Satellite Reign | Gamer.nl

Satellite Reign | Gamer.nl

Marketing. Daar zagen we de effecten van toen Electronic Arts in februari 2012 Syndicate uitgaf. Het is een first-person shooter, waarvan EA vond dat het een fantastisch eerbetoon was aan de originele Syndicate games, omdat je in-game een hacking-mechaniek ter beschikking hebt. Op zichzelf is het een prima shooter, als een nieuw deel in de Syndicate-reeks is het een grote mislukking. Volgens sommigen is het zelfs zo'n misbaksel, dat iemand wat moest doen om de Syndicate-eer hoog te houden. Satellite Reign is daar het resultaat van.

Er is een stad die onderdrukt wordt door megacorporaties en huurlingen, die jij met een team van vier gemodificeerde soldaten tracht te bevrijden. Niets nieuws onder de zon, maar dat boeit niet. Sattelite Reign speel je niet voor het verhaal. Satellite Reign speel je voor de wereld.

Net als de originele Syndicate-games aanschouw je Satellite Reign vanuit een isometrisch perspectief. Van bovenaf heb je zicht op bergen afval, zwervers, ongedierte en overstromende rioleringen. Maar ook de rijke elite kom je tegen in de buurt van nachtclubs en banken, waar de ogen van de megacorp-heersers vorm krijgen als camera's en huurlingen, verlicht door de kleurrijke gloed van neonlichten. Cyberpunk op zijn best.

Een overkoepelend verhaal wordt overbodig gemaakt door de wereld, omdat deze leeft. Waar je in het centrum nachtclubs en bij elkaar geschraapte marktjes tegenkomt, word je achter de muren van bedrijfcomplexen geconfronteerd met metaal en beton. Door middel van de omgevingen creëer je jouw eigen verhalen. De game geeft je hier en daar een beetje informatie, in de vorm van tekstuele berichten, maar de ontdekking van de spelwereld steelt de show.

Satellite Reign

Stevige grip

In tegenstelling tot een standaard mi iestructuur is er in Satellite Reign gekozen voor een open wereld-opzet, een keuze die de game ten goede komt. Ten eerste is er veel te doen in de wereld. Naast de hoofdmi ies die je uitvoert om de grip van de onzichtbare hand te verzwakken, vermaak je jezelf met het hacken van pinautomaten om je constante cashflow te verhogen, kleinere bedrijven omver te werpen en bakens te vinden waar je ten alle tijden je complete team naartoe kunt teleporteren. Dat laatste is overigens een fantastische fast-travel mechaniek waar niet genoeg andere open wereld-games gebruik van maken. We kijken naar jou, The Witcher 3.

Naast de hoofdmi ies vermaak je jezelf met het hacken van pinautomaten om je constante cashflow te verhogen en kleinere bedrijven omver te werpen.

Satellite Reign heeft één grote spelwereld: op geen enkel moment start je een mi ie en ben je gebonden aan het afleggen van een bepaald pad. Hoe je een mi ie tackelt is altijd aan jou. Je kunt bijvoorbeeld met jouw infiltrator in alle stilte huurlingen omleggen om je doel te bereiken, je weg naar binnen hacken via een achteringang of à la Rambo de voordeur bestoken. Hoewel bijna alle mi ies voltooid worden door vluchtig een gebouw te betreden, valt Satellite Reign niet in herhaling. Het gaat immers om de reis, niet om de bestemming.

Satellite Reign

De reis

Hoe meer mi ies je uitvoert, hoe zwaarder de uitdagingen worden en hoe meer opties je krijgt. In de eerste instantie hack je poorten om je doel te bereiken. Niet veel later hack je poorten om vervolgens je team op te splitsen, waarna de ene helft via een elektriciteitskabel naar de plaats van bestemming glijdt, terwijl de rest op een afstandje ondersteuning biedt. Het gaat verder dan dit, maar om meer te vertellen zou de lol van het ontdekken van deze opties verpesten.

Daarnaast is het, net zoals in de originele Syndicate-games, ook in Satellite Reign mogelijk om gebruik te maken van de onschuldige inwoners van de stad. Indoctrineer ze om ze in te zetten als soldaten, waarmee je bijvoorbeeld een afleiding kunt creëren. Of zet ze in als levend schild, net wat het beste bij je past. Zodra je huurlingen en drones kunt indoctrineren, breiden de opties zich nog verder uit. Niemand die ervan opkijkt als een huurling tu en zijn nietsvermoedende collega's loopt, totdat 'ie ineens iedereen bekogelt met granaten. De ontwikkelaar slaagt er hiermee in dat je de gekozen aanpak naar hartenlust kunt uitvoeren.

Satellite Reign

Niet af

Helaas is Satellite Reign nog niet af. Zo is het tijdens het testen van de game een aantal keer voorgekomen dat savegames niet goed registreerden. Daarnaast reageert de in-game camera nog steeds als je in het pauze-menu zit, waardoor je elke keer gedesoriënteerd teruggaat naar je spel. Ook het opstarten van Satellite Reign gaat allesbehalve soepel: een paar keer klikken omdat het laden te lang duurt en de game raakt in paniek en sluit zichzelf af. Daarnaast wordt Satellite Reign geplaagd door een aantal visuele oneffenheden zoals stroeve animaties bij voertuigen en onverwachte performance-drops. Maar ach, als de kwaliteit van de rest van de game een voorteken is, zouden deze punten geen probleem moeten vormen voor het eindproduct. Eind augustus verschijnt versie 1.0.

Hoe het ook loopt met Satellite Reign, één ding is zeker: we moeten blij zijn dat een of andere focusgroep van Electronic Arts heeft geopperd dat de Syndicate-reeks nieuw leven moest krijgen in de vorm van een first-person shooter. Zonder die geweldige ingeving was er geen reden geweest om te rebelleren tegen de corporate opperheersers van EA, om een product als Satellite Reign in het leven te roepen. Bedankt, marketing!

Satellite Reign is getest op een Intel I5-systeem, met een Nvidia GTX 660 en 8 gigabyte DDR3 werkgeheugen. Satellite Reign is nu verkrijbaar in Early Acce via Steam voor Windows pc, Mac, Linux en SteamOS.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou