Super Monkey Ball kennen we van een serie vrolijke puzzelgames, waarin een aantal kleine aapjes in balletjes verscheidene obstakels moeten zien over te komen en daarbij zo veel mogelijk bananen moeten verzamelen. Dit niet door zelf te rollen, maar door het hele speelveld te kantelen. Dit concept is omver gegooid in Monkey Ball Adventure voor de Gamecube, PS2 en PSP. Wij zijn aan het rollen geslagen met de PSP versie. Waar de vorige Monkey Ball games pure partygames waren, heeft de singleplayer in Adventure een veel grotere rol. Je bent nog steeds een aapje in een balletje, maar nu heb je een grote wereld te ontdekken en zal je zelf moeten rollen, want de wereld draait niet meer mee. Je kiest één van de vier personages en vervolgens word je in een wereld gedropt. Er zijn vijf verschillende, uitgebreide werelden, die stuk voor stuk tot op het laatste puntje al rollend ontdekt kunnen worden.

In de werelden zijn verschillende aapjes te vinden die opdrachten voor je hebben, zoals het vinden van een baby in een hoge apenhoed, of het terughalen van kolonies bijen naar hun eigenaar. Tevens zijn er puzzels en hindernisbanen op te lossen, zodat deuren worden geopend naar nieuwe gebieden. Uiteraard zijn er ook weer veel bananen te vinden, die uitgegeven kunnen worden aan nieuwe personages, spelletjes en andere extra’s.

Als aap in een bal kun je niet springen, maar je kunt wel, mits je genoeg vaart hebt, tegen muren oprollen. Door de werelden heen zijn ook genoeg platformpjes te vinden waarmee je omhoog geschoten wordt.

Geheel nieuw in de Monkey Ball serie zijn de zogenaamde chants, welke je één voor één leert in het spel. Met deze chants kun je de bal transformeren, of extra functies krijgen. Zo is er een chant waarmee je een grote bokshandschoen krijgt en een chant waardoor je bal in hout verandert zodat je kunt drijven. Door de chants kun je steeds weer nieuwe gebieden in de werelden ontdekken die eerst niet bereikbaar waren.

De singleplayer is hiermee behoorlijk uitgebreid. Er gaat veel tijd zitten in het vinden van alle bananen en het vervullen van alle opdrachten. Naast enkele cameraproblemen, speelt het spel erg lekker en kan jong en oud hier plezier mee hebben. Dit speelplezier wordt na de singleplayer mode verlengd in de multiplayer mode.

Super Monkey Ball Adventure schittert in de minigames. In de Challenge Mode kun je hindernisbanen vol met bewegende platforms doorkruizen, maar de kracht zit in de zes minigames. Drie oude bekende, maar ook drie nieuwe games welke erg prettig spelen. Van de oude games zijn Race, Target en Fight overgezet naar Adventure. Nieuw zijn Bounce, Cannon en Tag.

In Tag rol je met z’n vieren over een bol en moet je simpel gezegd zoveel mogelijk ballonnen verzamelen. Kijk echter uit voor de geschoten bommen en bananen van anderen, want die kunnen nog verrekte vervelend zijn. In Cannon neem je plaats achter een kanon waarna je zoveel mogelijk stenen van de toren van de tegenstanders omver moet schieten met Monkey Ball’s. Wie zijn vlag verliest is af. Bounce is misschien nog wel het meest verslavend. In het spelletje moet je vakjes (door er op te stuiteren) zien om te draaien naar jouw kleur. Diegene met het meeste vakjes in zijn kleur wint. Klinkt saai, maar er manieren zijn om al besprongen vakjes naar jouw kleur te krijgen. Dit kan door ze te omsingelen met jouw kleur, maar ook door tijdelijke ‘wapens’ te pakken die de loop van een potje erg kunnen veranderen. Uiteraard kun je elkaar ook gewoon van bord af stuiteren. Conclusie Super Monkey Ball Adventure belooft een bijzonder leuk spel te worden wanneer het eind juni uitkomt. Zowel in de single- en multiplayer biedt het spel veel speelplezier. De singleplayer is uitgebreid en de multiplayer hopeloos verslavend. Tof is ook dat je de savegames van de singleplayer tussen de PS2 en PSP kunt uitwisselen. Ontwikkelaars lijken steeds meer de kracht van de PSP te benutten en er kwaliteitsproducten op uit te brengen, wat we natuurlijk alleen maar toe kunnen juichen.