Hoewel de naam Sparta ons vooral aan een voetbalclub uit een niet nader te noemen stad uit Zuid-Holland doet denken, staat de naam ook synoniem voor een gebied in Griekenland. Sparta was vroeger, en dan hebben het ook écht over vroeger, namelijk de hoofdstad van Lakonia, een deel van het land dat wij nu Griekenland noemen. De inwoners van Sparta waren een nogal bewogen volk en zijn dusdanig interessant dat er nog dit jaar een PC game gebaseerd op de oude krijgers zal verschijnen: Sparta - Ancient Wars.

De inwoners van Sparta, de zogenaamde Spartanen, zijn bij ons allen bekend geworden van de oorlog met Troje. Nu weet iedere boerenpummel sinds de film Troy wel iets van de Trojaanse oorlog af en lijkt de verrassing daar dan ook niet in te zitten. De Spartanen waren echter in veel meer fysieke meningsverschillen dan de oorlog met Troje verslingerd geraakt, waardoor de krijgers een interessant beginsel voor een game zijn. En in wat voor genre plaats je de Spartanen dan? In het Real-Time Strategy genre natuurlijk!

De titel die het op de Spartanen gebaseerde spel zal gaan dragen is Sparta – Acient Wars. Dit streepje heeft een grotere functie dan een rustpauze tussen de drie woorden; het geeft namelijk aan dat we direct met een nieuwe franchise te maken hebben. Het is dus goed mogelijk dat er na de Spartanen nog enkele andere volken uit het verleden in RTS-vorm gegoten zullen worden. De personen die verantwoordelijk zijn voor Sparta – Acient Wars zijn momenteel nog in rook gehuld. In het persbericht dat bij aankondiging van de game de deur uit werd gedaan, staat dat het spel door een “internationaal bekend development team” ontwikkeld wordt. Wie deze mannen en vrouwen echter zijn, is niet bekend.

Wat we wel weten van Sparta – Acient Wars, is dat de game zich focust op een aantal grote veldslagen van de Spartanen rondom de welbekende Peleponnes velden. In totaal telt het spel 30 missies, waaronder natuurlijk de slag om Troje en al het drama dat daar bij komt kijken. Deze 30 missies zijn vervolgens in drie campagnes verdeeld: gewapende conflicten, diplomatische manoeuvres en familie tragedies. Wat we ons hier precies bij moeten voorstellen is nog niet helemaal helder, maar het lijkt er in ieder geval op dat we niet alleen rechttoe, rechtaan actie voor onze kiezen krijgen.

Op gameplay gebied hangt het doek echter nog bijna helemaal over de game heen. In de korte samenvatting die persbureau IMC over het spel geeft, lezen we nog net dat er verschillende speelbare partijen aanwezig zijn en we zowel op zee als op land kunnen vechten, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Meer wil men kwijt over de code die zich schuilhoudt achter het spel. Grafisch staat Sparta – Ancient Wars namelijk zeker z'n mannetje. De twee screenshots die bij aankondiging van de game vrijgegeven zijn, ademen een lekker sfeertje uit en barsten vervolgens ook nog eens van de details. Hoewel het miraculeuze niveau van Age of Empires 3 niet behaald wordt, lijkt het met de graphics van Sparta – Ancient Wars in ieder geval wel snor te zitten.

Garant voor al dit moois staat de zogenaamde Ancient Wars engine. De grafische motor van Sparta – Ancient Wars is door het ontwikkelteam zelf in elkaar gedraaid en ondersteund alle features van Direct X 9. Men denkt zelfs dat de engine met alle hedendaagse shooters mee kan komen (op Doom 3 en Half-Life 2 na althans). Ook de schaal van units die het stukje nulletjes en eentjes aankan, dwingt respect af: men noemt ongelimiteerde aantallen units. Hoewel ons dit meer theoretisch dan praktijkgericht lijkt, kun je er niet onderuit dat het veelbelovend klinkt.

En dan houdt de informatie over Sparta – Ancient Wars alweer op. We zullen als het goed is de komende weken nog veel van deze game gaan horen. Zo zal persbureau IMC het vraagteken van het ontwikkelteam in gaan wisselen voor een naam, ons meer informatie over de verschillende features geven en als het goed is ook nog flink wat artwork en screenshots brengen. We wachten in spanning af, de interesse is in ieder geval gewekt. Sparta – Ancient Wars wordt vooralsnog enkel voor de PC ontwikkeld en ligt “nog dit jaar” in de winkel. Sluiten we toch nog lekker vaag af.