Getik van laarzen op stenen tegels als stilte voor de storm. Iets of iemand maakt zijn entree. Bobbelende geluiden rond de arena, een donker groen ondergronds hol waar weinigen ooit van teruggekeerd zijn. De laarsdragende figuur stapt eindelijk uit de schaduwen, een witblauwe verschijning, gewapend met een schild en een kort zwaard. Met een kort rokje, blauwe ogen en lang blond haar het perfecte pin-up model. Tegenover haar staat een heel wat donkerder figuur. Zwarte kleren, bruine huid, kleine felle oogjes en een gigantische bijl. Postuur van een beul en een gigantisch ochtendhumeur. De twee karakters lopen langzaam op elkaar af, slaken een paar kreten en schieten uit de startblokken. Geluiden van metaal op metaal vullen de arena. Dit is een echt duel, man tegen vrouw, mano-y-mano. Het kloppende hart van Namco's nieuwste beat 'em up, Soul Calibur 2. Cassandra in de intro is een plaatje

De 'Soul' serie begon rond 1996, toen Namco's beat 'em up Soul Edge in Japan in de arcades verscheen. De game kreeg snel een hechte cult van gamers die werden aangetrokken door ogenschijnlijke simpele gameplay en een inventief vechtsysteem. Soul Edge kwam ook naar de consoles, in 1997 wel te verstaan. De game werd Soul Blade gedoopt en verscheen op de Playstation. Soul Blade was de conversie Soul Edge, maar met de nodige toevoegingen zoals meer gametypes en karakters. Soul Calibur kwam in 1998 uit, dit keer weer in de arcade. Het spel had nog meer karakters en een aantal verbeteringen aan de toch al erg goede gameplay. Hoewel het logisch zou zijn Soul Calibur te porten naar de Playstation, koos Namco ervoor om Soul Calibur voor de Dreamcast uit te brengen. Het werd meteen één van de toptitels uit het korte leven van de Dreamcast en een kandidaat voor het predikaat 'beste beat 'em up'. Maar er lagen meer kapers op de kust, waaronder de Virtua Fighter en Tekken games. Toen werd het een stuk stiller rond de serie, want vier jaar lang zou er niets meer vernomen worden van de 'Soul' serie. Totdat in 2002 Soul Calibur 2 in de arcade speelbaar was. Er waren weer nieuwe karakters en een handvol extra gametypes toegevoegd. Ook was de gameplay weer verbeterd. Vlak na de officiële release van de arcadeversie kwam Namco met het nieuws de beat 'em up uit te brengen voor de GameCube, Playstation 2 en de Xbox. Enige maanden gingen voorbij sinds de aankondiging en de datum van de Europese release is bijna daar. Tijd voor uitgebreide preview.

Het verhaal van Soul Calibur 2 is, zoals gewoon is bij beat 'em ups, nogal magertjes. Soul Calibur eindigde toen Siegfried het demonische Soul Edge zwaard oppakte en muteerde in een gastheer voor het parasietenzwaard. Nog maar weinig is er van de ooit zo fiere aanvoerder over, welke nu als Nightmare (bij een metamorfose komt altijd een naamsverandering) nog maar één doel voor ogen heeft: moorden. Aangetrokken door de krachtige Soul Edge komt de oude cast weer bijeen, plus een aantal nieuwelingen. Een nieuwe reden om te knokken is gevonden en daar eindigt dan ook het verhaal en begint de actie. De cast zal ondermeer bestaat uit oude bekende als Mitsurugi, Taki, Yunsung, Kilik, Xianghua, Maxi, Ivy, Nightmare, Astaroth. Voldo. Talim, Cassandra en Raphael zijn de nieuwkomers, net zoals Link, die in de GameCube versie zal verschijnen. Daarnaast zal de Europese versie ook nog eens Rock, Hwang en Lizardman speelbaar krijgen. Alsof dat nog niet genoeg is zijn er ook nog een aantal extra karakters te winnen.

Yoshimitsu mag er dan uitzien als een kermisclown, onderschatting is dodelijk