Singularity (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Singularity, ontwikkeld door Raven Software, speelt zich af op het eiland Katorga-12. Op dit eiland, dat op geen kaart te vinden is, hebben de Ru en ten tijde van de Koude Oorlog geëxperimenteerd met het mysterieuze Element 99, dat in staat is om de tijd te manipuleren. Tijdens dit experiment ging echter iets enorm fout en de Ru en wi en alle sporen uit. In 2010 merken de Amerikanen het eiland echter op en piloot Nate Renko wordt voor een verkenningsmi ie naar het eiland gestuurd. Totdat de beste man neerstort natuurlijk.

Tijd Manipulatie

Renko komt er al snel achter dat er op het eiland vreemde dingen gebeurd zijn. Als gevolg van de Ru ische experimenten is de tijd op het gehele eiland in de war. Zo bevindt het eiland zich het ene moment in 1950, toen de experimenten plaatsvonden en alles nog splinternieuw was, en het heden, waar het hele eiland verroest is. Daarnaast heeft de ramp die op het eiland heeft plaatsgevonden er ook voor gezorgd dat de vroegere bewoners van het eiland gemuteerd zijn in wezens die de tijd kunnen manipuleren.

Gelukkig is ook Renko niet zuur voor een beetje tijdsmanipulatie. Al snel komt de piloot immers in het bezit van de zogenaamde Time Manipulating Device (TMD), een apparaat waar de tijd mee gemanipuleerd kan worden. Zo kunnen dingen verouderd of juist verjongd worden en kun je objecten  verplaatsen in zowel de jaren '50 als in het heden. Singularity hoopt duidelijk de nieuwe Gravity Gun te kunnen introduceren.

Beperkingen

Het gevaar van een dergelijk wapen is echter altijd het risico dat deze enkel voelt als een gimmick en helaas lijkt ook de TMD hier niet aan te ontlopen. Enerzijds biedt de TMD vermakelijke opties, zoals het herstellen van kapotte olievaten, zodat deze tot ontploffing gebracht kunnen worden, het verouderen van vijanden of zelfs het herstellen van een hele trap om naar boven te kunnen.

Het probleem met de TMD zit hem echter in de beperkingen. Hoewel het logisch is dat een dergelijke feature enige beperkingen met zich meebrengt, vallen die in Singularity vooralsnog te veel op. Volgens het verhaal kunnen immers alleen die dingen veranderd worden waarop genoeg Element 99 is gekomen. Dan valt het opeens wel erg op dat alle olievaten en alle vijanden in aanraking zijn gekomen met het goedje, maar geen enkele tractorband of baksteen kan gemanipuleerd worden. Daardoor lijkt de tijdsmanipulatie wel heel erg gemanipuleerd.

Cold War Shock

Gelukkig komt het thema tijd op meerdere manieren terug dan enkel het manipuleren hiervan. Zo gebeurt het regelmatig dat er een tijdsgolf plaatsvindt, waardoor de omgeving ineens veranderd naar hoe deze in de jaren '50 was. Als alles daarna weer langzaamaan veroudert en instort toont Singularity zijn prachtige vormgeving. Ook kom je geregeld in flashbacks terecht, waarin je ziet hoe het experiment precies fout is gegaan. Het zijn deze momenten dat Singularity zich toont in excellente sfeer, die sterk doet denken aan BioShock.

Het gevoel dat overblijft aan Singularity is enigszins onverwacht. Gingen we er eerder nog van uit dat vooral het manipuleren van de tijd een grote pijler van de game zou worden, nu lijkt het er vooral op dat de game gedragen gaat worden door zijn heerlijke sfeer. Wel hopen we dat de gebreken van de TMD uiteindelijk minder opvallend zullen zijn in het eindresultaat.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou