Een actiegame spelen zonder te doden, dat konden we al. In de Splinter Cell-serie was bijvoorbeeld niets zo uitdagend als alle vijanden uit te schakelen door ze bewusteloos te slaan of te verdoven. Schieten was slechts een allerlaatste optie en voelde toch altijd een beetje alsof de missie mislukt was. Ook in de immens populaire strategieserie Commando’s, waarin een stel commando’s het Duitse leger probeerde te saboteren, was het de uitdaging om ongezien en zonder een schot te lossen de missies te voltooien. In dezelfde stijl als Commando’s dien je in Subversion zo onzichtbaar mogelijk banken te overvallen en bedrijven te infiltreren. Mission Impossible in gamevorm lijkt een feit.

Bankoverval

Subversion is de nieuwe game van Introversion Software, de indiestudio achter Darwinia, waarin verschillende ingewikkelde inbraken uitgevoerd moeten worden. Hierbij kun je gebruik maken van verschillende teamleden en natuurlijk een groot aantal gadgets. Een van de getoonde missies die zich afspeelde in een bank toont aan dat daarmee verschillende strategieën uitgevoerd kunnen worden. Daarbij lijkt een geweldloze en liefst ongeziene oplossing de beste en het lijkt erop dat Subversion die mogelijkheid ook gaat bieden voor de vredelievende gamer.

Alle mogelijke opties blijken wel uit de getoonde bankoverval. De bank bestaat uit een centrale lobby met daarachter kantoren en een kluis in een bewaakte zone. Achterin zit een deur met een keypad. Wat er zich achter die deur bevindt is onbekend, want in Subversion heb je alleen notie van datgene wat je al gezien hebt, of in het geval van vijanden alles wat je personages op dat moment zelf zien. Verkennen is dus van groot belang om in de missies te slagen.

Gadgets en Gijzelaars

Het zijn vooral de gadgets die het mogelijk maken om een inbraak tot een succes te brengen. Zo valt de keypad te kraken en is het zelfs mogelijk om een apparaatje te gebruiken dat door een muur kan kijken. Toch zijn de simpelste gadgets soms het meest efficiënt. Met een boor valt bijvoorbeeld menig gesloten deur te openen. Maar ook de verschillende personages waarover je beschikt hebben zo hun specialiteiten. De een kan met zijn gladde praatjes in licht beveiligde omgevingen veilig rondlopen, terwijl de ander met zijn kennis van elektrotechniek het hele telefoonnetwerk kan platleggen, zodat het alarm niet afgaat.

Toch zal het niet altijd bij gadgets blijven. Soms ben je gewoon afhankelijk van de niet speelbare personages in de game. En als zakkenrollen niet werkt, dan zit er niets anders op dan het trekken van een wapen. Dat betekent overigens niet dat er meteen geschoten moet worden, want de meeste tegenstanders geven zich direct over en zijn dan als gegijzelde te besturen. Maar ook dat gijzelen werkt niet altijd. De eveneens bewapende beveiligers kunnen immers besluiten om in actie te komen, waarna deze verdoven of neerschieten soms de enige, hoewel niet ideale, oplossing is. In dat opzicht belooft Subversion een grote open puzzel te worden die zich ongetwijfeld op vele manieren laat oplossen.

Blauwdruk

Wat erg opvalt aan Subversion is de eigenzinnige grafische stijl, die sterk doet denken aan een blauwdruk van de omgeving. De stijl kan zeker in het begin wat afschrikwekkend zijn, maar heeft wel degelijk een functie. Door de schematische weergave is het bijvoorbeeld gemakkelijk om te zien welke computergestuurde personages speciale spullen zoals sleutels of wapens hebben, waardoor je sneller een strategie kunt uitdenken. Ook de gele en rode lijnen waarmee sommige ruimtes getekend zijn hebben een duidelijke functionaliteit. Zo kunnen alleen vermomde personages zich in een geel gebied bevinden zonder dat ze verdacht worden en is een rood gebied zelfs altijd gevaarlijk.

Subversion zou wel eens de terugkeer van strategische games in de stijl van Commando’s kunnen zijn. De game lijkt vol te zitten met verschillende tactieken en mogelijkheden om een missie op te lossen en zo hopelijk de perfecte misdaad te plegen. Films die deze inbraken verbeelden zijn al enorm vermakelijk, maar het zou wel eens een stuk leuker kunnen zijn om zelf met de perfecte strategie te komen. Wel vragen we ons sterk af of de minimalistische grafische stijl de beste optie is voor een game als Subversion, die hierdoor toch wat persoonlijkheid mist. De tijd zal leren of de game naast geld uit een bank ook onze harten kan stelen.