Zijn real-time strategy-spellen alleen geschikt voor de PC? De jongens van Creative Assembly denken daar heel anders over. In Leipzig lieten ze ons kennismaken met hun nieuwste project tijdens een behind closed doors-presentatie. Stormrise is een ambitieuze game die speciaal ontwikkeld wordt voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Het spel is geen RTS in de klassieke zin van het woord. Op sommige momenten kan het ook gezien worden als een squad-based third-person shooter.

Door Niels Dekker en Erik Dekker

De verhaallijn van Stormrise zal geen originaliteitsprijs winnen, maar is een prima middel om de relatie tussen de strijdende partijen te verklaren. In het kort komt het erop neer dat de mens de aarde geruïneerd heeft. De overlevenden hebben zich in twee groepen verdeeld (de Echelon en de Sai) en staan elkaar naar het leven. Er is hier geen goede of kwade kant en beide partijen zijn goed uitgebalanceerd.

In plaats van de traditionele point-and-click gameplay, is het besturingssysteem van Stormrise volledig van de grond af opgebouwd voor de consoles. Je kunt op ieder willekeurig moment overschakelen naar het derdepersoons gezichtspunt van iedere levende eenheid in het veld. Vervolgens kun je vanuit hun derdepersoons gezichtspunt het slagveld overzien. Het gebruik van hoogteverschillen in de omgeving is erg belangrijk, want vanaf een hoger punt kun je meer van het gebied overzien en gevechtssituaties eerder inschatten. Handig is daarom om een manschap of groepje soldaten naar zo'n hoger gelegen gebied sturen. zoals het dak van een gebouw of een rots, om op die manier een beter overzicht te krijgen van de omgeving.

Het spel zal verschillende typen eenheden kennen, zoals grondtroepen, luchttroepen en gigantische Mech-achtige looprobots. Een voorbeeld van een grondeenheid is de Spectre. Deze legt zijn afstanden vaak in zijn eentje af en werkt prima als verkenner. De Spectre kan vaardigheden zoals cloak gebruiken. Hierdoor is hij minder goed zichtbaar voor andere troepen, maar op afstand is hij nog wel waar te nemen. Als hij wordt ontdekt kun je, als je genoeg vaardigheidspunten hebt verdiend, de mind-control-vaardighed van de Spectre gebruiken. Hiermee kan hij de gedachten van tegenstanders besturen, waardoor hij vijandige eenheden tegen elkaar op kan zetten.

Infanterie mag in een RTS natuurlijk niet ontbreken en is uiteraard ook in Stormrise aanwezig. Dekking zoeken speelt ook een belangrijke rol. Als een van je eigen eenheden niet in zicht is van de vijand dan wordt deze ook niet aangevallen. Een Spectre kan, voordat je je infanterie ergens op afstuurt, de omgeving verkennen waardoor je tactisch je manschappen kunt inzetten. Verder komen er ook nog grote, mechanische beesten voor die net zoals de Spectre in hun eentje voor je kunnen werken. Ook hiervoor geldt dat bij genoeg vaardigheidspunten je beest nieuwe, allesverwoestende vaardigheden kan gebruiken. Verder zijn er nog de luchteenheden, maar die werden in de demonstratie niet getoond. De ontwikkelaar werkt naar eigen zeggen nog hard aan deze eenheden.

Stormrise ziet er vrij soepel uit en de ontwikkelaar verzekerde ons dat het spel toegankelijk zal gaan worden voor beginnende RTS-spelers, maar dat de doorgewinterde gamer de moeilijkheidsgraad naar wens nog flink kan opschroeven. Ook gaat de game gebruik maken van vernietigbare omgevingen en kun je dus niet oneindig achter een obstakel schuilen. Veel van de omgevingen die we hebben gezien waren wat grauw van kleur, maar onderstrepen daarmee wel goed de mistroostige landschappen van de geruïneerde aarde. Uiteraard gaat Stormrise ook een multiplayermodus bevatten waarbij spelers met zowel de Echelon en de Sai uit de voeten kunnen. Met hoeveel spelers is alleen nog niet bekend.