“Schrijf het op en los het op”, dat is het simpele principe van Scribblenauts. De game, die volgens 5th Cell-oprichter Marius Fahlbusch begon als een interactief boek, werd op de afgelopen E3 lovend ontvangen en kreeg onder meer de prijs voor meest originele game. Na een gesprek met de makers en een korte speelsessie blijkt waarom. In Scribblenauts kruip je in de huid van Maxwell en ga je op zoek naar zogenaamde Starite's. Deze sterren verkrijg je door puzzels op te lossen, zoals het bereiken van platforms of het omzetten van schakelaars, of door het voltooien van uitdagingen.

Bij uitdagingen is het de bedoeling om personages datgene te geven waarnaar ze verlangen; denk bij een politieagent aan donuts, bij een brandweerman aan een brandslang of bij een aap aan een banaan. Daarnaast moet je katten uit bomen redden, rommelige parken opruimen en vervelende insecten verdelgen. Zo kun je de insecten vangen met een net of je kunt ervoor kiezen om ze met pijl en boog uit de lucht te schieten. Met een luchtballon bereik je hoger gelegen platformen, maar je kunt er ook voor kiezen om een berg van koelkasten of stofzuigers te maken. Elke puzzel of uitdaging heeft minimaal drie oplossingen. Hoe minder voorwerpen je gebruikt om tot die oplossingen te komen, hoe meer je daarvoor beloond wordt. Dit maakt de game uitdagend en zorgt ervoor dat je elke puzzel meer dan eens wilt spelen.

God en Satan

Met de stylus schrijf je de naam van een voorwerp op de touchscreen. Vervolgens kan dat voorwerp in de wereld geplaatst worden. Praktisch alle woorden worden herkend, alleen puberale dingen en merknamen doen niets. Dus toen we een puzzel probeerden op te lossen met een piemel en een Jedi, haalde dat weinig uit. Fahlbusch geeft aan dat Scribblenauts vanwege mogelijke problemen met copyright geen merknamen bevat. Wel zit de game boordevol popcultuurreferenties. “Zo hebben we een aantal thematische levels toegevoegd die verwijzen naar films als Back to the Future en klassieke games als Pac-man. Daarbij ontbreken dus bekende namen, aangezien we de rechten anders allemaal apart zouden moeten opkopen. Wij als ontwikkelteam zijn overigens wel terug te vinden in de game, en we hebben allemaal onze eigen voorkeuren.” Zo zou Falbusch's voorliefde voor skiën wel eens dé oplossing kunnen zijn voor een bepaalde puzzel, en is hij erg beschermend tegenover zijn vrouw, die ook in de game zit.

Wat tot opschudding zou kunnen leiden is de aanwezigheid van God en Satan in de game, en het feit dat je deze tegen elkaar kunt laten vechten. Ook wetenschappers als Newton en Einstein zijn beschikbaar. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het opschrijven. Allemaal met als doel om de Starites te verzamelen die overal verspreid liggen. Zit er één in een boom op een berg, dan geef je Maxwell bijvoorbeeld heliumballonnen en een bijl. Ligt de Starite op de bodem van een meer vol piranha's? Dan tover je een tostiapparaat, televisie of föhn tevoorschijn om de hongerige vissen te elektrocuteren. Ook zijn er diverse voertuigen als dubbeldekkers en UFO's beschikbaar en is het mogelijk olifanten, griffioenen en giraffes te berijden.

Combineren

Het is dan ook leuk om voorwerpen te combineren of aan elkaar lijmen om zo nieuwe dingen te maken. Je kunt bijvoorbeeld een gorilla op een eenwieler zetten, om er vervolgens op te gaan zitten en van een schans af te rijden. Het is zelfs mogelijk om terug in de tijd te reizen met een tijdmachine en voorwerpen uit het verleden te halen. Zo kun je dinosauriërs en andere prehistorische wezens gebruiken om puzzels in het heden op te lossen. Overigens functioneert de woordenlijst in elk tijdperk; je kunt dus ook in de middeleeuwen in een straalvliegtuig rondvliegen.

Er lijkt geen einde te komen aan de mogelijkheden in Scribblenauts en gelukkig kun je met een simpele editor binnen een aantal minuten zelf puzzels maken en online delen. Je zit daarbij wel vast aan de standaardlevels, maar deze zijn met allerlei voorwerpen naar eigen smaak aanpassen. Ook is de moeilijkheidsgraad en het aantal hints vrij te bepalen.

Al met al is Scribblenauts een veelbelovende puzzelgame, die waarschijnlijk een breed publiek zal aanspreken. De touchscreen-besturing werkt intuïtief en het spel heeft een lage instapdrempel. Het is vermakelijk om de uitgebreide woordenlijst te ontdekken en de toevoeging van de leveleditor zorgt voor vrijwel eindeloze herspeelbaarheid. Scribblenauts lijkt dus alles behalve een gimmick te worden.