Spacebase DF-9 is momenteel als vroege alfaversie beschikbaar (speelbaar terwijl de ontwikkelaar onderdelen en spelelementen toevoegt) en laten we maar meteen met de deur in huis vallen: kopen heeft nu nog niet zoveel zin als je flink aan de slag wilt gaan. Het spel flirt nog met een aantal stijlen, bevat een verlanglijstje dat zo snel groeit als het aantal likes op de populaire Pietitie en biedt nog geen vaste grond onder de voeten voor avonturiers op zoek naar ruimtemissies. Spacebase DF-9 is op dit moment letterlijk in de bouw- en ontdekkingsfase en dit zijn momenteel dan ook de enige aanwezige spelonderdelen.

Bouwen en onderhouden

Het idee achter Spacebase DF-9 is simpel: richt een basis in met leefruimtes, bars, raffinaderijen, en wezens uit alle hoeken van het universum komen er parkeren, uitrusten, een snackje nuttigen of zich er permanent vestigen. Jij zorgt voor de faciliteiten en voorziet de bewoners van een passende baan als bouwvakker, kompel, lid van de technische dienst of zelfs barkeeper. Bij het toewijzen van een baan aan een bewoner is het belangrijk om de aanstelling te matchen met de expertise van de wezens, want doe je dit niet dan laten ze steken vallen. Ongetrainde beveiligingsmedewerkers laten bijvoorbeeld nog wel eens de achterdeur openstaan, wat op een ruimtebasis om voor de hand liggende redenen onhandig is.

Het onderhoud van de basis is aan jou en schiet ergens een schroefje los, dan gebruik je bijvoorbeeld het werkrooster om meerdere bewoners op technisch onderhoud te zetten. Na de indeling van het rooster en het bouwen van kamers gaat iedereen op de basis z’n eigen gang en mag jij achterover leunen in je stoel.

Spacebase DF-9

Ontdekken en strekken

Hoewel het vooral de ruimtereizigers zijn die op jouw basis (letterlijk) hun benen komen strekken, kun je zelf ook bemanning op onderzoek sturen. Tot nu toe bestaat vrijwel de enige missie die je krijgt uit de melding dat er een uitgevallen schip in de buurt is, wat uitnodigt voor een bezoek. Plaats je een baken op de plek van zo’n spookschip, dan komen beveiligingsmedewerkers in actie en verkennen ze het schip. Het voegt een béétje spanning toe tussen de rustige klus- en bouwmomenten, maar geeft nog niet het gevoel dat je echt aan het enteren bent of een bekwaam team een krakend spookschip instuurt.

Dat passieve gevoel bleef hangen gedurende de twee uur durende ervaring die wij hadden op onze eerste ruimtebasis. Na deze periode ligt het spel stil en voer je voornamelijk onderhoud uit. Er komen dan vrijwel geen missies meer binnen en je kijkt slechts toe terwijl luchtfilters breken en iemand van je technische dienst het komt fiksen. Mijnen leeghalen doen de aangewezen werkers nog steeds, hoewel je eigenlijk altijd materiaal in overvloed hebt. Je kunt met deze alfaversie wel een nieuwe basis starten, maar verder dan bovengenoemde activiteiten reikt het spel nog niet.

Spacebase DF-9

Alle ruimte voor verbetering

Qua gameplay valt het nu vooral op dat bemanning niet te groeperen is of toe te wijzen aan een kamer, klus of (nood)situatie. Het schept een passief gevoel en is kijkend naar de ontwikkelplannen van Double Fine niet iets dat hoog op de lijst van updates staat. Die lijst bevat vooral aanvullingen van decoratieve aard, die het leven aan boord opfleuren en het overleven op de basis verzwaren (er zijn meteorietstormen op komst!). Er staan geen missies op het programma en het spel lijkt dus de vorm aan te nemen van een managementgame in de trant van The Sims. Bouwen omwille van het bouwen is een kenmerk van het genre, maar zonder missies haakt ongetwijfeld een aantal gamers af.

Spacebase DF-9 bevindt zich in een vroeg stadium en er wordt dan ook aan alle kanten gesleuteld om een game neer te zetten doordrenkt van de bekende, melige Double Fine-humor. Met het oog hierop is meteen een lichtpuntje zichtbaar aan de horizon, want klik je op bemanningsleden, dan krijg je vermakelijke dagboeken te lezen, die doen vermoeden dat er best wat pret te beleven valt aan boord van je ruimtestation. We moeten niet vergeten dat het spel in volle ontwikkeling is, wat frequente updates benadrukken.

Zo kwam er op het moment van dit schrijven nog een update binnen, waarmee een aantal problemen wordt aangepakt. Je merkt bij een alfaversie heel erg goed dat je middenin het creatieproces van het spel zit, wat enkele passieve delen van het spel doet vergeten. Het is alleen de vraag of je het spel na aanschaf elke week opnieuw opstart om te zien wat er is toegevoegd. Twee uur speeltijd is wellicht niet genoeg om tot een aankoop over te gaan en wacht dus gerust af als je bouwambities in de ruimte koestert.

Spacebase DF-9

Deze versie biedt een voorproefje, hoewel je dankzij de vroege toegang wél automatisch bent betrokken bij het ontwikkelproces. Heb je tips, dan loont een tripje naar de fora op Steam of de pagina van Double Fine, want de ontwikkelaars discussiëren er volop met gebruikers. Dit is het leuke aan een alfaversie; het is een kaartje op de eerste rang, inclusief heldere updates over de voortgang van het project. Wel bevestigt het de status quo van Spacebase DF-9: meer dan een demonstratie en een voorstelling zit er nog even niet in.

Spacebase DF-9 is beschikbaar via Steam als Early Access Game. Dit betekent dat je het spel probeert terwijl het wordt ontwikkeld. Updates komen per maand en soms vaker. Wij speelden versie Alfa 1b op een pc, het spel is beschikbaar voor Windows, OS X en Linux. Heb je vragen over deze versie of geplande updates? Laat het ons weten in de reacties!