De trend op het gebied van voetbalgames is dat men steeds meer op zoek gaat naar 'realisme'. Realisme in graphics en realisme in gameplay. FIFA en Pro Evolution Soccer concurreren al jaren om deze voetbalkroon, waarbij de laatste momenteel als winnaar gezien wordt. Codemasters probeert in deze overvolle markt een tegenhanger te lanceren in de vorm van Sensible Soccer. Juist ja, een vervolg op die heerlijk eenvoudige, maar o zo goede voetbalgamereeks uit de jaren '90. Onlangs kregen we de gelegenheid het spel te bekijken onder begeleiding van Jon Hare, oprichter van Sensible Software en één van de twee peetvaders van de serie.

De eerste Sensible Soccer game dateert uit het jaar 1992. Met maar liefst drie animaties voor de spelers (stilstaan, linkervoet voor en rechtervoet voor) veroverde het spel territorium in Europa. Tot Electronic Arts met de FIFA serie op de proppen kwam was de Sensible Soccer serie zelfs de bestverkochte voetbalgameserie. Over naar het heden. Sensible Soccer is na een minder succesvolle variant eind jaren '90 van de kaart verdwenen en zit enkel nog als nostalgische wolk in de hoofden van old-skool gamers. Dit jaar moeten ook de 'gamers van nu' kennis maken met de verslavende gameplay van Sensible Soccer.

Sensible Soccer: European Champions, de eerste Sensible Soccer

Op naar de presentatie. Waar de meeste presentaties met een uitleg van het spel beginnen, duwt Jon Hare de controller direct in de handen van twee van de aanwezige journalisten. Sensible Soccer is oersimpel te besturen met een knop om te passen, een knop om te schieten en de rechter stick om je schoten curve mee te geven. Verdedigend kun je met de rechter stick je keeper bewegen. Twee knoppen en twee sticks, dat is het. Nu hoor ik de Pro Evolution-fans al lachen en zichzelf afvragen hoe je in Konami's naam ooit een schijnbeweging, één-twee en duwtje in de rug van de aanvaller voor een kopduel kunt geven. Nou, dat kan niet. Maar of dit de gameplay naar beneden haalt is vraag twee.

Sensible Soccer draait namelijk om snelheid en een ander soort realisme. Jon Hare beweert namelijk dat ook Sensible Soccer realistisch is. Het realisme heeft hierbij te maken met de manier waarop het echte voetbal in elkaar zit. Waar je in bijvoorbeeld Pro Evo of FIFA een seconde of wat hebt om te bedenken wat je gaat doen, moet je in het echte voetbal veel sneller beslissen wat je met de bal (of de tegenstander) gaat doen. De snelheid van Sensible Soccer ligt veel hoger en een halve seconde peinzen levert vaak balverlies op. Rationeel gezien klinkt dit argument niet slecht en ook als voetballer ben ik het in principe met Jon eens. Het is echter de absurde snelheid van Sensible Soccer die de uitspraak niet helemaal gerechtvaardigd maakt.

Sensible Soccer speelt nog net zo als de game die we kennen uit de jaren '90. Qua gameplay is niets veranderd en om de identiteit van Sensible Soccer te behouden was dit ook niet nodig. De gameplay veranderen levert een totaal ander concept op en maakt het spel al snel on-Sensible. Grafisch is er wel het een en ander veranderd. De pixels zijn vervanger voor cartooneske spelers die met hun overgrote waterhoofden over het veld waggelen. Het geheel doet grappig aan en past ook wel in het snelle, absurde karakter van de gameplay.