“Wie heeft er zin om naar het kantoor van Nintendo Benelux te gaan om daar Super Monkey Ball: Banana Blitz uit te testen voor de Wii?” Nou, in die vraag zitten zomaar even drie dingen waar mijn hartje sneller van gaat slaan: Nintendo, Super Monkey Ball en de Wii! Daardoor was ik er ook als de kippen bij om me een dagje vrij te maken zodat ik vanuit Hasselt naar Utrecht kon treinen om een van de leukste toekomstige launchgames voor de Wii te gaan spelen. Mensen die Super Monkey Ball kennen van op de GameCube, weten vast en zeker nog waar het spel rond draait: je moet een aapje dat gevangen zit in een balletje zo snel mogelijk een parcours laten doorlopen, dat bovendien nog eens vol met bananen ligt. Deze bananen kun je oprapen om zo extra levens te sprokkelen, zodat je onderweg wel eens een foutje mag maken. In Super Monkey Ball: Banana Blitz moet je nog steeds hetzelfde doen, maar natuurlijk zijn er enkele dingen aan de bekende gameplay toegevoegt en aangepast, met als meest duidelijke vernieuwing natuurlijk de besturing. Banana Blitz laat zich volledig besturen met de Wii-mote, wat dus wil zeggen dat je goede reflexen zal moeten hebben om je aapje zonder al teveel problemen naar het einde van het level te laten rollen. Als je voor het eerst de Wii-mote in je handen neemt, voel je onmiddelijk dat je met kwaliteit te maken hebt. Alle knoppen zitten lekker op z’n plaats en het dingetje ligt perfect in de hand. Dat is ook nodig, want in Banana Blitz moet je soms uiterst precieze bewegingen maken om tot een goed resultaat te komen. Net zoals in de voorgaande Monkey Ball games bestuur je trouwens niet het aapje zelf, maar de ondergrond waarop het balletje rolt. Je kunt het vergelijken met een knikker op een plank die je voortdurend aan het bewegen bent zodat de knikker er niet af zou vallen. Wel, die plank is bij het spelen van Banana Blitz dus vervangen door de Wii-mote, iets wat eerst een beetje onwennig aanvoelt, maar na vijf minuutjes spelen merk je dat deze manier van spelen eigenlijk zeer goed werkt. Ook leuk is dat je je aapje kunt laten springen, iets wat soms hard nodig is, doordat er vaak gaten in het parcours zitten die je moeilijk kan ontwijken. Banana Blitz geeft je keuze uit zes verschillende aapjes. Elke aap heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, waardoor je goed zal moeten nadenken over welk peronage het best bij je past. Baby is bijvoorbeeld een klein aapje dat de meest hoge snelheden kan halen, terwijl Gongon een van de grootste en zwaarste personages uit het spel is, met als gevolg dat hij een stuk trager zal rollen dan de rest. Verder is het deze keer niet langer zo dat de werelden waardoor je rolt kaal en leeg aanvoelen. Elke level heeft namelijk een thema gekregen (oerwoud, ijsvlakte enzovoorts) en sommige omgevingen zitten ook vol met vijanden. Zo speelde ik een level waarin om de haverklap papegaaien opdoken die het extra moeilijk maakten om aan de eindmeet te bereiken, doordat ze mijn aapje voortdurend van het parcours probeerden af te blazen. Papegaaien zijn trouwens niet de enige vijanden die je zult tegenkomen: Banana Blitz introduceert deze keer ook eindbazen. Ik kreeg onder andere te maken met een reuzevogel die enkel te verslaan was door zijn zwakke punten te zoeken en er met mijn aapje op te springen. Banana Blitz bevat dus wat meer actie dan de voorgaande delen, een evolutie die zeker positief te noemen is. Naast de traditionele levels zijn er ook een hele hoop minigames terug te vinden in het spel. Tijdens mijn bezoek aan Nintendo mocht ik aan de slag gaan met een kartgame en een snowboardgame, waarin uiteraard de Monkey Ball personages de hoofdrol spelen. Deze minigames zijn uitermate leuk en laten zich volledig besturen met de Wii-mote. Zo moet je de wagentjes in de kartgame besturen door de Wii controller als stuur in je handen te nemen terwijl tijdens het snowboarden de Wii-mote als snowboard dienst doet. De winkelversie van Banana Blitz zal maarliefst 50 verschillende minigames bevatten, wat op z’n minst indrukwekkend te noemen is. Nadat ik Banana Blitz heb mogen testen, bleef ik nog even rondhangen in de testruimte bij Nintendo om te zien hoe de andere aanwezige journalisten het spel vonden. Het viel me op dat ze allemaal een lach op hun gezicht hadden tijdens het spelen, een effect dat de makers van Super Monkey Ball waarschijnlijk ook voor ogen gehad hebben bij het ontwikkelen van de game. Banana Blitz is gewoonweg een ongelofelijk leuke game om te spelen met wat drankjes erbij en een hoop vrienden die het wel zien zitten om wat met aapjes in balletjes te spelen. Na het spelen van de game kijk ik in ieder geval uit naar de volledige versie van het spel.