Eerlijk gezegd zijn we zelden écht onder de indruk geweest van wat Milestone ons heeft voorgeschoteld. De laatste jaren kennen we de Italiaanse ontwikkelaar vooral van vele motorrace- en rallygames, die in kwaliteit varieerden van best tof tot matig. Met Ride probeert men weer eens iets anders: een racegame zonder licentie van een officieel kampioenschap, maar met een flinke verzameling productiemotoren. En een hele hoop ambities.

Tweewielers

Volgens de ontwikkelaars zelf moet Ride de Gran Turismo onder de motorracegames worden. Dat is nogal een statement: de wereldberoemde racefranchise van Sony Computer Entertainment mag dan niet (meer) het summum vormen binnen het racegenre, het is nog steeds een fenomeen. Bovendien heeft Kazunori Yamauchi, de geestelijk vader van GT, zelf al eens een dergelijke digitaal avontuur rond tweewielers ontwikkeld: Tourist Trophy uit 2006.

Bijna tien jaar later maakt Milestone gebruik van de engine die ook MotoGP '14 aandreef – de eerste game van de Italianen op de PlayStation 4. Net als MotoGP '14 verschijnt Ride echter niet alleen op de PlayStation 4 (en ditmaal ook de Xbox One), maar komt er ook een versie voor de vorige generatie spelcomputers. Dat brengt beperkingen met zich mee. De PS4-versie die wij speelden voor deze preview weet visueel nog weinig indruk te maken: de motoren zien er weliswaar keurig uit, met nauwkeurig nagemaakte materialen, maar het is moeilijk onder de indruk te zijn van de kale omgevingen en het gebrek aan mooie belichtingseffecten. Erger nog is de behoorlijk haperende framerate op stratencircuits. Tegen de Driveclubs en Forza Horizons 2 van deze wereld kan Ride zeer waarschijnlijk niet op.

Gewichtsverplaatsing

Toch geloven we best dat er plezier aan Ride te beleven zal zijn, al moet je daarvoor wel de kick van motorrijden kunnen waarderen. Het handjevol motoren dat wij konden proberen, voelen allemaal verschillend aan en geven een andere beleving. Gewichtsverplaatsing en grip zijn zeker met de nodige hulpmiddelen uitgeschakeld goed te voelen via het scherm en de controller, waardoor het genoegdoening geeft om strak je rondjes af te leggen.

Met de gedachte dat de uiteindelijke game zeker honderd gemotoriseerde fietsen van veertien fabrikanten zal bevatten, komt het predikaat 'Gran Turismo van de motorracegames' al een stukje dichterbij. Overigens richt de selectie zich vooral op sportieve productiemodellen. Onder meer Honda, KTM en Suzuki zijn vertegenwoordigd, maar verwacht geen Harley Davidsons. Niet op korte termijn althans, want de eerste DLC-pakketten voor Ride zijn al aangekondigd – onder meer rondom de Yamaha R1.

Voor circuits geldt min of meer hetzelfde: dertig omlopen op vijftien verschillende locaties, met haast vergeten juweeltjes zoals Donington Park en het Italiaanse Imola. Ook kan er geracet worden door bijvoorbeeld de bossen van Wales en zelfs over zoutvlaktes in de VS. Het TT-Circuit van Assen ontbreekt helaas, maar ook hier geldt dat Milestone niet uitsluit dat het Nederlandse parcours op termijn nog in Ride terecht komt – zij het niet via DLC, dan wel in een sequel.

Pimpen

Naast deze essentiële onderdelen stopt Milestone nog meer in Ride, van meer dan honderd accessoires om zowel je motor als je rijder te pimpen als diverse, bekende speltypes binnen het racegenre. Waar het echter volgens de Italianen zelf om gaat, is het uiten van een bepaalde charme. Het grote verschil tussen Gran Turismo en Forza Motorsport is dat eerstgenoemde nog altijd een hoger mate van bezieling uitstraalt dan de racefrancise van Turn 10. Dat zien we vooralsnog niet terug in de presentatie van Ride, maar we wachten nog even af tot de release op 20 maart.