Sid Meier's SimGolf | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als er een type game is waar de gamer meestal afwijzend op reageert dan zijn het wel de Sim- en Tycoon games. Er was eens een tijd dat deze games aanzien met zich mee brachten, maar door de vele budget games die vooral het Tycoon label gebruikten is het genre in een kwaad daglicht komen te staan. Uitmelken is een veel gehoorde term als het om dit genre gaat, maar je hebt Sims en je hebt Sims en je hebt SimGolf, een spel van Sid Meier, een man met aanzien en bedenker van het Civilization concept. In SimGolf moet je je eigen golfbaan bouwen, net als in Golf Resort Tycoon van Activision. Het is op zijn minst toevallig dat twee bedrijven precies tegelijkertijd op hetzelfde idee komen. Maar met een talent als Sid aan de leiding moet SimGolf toch wel stukken beter zijn als Golf Resort Tycoon, of toch niet?

Het concept.

Een potje SimGolf begint met een leeg stukje grond met daarop een clubhuis. Jij neemt de rol van Gary Golf, een eigenaar van de golfbaan met de bedoeling om een zo gevarieerd mogelijk pakket aan golfbanen aan te bieden. Net als in het echt kan je ook in dit spel maximaal 18 holes hebben, alhoewel hier in het begin de financiele middelen niet toereikend voor zijn. Het stukje grond wat je bij aanvang krijgt biedt niet genoeg plaats voor 18 holes en er moet eerst geld verdiend worden zodat je je golfbaantje wat kan uitbreiden. Geld verdien je door leden te trekken die elk hun contributie betalen, maar ook door het aanbieden van snacks en andere versnaperingen in en rond je golfbaan. Als het wat beter gaat met je golfclub krijg je de mogelijkheid om een winkel te bouwen waar de profe ionals hun betere golfwaren kunnen halen, of een tennisbaan waarop de golfers aan hun conditie kunnen werken.

Een golfbaan bouwen.

Voor iedere hole die je bouwt zijn er ook nog eens legio mogelijkheden. Over het algemeen zijn holes in 3 categoriën in te delen: de holes waarbij je gewoon lang moet kunnen meppen, de holes waarbij creatief denkwerk nodig is en de holes waarbij precisie nodig is. De bedoeling is om deze holes voldoende te varieren. Je begint het bouwen van een hole bij het plaatsen van de tee, dat is de plek waarvandaan je de bal wegmept. Vervolgens plaats je de green, dat is het gebied waarin je de putter mag hanteren om de bal precies in het putje te mikken. Vervolgens kun je de hole reeds openen, of nog voorzien van enkele obstakels waaronder zandbakken, beekjes, bomen en stenen.

Zelf golfen.

Het is ook mogelijk je eigen golfbaan eens te spelen, maar verwacht hier niet al teveel gameplay. Je kan vanuit bovenaanzicht enkel kiezen tu en een reeks lijnen via welke Gary Golf de bal moet gaan spelen, en je kan kiezen met welke club (zo heet een stick bij golf) je moet gaan spelen. Daarna klik je op de muisknop en de bal zal vanzelf zijn weg volgen. Na een bepaalde periode kan je je golfer van extra skills voorzien waardoor je verder kan mikken, preciezer kan mikken of beter effect aan de bal kan geven. Ook zijn er kleine toernooitjes te spelen tegen andere golfers voor een geldbedrag om je clubkas te spekken. Vaak is het een kwestie van geluk of je deze wint dan wel verliest, maar het vormt een leuke afwi eling naast het sim-gedeelte.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou