In deze Star Wars getinte week blikken we vooruit op het volgende spel in de maak gebaseerd op deze miljoenenfranchise: Star Wars: Battlefront II. Eerlijk is eerlijk, het originele idee achter Star Wars: Battlefront was niet meer dan herziene versie van Battlefield 1942. Waar Battlefield zich echter louter toespitste op de PC, had LucasArts, de uitgever van Battlefront, een breder publiek voor ogen. Men schonk namelijk ook de Xbox en PS2 bezitters een versie van het spel. Ook bij het uitbrengen van dit tweede deel wordt het publiek achter de console niet vergeten.

Ontwikkelaar Pandemic, verantwoordelijk voor het eerste deel, werd opnieuw opgetrommeld om van Star Wars: Battlefront II een nog groter succes te maken. Naast een eigen voorraad ideeën voor het vervolg heeft Pandemic naar eigen zeggen de kritieken op het eerste deel ter harte genomen.

Zo moeten nieuwe speelmodi de speler nog meer variëteit bieden bij zijn keuze hoe het heelal te veroveren. De diversiteit van het spelen wordt onder andere vergroot met de nieuwe scenario indeling: in plaats van meerdere speellocaties per planeet is er gekozen voor twaalf planeten met één speellocatie per stuk. De verschillende planeten en de verhalende singleplayer campagne moeten de speler meer het gevoel geven onderdeel te zijn van een groots geheel. Dit wordt ook bereikt door het accent dit keer op de speler zelf te leggen en hem zo dieper in het overkoepelende verhaal mee te nemen.

Onder de planeten bevinden zich meerdere sleutellocaties uit Episode III, waaronder de schuilplaats van generaal Grievous. Ieder scenario zal op een bepaalde manier verbonden zijn met de gebeurtenissen uit een van de films. Ook het interieur van de Death Star is toegevoegd.

Online is er voor PS2 bezitters ruimte voor 24 spelers in een gevecht, voor Xbox bezitters 32 en PC spelers 64. Naast het volgen van je vechtstatistieken is er een buddy-systeem om je vrienden op te zoeken. Voor de PC versie is de beperking op de frame-rate verwijderd, wat voor een soepelere speelervaring zou moeten zorgen.

Er zijn weinig Star Wars spellen voorbij gegaan waar ze niet in voorkwamen: Jedi. In het eerste deel kwamen ze als NPC om de hoek kijken, in het tweede deel zijn ze te 'verdienen', waarna je ze mee neemt in de strijd en ze een vitaal onderdeel vormen van je manschappen. De vraag is alleen hoe dit in het evenwicht van de strijd gaat uitwerken en of het toevoegen van Jedi nu zoveel toevoeging biedt aan het spel. Voor spelers op zoek naar Force krachten en lightsabers om mee ten strijde te trekken, zijn er immers al Jedi Outcast en Jedi Academy op de markt.

De bestaande typen units in je squad zijn bijgeschaafd om de verschillen per klasse te benadrukken en ieder squad heeft er een nog onbekende nieuwe unit bij gekregen. De mogelijkheden voor de units zijn licht uitgebreid: spelers te voet kunnen nu ook sprinten en wegduiken voor vijandelijk vuur wanneer ze in een voertuig rijden.

Dan is er één ding wat niet onvermeld mag blijven. X-Wing had het, Empire At War gaat het krijgen en ook Battlefront II blijft er niet van onbedeeld: SPACE COMBAT. Je leest het goed. Alle Skywalkers in spe krijgen de kans het luchtledige onveilig te maken met hun X-Wing, Starfighter, TIE fighter, TIE Interceptor of andersoortig vliegend tuig. Zo is er een scenario waarbij de rivaliserende partijen elkaar vanuit hun moederschepen moeten zien te bestoken. Hop in een X-Wing en breng zoveel mogelijk schade toe aan het vijandelijke schip om het tot ontploffen te dwingen, terwijl je het vuur van de vijandelijke kanonnen en TIE fighters ontwijkt. Of vlieg het schip in, spring eruit en beman een van de kanonnen om het vijandelijke afweergeschut een koekje van eigen laservuur te geven. Ben je meer iemand van de stealthy aanpak, stap dan met een team op een transport jet, dock op het schip en elimineer de tegenstander van binnenuit. Als de verwachtingen waar worden gemaakt, kan dit zeer intense space battles opleveren. Wij kunnen in ieder geval niet wachten. Helaas zullen we dat nog moeten tot het vierde kwartaal van dit jaar.