Codemasters heeft vandaag bekend gemaakt dat het Second Sight, de nieuwste titel van Timesplitters ontwikkelaar Free Radical Designs, later dit jaar op de markt zal brengen. Bij Free Radical vond men het tijd worden om van de ene bovennatuurlijke gave naar de andere over te stappen. Men verruilde het tijdreizen uit Timesplitters met krachten als telekinese, het overnemen van de gedachten van de tegenstander of het genezen van jezelf.

Als speler kruip je in de huid van John Vattic, al is die naam aanvankelijk voor hem zelf ook een raadsel. Aan het begin van het spel ontwaakt John namelijk uit een coma en weet hij zich bar weinig te herinneren over wie hij is en wat er gebeurd is, maar hij voelt wel dat alles niet helemaal in de haak is. De plaats waar hij ontwaakt is namelijk een Amerikaans Medische Centrum waar allerlei experimenten op mensen en dieren uitgevoerd worden. Zou hij zelf een proefkonijn geweest zijn? John denkt dat ontsnappen de enige mogelijke uitweg biedt.

Second Sight legt de nadruk op stealth, maar je kunt indien nodig ook op het explosieve schietwerk terug vallen. Toch is het vooral de bedoeling om met behulp van je speciale krachten voorbij de bewakers te komen. In het begin zal je enkel bezitten over telekinese en kun je bewakers uitschakelen of beangstigen door objecten in hun richting te gooien. Naarmate het spel vordert zul je er nieuwe krachten bij krijgen, maar zullen ook je huidige krachten verbeteren. De geavanceerde versie van telekinese laat je bijvoorbeeld toe om je tegenstanders in de rondte te gooien.

Naarmate het spel vordert zal de John langzaam zijn bewustzijn weer terug krijgen en dit zorgt niet alleen voor nieuwe psychologische krachten, de speler zal op deze manier ook meer duidelijkheid krijgen over het verleden van John. Stukje bij beetje wordt middels flashbacks het ware verhaal ontrafeld. Leuk is dat deze flashbacks speelbaar zijn en dat de dingen die de speler in deze flashbacks doet, de toekomst kunnen veranderen. In hoeverre het hier om gescripte zaken gaat, of dat de speler echt zelf het verhaal naar zijn hand kan zetten, is nog onduidelijk.

Second Sight vertoont veel overeenkomsten met Psi-Ops van Midway, dat ook dit jaar nog zou moeten verschijnen. Net als in Psi-Ops krijg je naast telekinese ook beschikking over een hele reeks andere krachten. Zo zal het mogelijk zijn de controle van mensen in je omgeving over te nemen om op deze manier ongezien op bepaalde plaatsen te komen. Verder is er een speciale Psi-blast, die een grote schokgolf teweeg brengt waar tegenstanders mee uitgeschakeld kunnen worden. Verder zal het ook mogelijk zijn jezelf te healen en heeft men nog een aantal, vooralsnog onbekende, truukjes voor ons in petto.

Het grote verschil tussen Psi-Ops en Second Sight is echter de sfeer. Daar waar Midway heeft gekozen voor een futuristische setting, speelt Second Sight wat meer hedendaagse en vooral erg grimmige omgeving. De nieuwe screenshots die deze preview sieren geven je alvast een indruk van wat je op grafisch gebied zult mogen verwachten. Het lijkt er alvast op dat Free Radical na Timesplitters wederom een dijk van een consolegame neer heeft weten te zetten. Men heeft daarnaast aan alle drie de consoles gedacht, dus ook de GameCube bezitters blijven niet in de kou staan. Ondanks dat uitgever Codemasters deze machine met haar zelf gemaakte games al een tijdje niet meer ondersteunt.