Split/Second is een actieracer en biedt op papier weinig nieuws onder de zon. Het is de manier waarop de actie wordt neergezet die Split/Second erg interessant maakt: als een complete over de top Die Hard-achtige actiefilm.

Als je goed racet door achter je tegenstanders in de slipstream te duiken en netjes door de bochten drift, laad je een balkje op waarmee je objecten in de omgeving kunt laten ontploffen. Rijdt een tegenstander bijvoorbeeld door een tankstation, dan laat je die ontploffen. En zo zijn de routes van Split/Second doorspekt met vette actiemomenten. Vrachtwagens op de weg kunnen ontploffen en helikopters laten explosieven vallen op je tegenstanders.

De bovenstaande gebeurtenissen zijn erg gaaf, en vele daarvan kun je meerdere keren tijdens een race veroorzaken (er is maar één tankstation, maar er zijn meerdere tankwagens). Het echte spektakel zit hem echter in de routeveranderende acties. Wanneer je balk volledig is opgeladen, kun je nog heftigere gebeurtenissen in werking stellen. We hebben vlak voor onze neus een complete snelweg in zien storten, waardoor we op de weg eronder verder moesten. En bovendien hebben we een weg omgeleid via een landingsbaan waarop een enorme Boeing vlak voor je neus neerstort. Zigzaggend tussen het schuivende vliegtuig en brokstukken moet je op de eerste plek zien te komen.

Strategie?

Ook buiten de actie stelt Split/Second niet teleur, onder de heftige scènes zit een zeer degelijke racegame. Een degelijke racegame die zich echter niet zou kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat doet het nu met die heftige actie wel. Minpuntjes van deze 'wapens' is wel dat ze alleen op vaste plekken beschikbaar zijn. Bovendien overkomt het jou net zo vaak als je tegenstanders.

Doordat alle 'aanvallen' op vaste plekken gebeuren en steeds hetzelfde zijn, is het de vraag hoe lang Split/Second zal weten te boeien. Volgens de makers moet je je aanvallen op strategische momenten inzetten, dus wanneer je tegenstanders zich precies op de goede plek bevinden. In onze ervaring is het echter niet makkelijk te zien waar je tegenstanders zich nu exact bevinden wanneer je zelf op hoog tempo zijwaarts door de bochten probeert te glijden. Wanneer je moet drukken om je tegenstanders te raken is dankzij heldere icoontjes wel duidelijk, maar heel exact timen lijkt lastig. Maar eerlijk is eerlijk: onze speelsessie was te kort om daarover een goed oordeel te vellen.

'Strategie' is misschien een groot woord voor een knop op het juiste moment leren inrammen. Dat woord moet je ook niet aan Split/Second willen koppelen, het is een niet-denken-maar-doen-game. Of om maar weer een filmvergelijking te maken: geen Syriana, maar wel Die Hard. Lekker voor een avondje popcorn en bier.

We want more

Als er van je verwacht wordt zeventig euro neer te leggen voor Split/Second, dan mag de game wel wat meer bieden dan een lekker avondje. En daarover durven we nog geen uitspraken te doen. Wij hebben vier keer dezelfde race gedaan en hebben ons daar erg mee vermaakt, maar dat gaat daarna toch wel vervelen. De totale inhoud van Split/Second zal deze game kunnen maken of breken.

De game moet genoeg banen bevatten waarop we nog vele actiefilmwaardige gebeurtenissen willen meemaken. Instortende wolkenkrabbers, koeienslingerende tornado's en grondverbrijzelende meteorietinslagen stoppen we bij deze in de ideeënbus. Verschillende moeilijkheidsgraden, auto's met variërende eigenschappen en een uitgebreide multiplayermodus zouden de levensduur alleen maar kunnen verlengen.

Split/Second moet ergens in de eerste helft van 2010 uitkomen en Black Rock Studio heeft dus genoeg tijd om deze game helemaal vol te stoppen. Nu al is Split/Second een erg mooie en snelle game die lekker racet. De gebeurtenissen op het enige beschikbare circuit deden onze mond openvallen. Zoals het er nu voor staat kan Split/Second wel eens een verrassend lekkere popcornracer worden.