Super Mario Odyssey (hands-on) | Gamer.nl

Super Mario Odyssey (hands-on) | Gamer.nl

Met Breath of the Wild heeft Nintendo op onnavolgbare wijze nieuw leven in de Zelda-reeks geblazen. De game zette de verwachtingen van een nieuwe Zelda-game volledig op zijn kop en bood iets waarvan we niet eens wisten dat we het wilden hebben. Super Mario Odyssey is niet zo’n grote sprong in het diepe als Breath of the Wild, maar voelt desalniettemin erg verfrissend aan.

Dat komt vooral omdat Nintendo heeft gekeken naar Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Met de Galaxy- en 3D World-games werd de tweedimensionale gameplay uit de oude Mario-games naar drie dimensies verdeelt, waardoor het vrije speeltuingevoel uit Super Mario 64, waarin je in grote open levels kun rondbanjeren, ietwat verloren ging. Die stijl is weer helemaal terug in Ody ey, meer dan tien jaar na dato, en dat voelt verdraaid goed.

Mario Ody ey

Vrijheid blijheid

Niet in de laatste plaats omdat het een ongekend gevoel van vrijheid geeft. Natuurlijk, Breath of the Wild biedt een gigantische wereld om te gaan en staan waar je maar wilt en de diverse levels van Mario Ody ey staan los van elkaar, maar toch geeft het je veel meer mogelijkheden om je eigen pad te bewandelen dan we de afgelopen jaren van Nintendo’s mascotte gewend zijn.

Wanneer je in een level arriveert, zie je vaak een groot gedeelte van de spelwereld al en loopt je fantasie vol van de mogelijkheden. Hey, daar is een dorpje, wat zou daar te doen zijn? Volgens mij zie ik een winkel met hoeden. Oh kijk, daar in de verte staat een grote stenen tempel, daar is vast wat te halen! Het mooie van Ody ey is dat je zelf bepaalt waar je eerst een kijkje gaat nemen.

Net als Breath of the Wild beloont Ody ey spelers die op onderzoek gaan. Niet zoals in de geprezen Zelda-game met Shrines en Korok Seeds, maar met Moon Fragments. Die vervanging voor de sterren uit Mario 64 heb je nodig om het luchtschip van Mario, dat eruit ziet als een gigantische hoed, van energie te voorzien en je naar nieuwe levels te brengen. De Moon Fragments vind je door elk hoekje van het level te onderzoeken, maar ook door bepaalde opdrachten uit te voeren. Kortom: net zoals je in Mario 64 de meest uiteenlopende klusjes opknapte en zo sterren verdiende.

Mario Ody ey

Variatie

De top bereiken van bovengenoemde tempel (die staat in een zanderige woestijn genaamd Sand Kingdom) levert bijvoorbeeld een Moon Fragment op, maar onderweg kom je ook diverse puzzels tegen waarmee je ze verdient. Bijvoorbeeld door onzichtbare paden te vinden. Op een gegeven moment gaan we door een pijp en verandert Mario in een tweedimensionale, gepixelde loodgieter op de muur. We spelen vervolgens een potje old school 2D-Mario op de muur, inclusief gele vraagtekenblokken die we met ons hoofd rammen.

De variatie die in de levels te vinden is lijkt daarbij een van de sterkste punten te worden van Mario Ody ey. Tot nu toe zijn zeven levels getoond, waarbij we het bovengenoemde Sand Kingdom en de duidelijk op New York geïnspireerde stad New Donk City al tijdens diverse gamebeurzen hebben aangedaan. We hebben helaas nog niet mogen spelen in andere levels, maar het kleurrijke Luncheon Kingdom, waarin bijna alles van voedsel is gemaakt, het natuurgebied van Cascade Kingdom, waarin dinosauriërs vrij rondlopen en de abstracte zwartwitwereld van Cap Kingdom, spreken in trailers allemaal tot de verbeelding.

Mario Ody ey

Petje af

Mario Ody ey heeft nog een element dat hoge ogen gaat gooien Mario kan met zijn pet kan gooien. Dat doe je door (bijvoorbeeld op de Pro Controller) op een knop te drukken of door bij losgemaakte Joy-Cons je rechter Joy-Con kort een zwiep te geven. Dat is niet alleen handig om vijanden van een afstandje te raken of via een sprong op de pet wijde afgronden te overbruggen, maar je kunt er ook vijanden mee overnemen.

Mario verandert op die manier bijvoorbeeld in een Bullet Bill of Goomba, of, een stuk gekker maar daardoor niet minder leuk, een taxi of een T-Rex. Heel veel vijanden, personages en objecten in de levels zijn door Mario te besturen, waarbij elke overgenomen vijand of object een mooie Mario-snor op de koop toe krijgt. Natuurlijk wordt dat regelmatig gebruikt om puzzels op te lo en en meer Moon Fragments te verdienen, maar het levert ook veel hilariteit op wanneer blijkt dat Mario bijvoorbeeld zelfs in een rondrijdende scooter kan veranderen.

Super Mario Ody ey is een ode aan de allereerste driedimensionale Mario en diens tropische vervolg, een type platformgame dat eigenlijk even snel weer uitstierf dan dat het ontstond. Dit jaar lijkt de ‘open’ 3D-platformer bezig met een comeback, maar Mario Ody ey gaat vermoedelijk tonen hoe het écht moet.

Super Mario Ody ey komt op 27 oktober uit voor Switch.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou