Runes of Magic is fantasy MMORPG met een humoristische inslag. Zo kun je bij het creëren van je personage naast de standaard verdeling van karaktereigenschappen, ook bepalen hoe groot de heupen van je held zullen worden, of zelfs de borstomvang. Niets is te gek. Dit is duidelijk een punt waar Frogster goed mee is omgegaan. In de meeste MMO's zijn die opties namelijk dusdanig beperkt.

Wanneer je jouw held naar wens hebt aangemaakt is het tijd om de wereld van Runes of Magic te betreden. Je wordt overweldigd door alle vrolijke kleuren om je heen. Grafisch doet het een beetje denken aan World of Warcraft, maar dan kwalitatief iets minder. Ook de interface en opdrachten dragen bij aan de vergelijking met Blizzard's epos.  

Runes of Magic huist zes standaard klassen: de Warrior, Scout, Rogue, Mage, Priest en Knight. Iedere klasse brengt vanzelfsprekend zijn eigen vaardigheden met zich mee. Interessant is dat je niet eeuwig vastzit aan een bepaalde klasse. Wil je na een tijd met je huidige klasse gespeeld te hebben met een nieuwe klasse beginnen, dan hoef je in Runes of Magic namelijk niet gelijk een nieuw personage aan te maken. Vanaf level tien kun je een tweede klasse toewijzen aan je huidige personage, om zo een nieuwe speelstijl te creëren. Overigens kun je na de keuze van je nieuwe klasse niet meer terug.  De combinaties van klassen verlengen de speelduur en zullen ongetwijfeld een verrassend effect opleveren bij de onvermijdelijke kerkers en player-versus-player gevechten. Overigens kun je niet gelijk met elke aanval van de andere klasse aan de slag. Deze kun je alleen vrijspelen door het level van je nieuw gekozen klasse omhoog te schroeven. Dit kan wat frustrerend werken, aangezien je de klassen dus onafhankelijk van elkaar in level toe laat nemen.

 

Ook al is Runes of Magic een Free to Play-game, je komt er snel genoeg achter dat je portefeuille ook hier niet veilig is: het spel maakt gebruik van microtransacties. Kort gezegd: je koopt diamanten in het spel van 'echt' geld, waar je speciale aankopen mee kunt doen. Enkele voorbeelden van dingen die je kunt kopen zijn paarden, megafoons waarmee je geschreven tekst in het hele spel gezien kan worden en het veranderen van het uiterlijk van je personage. Ook kun je meubilair kopen voor je eigen huis in het spel, die onder andere dient voor het wisselen tussen je klassen. Door de microtransacties komt er voor de ontwikkelaar wat kapitaal vrij om de benodigde updates te kunnen leveren, maar het is nog maar de vraag in hoeverre deze microtransacties écht nodig zijn om mee te draaien in de wereld. Dit kan een absoluut een punt van kritiek worden.

Het spel kent op dit moment nog flink wat schoonheidsfouten. Zo kan er soms erg veel 'lag' optreden en bevat Runes of Magic nog aardig wat bugs. We hebben het echter over de beta, dus er kan nog van alles veranderd worden  Zo te zien biedt de game genoeg opties voor vermaak en neemt het zichzelf niet al te serieus. Toch heeft Runes of Magic nog duidelijk zijn fouten. Het is ook nog de vraag of de microtransacties niet af zullen schrikken. Wij zijn in ieder geval benieuwd welke verrassingen Runes of Magic nog meer voor ons in petto heeft.