Sonic Free Riders (hands-on) | Gamer.nl

Sonic Free Riders (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Sonic Free Riders is het vervolg op Sonic Riders en Sonic Riders: Zero Gravity. Het is een racegame waarin je als een personage uit het Sonic-universum op een hoverboard stapt en al leunend en steppend als eerste over de finish moet zien te komen. Onderweg kun je power-ups oppakken om je tegenstanders mee dwars te zitten. De game lijkt niet bijzonder veel diepgang te gaan bieden, maar de eerste speelse ie leert dat het spel best grappig kan gaan worden en voor de nodige intense races kan zorgen.

Kinect

Sonic Free Riders maakt op een vrij aardige manier gebruik van Kinect, maar er kleven wel nog wat haken en ogen aan. Het menu reageert mi chien nog wel iets te gevoelig op je handbewegingen. Hierdoor kan het kiezen van een personage of hoverboard voor je gevoel soms net iets te lang duren. Tijdens het racen zelf wil het leunen, dat je moet doen om een bocht door te komen, soms ook niet helemaal lekker werken, waardoor je sommige bochten veel te wijd neemt. Het zijn kleine dingen die in het korte tijdsbestek voor de release (de game verschijnt op 12 november) nog gebalanceerd kunnen worden.

Voor het besturen van de hoverboard gebruik je vooral je bovenlichaam om je gewicht naar een kant te verplaatsen. Tijdens de races moet je Kinect ook regelmatig op een andere manier gebruiken. Voor sprongen over ravijnen moet je door je knieën gaan en op het juiste moment omhoog springen voor een goede afsprong. Om een mijnkarretje te besturen moet je met je handen doen alsof je een hendel bedient, waardoor je van spoor kunt wi elen om rotsen te ontwijken. En om te zwemmen moet je borstcrawlbewegingen maken. Deze afwi eling zorgt ervoor dat een race continu fris blijft. Dit is vooral fijn omdat de twee circuits die wij hebben kunnen spelen vrij simpel van opzet waren, met vooral veel rechte stukken en slechts een paar ruime bochten.

Timing

Op veel plaatsen liggen power-ups voor het oprapen. Deze hebben elk hun eigen manier van gebruiken. Zo moet je voor de camera een rollende beweging maken, alsof je een bowlingbal gooit, om een kolo ale bowlingbal in het spel voor je uit te rollen in een poging om de tegenstander voor je plat te walsen en moet je een slaande beweging op je hand maken om inkt uit een inktvis op de baan te schieten, zodat de concurrentie achter je in een slip raakt.

Tijdens het racen bouw je je boost op door bochten goed te nemen en mooie sprongen te maken. Om deze turbofunctie te gebruiken, maak je een steppende beweging, als je snelheid maakt op een skateboard. Het is overigens niet zo dat je oneindig gebruik kan maken van de turbo. Wanneer je het te vaak achter elkaar gebruikt, raakt je turbo oververhit en kun je een tijdje niet versnellen. Bedenk dus goed wanneer het nodig is om de turbo te gebruiken en wanneer je beter even rustig aan kunt doen.

Sonic Free Riders sluit aan in het rijtje casual-titels die de lancering van Kinect moeten opleuken. Het is een echte familiegame en in dat opzicht kan het zeker een leuk spel gaan worden. Het is gemakkelijk om op te pakken, de races zijn vrij kort en iedereen kan winnen. Kortom, plezier voor de hele familie.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou