de uitkomst om zonder poespas als items en eindbazen tegen elkaar te strijden. Een andere nieuwe optie is Stage Morph, een modus waarin een arena om de zoveel tijd transformeert in een andere. Stage Morph is beperkt tot twee verschillende levels, maar we kunnen ons voorstellen dat het zowel casual als in een competitieve context een zeer leuke modus is.

Super Smash Bros. Ultimate

Talloze opties

Zo valt er nog wel meer aan te pa en in Super Smash Bros. Ultimate. Als we een korte blik op de gevechtsinstellingen werpen, zien we de Final Smash-meter, waarmee personages met de tijd een zwakkere Final Smash-aanval kunnen inzetten. Ook zijn Stamina-gevechten nu een standaardoptie in het personagemenu. In deze modus worden procent, die in Ultimate tot een cijfer na de decimaal worden weergegeven, vervangen door gezondheid en vliegen spelers het beeld uit zodra deze op is.

Tot slot wordt er een hele rits aan Battle-modi toegevoegd. Zo heb je Squad Strike, waarbij elk leven een ander personage betreft, Smashdown, waar elk personage slechts een potje gebruikt mag worden, Tourney en Training Mode. Ook is Cla ic Mode terug, waarbij je ouderwets strijdt tegen een reeks vechters. Wat modi betreft lijkt de game bijna al onze wensen te vervullen, alleen een verhaalmodus ontbreekt nog.

Super Smash Bros. Ultimate

De ultieme Super Smash Bros.-game

Helaas blijven onze ervaringen beperkt tot de pure gameplay van Super Smash Bros. Ultimate. Daarover kunnen we stellen dat je de game als liefhebber van de serie direct kunt oppakken, hoewel de snelheid en chaos wat gewenning vereisen. Gelukkig lijkt Ultimate het meest uitgebreide deel ooit te worden en zijn er talloze opties om de wervelwind aan effecten terug te draaien. Het duurt nog even, maar het lijkt erop dat we dit jaar daadwerkelijk de ultieme Super Smash Bros.-game krijgen.

Super Smash Bros. Ultimate verschijnt op 7 december voor Nintendo Switch.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou