Iris zei het al mooi in haar preview over Stuntman: Ignition, de nieuwste racer met een Hollywood-smaakje uit de stal van THQ: “een game die je eigenlijk constant uitdaagt en z'n tong naar je uitsteekt.” Nou, dat hebben we geweten tijdens het spelen van de onlangs ontvangen previewcode!

Stuntman: Ignition is de opvolger van de ontiegelijk moeilijke maar originele game genaamd Stuntman, toen nog verkrijgbaar op de PlayStation 2. Vergeet alle racers die je onlangs hebt gezien, in Stuntman: Ignition draait het allemaal om, jawel, stunts. En dan moet je niet gelijk denken aan die klassieker van vroeger, maar eerder aan een game waarin jij in plaats van acteurs de stunts tijdens bloedstollende races of actiescènes moet doen.

Er moet immers een super-fantastisch-abnormaal geile actiefilm in de bioscopen komen, maar daarvoor willen ze natúúúrlijk niet die arme acteurtjes in gevaar brengen. Beetje moeilijk om een film af te maken als de acteur het binnen de kortste keren tijdens een achtervolging al het loodje legt, nietwaar? Werk aan de winkel dus voor jou als stuntman!

Dukes of Hazzards-stunts naspelen, altijd leuk. Maar waar is Daisy?

Nu is het niet zo dat je zelf maar wat stunts uit kan kiezen, de regisseur bepaalt dat. Tijdens de races zul je dus continu van alles moeten doen, wat de regisseur ook maar van je verlangt. Maak een toffe slip in die bocht, beuk tegen die wagen aan, ontwijk die raketten, je kunt het niet zo gek bedenken of het zit er wel in. Natuurlijk zit het er in, het is een film, en films zijn altijd nep! Verwacht daarom dus ook de meest gekke stunts uit te voeren. Door een brandend gebouw terwijl de aarde onder je grond wegscheurde en er tientallen auto's op je dak ploffen: geen probleem, kan zo gebeuren! Geheel in Burnout-stijl is het vervolgens de bedoeling dat hoe gevaarlijker je rijdt en bruter de stunts worden, des te meer punten zul je verdienen. Goed voor je reputatie als stuntman in Hollywood natuurlijk. Niet dat menig regisseur daar wat om geeft (snobs als ze vaak zijn!): als je faalt komen ze altijd wel met een grappige, maar snerende of domweg harde opmerking je geleverde werk afkraken. Het leven in de showbizz gaat niet over rozen helaas.

Nee, de man linksonder doet geen Force Push...

Gelukkig is Stuntman: Ignition wel iets vergeefsgezinder dan zijn voorganger. Per scène mag je vijf fouten maken (in tegenstelling tot de nul fouten in de eerste Stuntman). Maak je er meer van vijf, dan krijg je een kwade regisseur op je dak die graag alles nog even opnieuw wil doen. Niet dat je veel keus hebt… Wen er overigens maar aan dat je de levels vaak opnieuw moet spelen, want ondanks dat je nu meer foutjes mag maken, is ook deze Stuntman opnieuw gruwelijk lastig.

Zelfs de eerdere films (levels dus), die vanzelfsprekend makkelijker zijn dan de latere blockbusters waar jij als stuntman je ding mag gaan doen, zul je behoorlijk vaak opnieuw moeten doen, wil je die gewilde vijf sterren (het hoogste wat mogelijk is qua punten) pakken. We durven zelfs zo ver te gaan dat het in het begin van het spel eerder een kwestie van trial & error is: probeer het maar eens, zie waar het fout gaat en probeer het opnieuw, keer op keer op keer op keer op keer op ke… je snapt het wel.

Met de vlam in de pijp...

Gek genoeg blijf je dit ook gewoon proberen, want vermakelijk is Stuntman: Ignition stiekem eigenlijk toch wel. Het hele idee van het meespelen in een over-the-top actiefilm (wat betreft stunts dan) is gewoon verdomd leuk uitgewerkt. Hectisch. Chaotisch. Maar wel buitengewoon hilarisch. De vraag is alleen wel of het nog wel interessant blijft op de lange termijn. De goals per filmscène verschillen namelijk niet per speelsessie. Heb je dus uiteindelijk alles in je kop zitten (en dat kan best, zó lang zijn die scènes niet), dan zou je in principe blindelings alles moeten kunnen halen. En wat moet je dan doen als je alles hebt uitgespeeld…? Ach, wie houd ik voor de gek, het spel is afgrijselijk moeilijk, dat speel je niet zomaar één-twee-drie uit! 

De filmsettings (een stuk of tien in totaal, met in totaal zes scènes per film, waarin je met de meest creatieve voertuigen aan de slag mag gaan) zijn per film gelukkig enorm divers, wat wel zo prettig is voor de variatie. Divers, maar ook herkenbaar trouwens. Zo lijken er scènes zo uit James Bonds 'Die Another Day' (inclusief een Austin Martin look-a-like!) te zijn gekropen en doen de actiestukjes waarin je moet ontwijken voor lava (wat overigens net échte lava lijkt, geen trucage zoals je zou verwachten bij een film), aardbevingen en meer van dat soort ongein enorm denken aan de gemiddelde rampenfilm. Iets wat het Hollywood-sfeertje gelukkig alleen nog maar meer onderstreept, ook al lijken de omgevingen realistischer te zijn dan op de filmsets 'in het echie'.

Geïnteresseerd in het leven van een stuntman? Probeer ook eens de demo die op Xbox Live op je te wachten staat. Misschien voel je er wel wat voor. Stuntman: Iginition komt eind augustus op de markt en wel voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.