Steep (hands-on) | Gamer.nl

Steep (hands-on) | Gamer.nl

Waar zijn toch die toffe snowboardgames? Een paar generaties terug konden we nog genieten van titels als SSX, Cool Boarders en 1080 Snowboarding, maar mensen met een voorliefde voor het glijden van besneeuwde bergtoppen zijn al geruime tijd niet meer bediend in de virtuele wereld. Zelfs de SSX-reboot dateert alweer uit 2012. Wat dat betreft kan Ubisofts nieuwe game Steep niet op een beter moment komen.

Steep is meer dan alleen snowboarden, ook andere extreme sporten komen aan bod. Je kunt skiën, parasailen en in een wingsuit naar beneden sjezen. Op E3 mochten we kort aan de slag met de game en hebben we elk van deze vier bezigheden uitgeprobeerd. Vooral het snowboarden viel op, omdat Ubisoft goed naar EA’s Skate-reeks gekeken lijkt te hebben: in plaats van ingewikkelde knoppencombinaties bestuur je het snowboard vooral met de twee analoge sticks, al houd je de trigger in en laat je die op het juiste moment los om een sprong te maken. 

Steep

Vliegen met een parasail en wingsuit deed ons erg denken aan Pilotwings: je bent vooral bezig met een vooraf uitgestippelde route te volgen en door de lijn goed te volgen scoor je de meeste punten. Daarbij is het zaak dicht bij de grond te vliegen om zo spectaculair mogelijk over te komen, maar niet té dichtbij omdat je dan natuurlijk spectaculair op je smoelwerk valt. Mocht dat toch gebeuren, dan kun je door een knop in te houden weer zo terug aan het begin van je tocht komen te staan.

Sowieso lijkt gebruiksvriendelijkheid, oftewel toegankelijkheid, het toverwoord bij Steep. Nergens werden we echt uitgedaagd om de controls onder de knie te krijgen tijdens de game, en dat is in andere extreme sportsgames wel eens anders geweest. Toch zagen we al flarden van diepgang tijdens onze speelse ie. Zo kun je ook stuntroutes afleggen en goede stunts uitvoeren is al een stuk uitdagender. Ook kun je elke afdaling met vrienden of random andere spelers doen om te kijken wie het snelst is.

Ook uniek is overigens een first person view: dat zien we niet zo snel in een sportgame. We vonden het gebruikelijke third person aanzicht fijner werken, maar kunnen ons voorstellen dat de extra optie een fijne bijkomstigheid is voor vr... wat vooralsnog niet aangekondigd is voor Steep. 

Steep
Steep
Steep

Grafisch oogde de game nog een beetje ruw en hier en daar zagen we ook wat bugs, wat overigens geen opzienbarend iets is in een E3-demo van een game die net is aangekondigd. Ubisoft heeft nog tot eind dit jaar om de game op te poetsen en te zorgen dat de uitdagingen in het spel uitdagend en gevarieerd genoeg zijn.

Steep verschijnt in december 2016 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Tijdens en kort na E3 schrijft Gamer.nl naast uitgebreide impre ies ook een aantal minipreviews, om bezoekers van een constante stroom aan nieuwe informatie te voorzien.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou