Resistance: Fall of Man | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Wie zou de kans afslaan om dePlaystation 3 voor het eerst uit te proberen, Resistance: Fall of Manaan de tand te voelen en vervolgens frontman van Insomniac Games (TedPrice) te interviewen? Ik in ieder geval niet. En zo geschiedde hetdat ik naar het persevenement van Resistance: Fall of Man in Londenafreisde. Een verslag van het evenement kun je hieronder lezen,inclusief het interview en een hands-on test van zowel desingleplayer als offline multiplayer modes.Resistance is een game die zichafspeelt in een alternatieve werkelijkheid. De wereld heeft de TweedeWereldoorlog nooit meegemaakt en wordt bovendien bedreigd door hetkwaadwillende ras van de Chimera. Dit ras heeft Rusland en de restvan Europa al overgenomen en dreigt ook nog eens Groot-Brittanniëonder de voet te lopen. In 1951 sturen de Verenigde Staten alslaatste redmiddel een leger om samen met de Britten de Chimera terugte dringen. De uitkomst van de strijd is geschiedenis en wordtverteld door een ex-soldaat die heeft meegevochten in de oorlog. Dezevertelt over de mythische acties van ene Sergeant Nathan Hale, die deslag als enige heeft overleefd. En wat wil het toeval nou? Als spelerneem jij de rol aan van Nathan Hale. En zo beginnen we na een korteintroductie van Ted Price ook onze hands-on speelse ie van de game.Meteen worden we in de actie gegooid, hoewel deze nog in het nietstaat met wat we later kunnen verwachten. Standaard Chimera-units metgeweren zijn de eerste vijanden die we tegenkomen. Deze vijanden zijnniet al te moeilijk te verslaan, maar zodra er meerderetegelijkertijd op je beginnen te schieten, is het zaak om dekking tezoeken. Eerdere filmpjes die waren te zien op het internet toondendit niet goed aan, maar zelfs op de ‘medium’ moeilijkheidsgraadmoet voorzichtiger worden gespeeld dan je zou denken. De AI van devijand lijkt vooralsnog niet super geavanceerd te zijn, maar hetniveau is toch hoog genoeg om het je moeilijk te maken.

The place to be

Het arsenaal dat kan worden gebruikt isvooralsnog erg standaard. Een simpel automatisch geweer met al ecundaire functie een granaatlanceerder is waar je het mee moetdoen. Extra handgranaten zorgen voor een beetje extra vuurkracht. Algauw komen er nieuwe wapens in het spel. Eigenlijk zijn er teveel omop te noemen, maar een aantal zijn toch de moeite waard om tevermelden. Zo is er de hedgehog granaat. Deze granaat is eendoorontwikkeling van Chimera technologie, welke ironisch genoeg zeerefficiënt is te gebruiken tegen de vijand. Na het gooien van degranaat ontploft deze om op zijn beurt tientallen puntigeprojectielen te lanceren. Erg efficiënt om te gebruiken tegenmeerdere tegenstanders.

Een ander wapen is de Bullseye.Dit wapen is ook gebaseerd op technologie van de Chimera. Op heteerste gezicht schiet het gewone kogels af, maar na het gebruik vande secundaire functie komt de aard van het wapen pas echt tot uiting.Met de secundaire functie is namelijk een ‘tag’ af te schietendie kogels aantrekt van je geweer. De kogels blijven na het schietenboven deze tag cirkelen. De tag kan worden verplaatstnaar een vijand, die op zijn beurt een hele zwerm kogels om de orenkrijgt. Ook is een tag meteen op een vijand af te vuren,waarna de rest van de kogels die worden afgeschoten meteen naar hetslachtoffer vliegen en deze doorboren. Andere wapens, zoals eentjedie door muren kan schieten en een raketlanceerder die bestuurbareraketten kan afschieten, behoren tot het enorme arsenaal dat tot jebeschikking staat. Ted Price heeft ons ook nog eens verzekerd dat ernog meer wapens beschikbaar worden gemaakt als je de game uit hebtgespeeld. Dit moet onder andere zorgen voor een grotereherspeelbaarheid.De physics engine zorgt ervoor dat jeblijft uitproberen wat voor effecten de wapens hebben. Veel objectenin de levels zijn te vernietigen, dus schieten blijft een genot. Dephysics zijn ook goed voor elkaar. Hoewel deze niet altijd evenuitgebreid lijken, zorgt een geavanceerde engine ervoor dat er veelproce en tegelijkertijd mogelijk zijn. Zo heeft elk onderdeeltje vaneen hedgehog granaat zijn eigen physics AI en worden ook debewegingen van andere objecten onafhankelijk gegenereerd. Pricebenadrukt dat dit niet mogelijk zou zijn op huidige generatieconsoles. Vooral de Cell en de optimalisatie van de engine hiervoor,hebben ervoor gezorgd dat zoveel parallelle berekeningen kunnenworden gemaakt. Ook de AI van de vijand en die van de NPC's worden opgrote schaal parallel van elkaar berekend. In één vande levels die Price ons liet zien, was ook te zien dat een grotevierpotige mech zonder moeilijkheid zijn weg wist te vinden door eenlevel. Hierbij bewogen alle poten onafhankelijk en konden ze omgaanmet de variaties in het terrein. Er is specifiek aandacht aan besteedom ook grote vijanden zo natuurlijk mogelijk te laten bewegen, zondervast te komen zitten.De besturing van Resistance is beterdan verwacht. Eerdere first-person shooters op de PS2 hadden bijnaaltijd last van een matige besturing met de analoge sticks. Dezeleken in tegenstelling tot de Xbox- en Xbox 360-sticks veel mindergevoelig te zijn. Dit is echter niet meer het geval met de Sixaxiscontroller van de PS3. De sticks bewegen lekker soepel en hebben eengrotere precisie dan voorheen. Dit resulteert op zijn beurt in demogelijkheid om veel exacter richten en soepeler te bewegen inResistance. Met alle functies van de wapens, inclusief mêleeaanvallen, is de knoppenindeling wel een beetje onintuïtief.Hoewel ik het niet heb uitgeprobeerd, is me verzekerd dat alleknoppen naar keuze zijn in te delen. Na enig puzzelen, moet iedereenwel in staat zijn om zijn eigen besturing in orde te krijgen. Kans omde tiltfunctie van de Sixaxis controller uit te proberen, heb ik nietgekregen. Uiteindelijk is de tiltfunctie te gebruiken om bepaaldevijanden van je af te schudden. Deze specifieke vijanden waren welaanwezig, maar uit eigen lijfbehoud werden deze neergeschoten voordatze de kans kregen om te springen. Bedenk wel, deze game is moeilijken het is niet altijd leuk om bij een checkpoint weer te moetenbeginnen. Laten we gewoon zeggen dat ik helemaal in de game zat tentijde van het spelen ervan en op alles schoot wat bewoog.

Eenbijzonder leuke toevoeging aan de singlepayer campagne is decoöperatieve mode. Deze coöperatieve mode, welke alleen metz'n tweeën offline te spelen is, voegt een compleet nieuwedimensie toe aan de game. Het verhaal blijft hetzelfde, maar devijanden komen in veel grotere getale opdraven. Dit resulteert in nogmeer actie, waarbij het zaak is je maatje goed te ondersteunen.Eenmaal dood zal de andere speler 30 seconden in leven moeten blijvenvoordat de ander weer kan meespelen. Ook is het mogelijk je vriend inde tu entijd beter te maken, maar dit heeft natuurlijk wel totgevolg dat je kwetsbaar bent voor vijandelijk vuur. Voertuigen dienormaal in de singleplayer campagne zijn te gebruiken, maken decoöperatieve mode alleen maar leuker. Denk hierbij aan tanks diemet z'n tweeën zijn te bemannen, waarbij de éénhet kanon en de ander het geweer bestuurt. De verschillendeinternationale collega's waarmee ik heb gespeeld, hadden allemaalevenveel lol met co-op als ik, en zonder uitzondering probeerdeiedereen op een goede manier de levels te voltooien. Iets dat door demoeilijkheid van het spel lang niet altijd succesvol afliep.Okay, nu heb ik de kans gehad omResistance te spelen op een HDTV. De vraag is: ziet de game er eenbeetje representatief uit voor wat de Playstation 3 te bieden heeft?Het antwoord is ja en nee. Zoals de screenshots al aangeven, is degame ook in beweging nogal grauw te noemen. Dit past natuurlijkperfect in oorlog etting, maar het gevoel blijft toch heersen dat ermeer had kunnen worden bereikt. Dit wil echter niet zeggen dat degame er niet goed uitziet. De kijkafstand in de levels isbijvoorbeeld adembenemend. Veel verder dan op huidige consoles,worden gebouwen, vijanden en andere objecten weergegeven. Het is echtindrukwekkend om te zien hoe de geometrisch ingewikkelde objecten erzelfs van ver zeer gedetailleerd uitzien. En voor de mensen die zichafvragen of een game er in 720p er goed uit blijft zien op een 1080ptv (twee hiervan waren aanwezig) is het antwoord een volmondig ‘ja!’. Er is veel aan gedaan om de speelduurvan de game te verlengen. Zo zullen veel mensen de singleplayercampagne meerdere keren gaan uitspelen om alle wapens te verkijgen.Ook zijn er meerdere skins te verdienen die kunnen worden gebruikt inde multiplayer mode. Deze skins zijn te verdienen door de game inhogere moeilijkheidsgraden uit te spelen of skillpoints teverdienen. De hoogste moeilijkheidsgraad is ‘Super Human’ en isvolgens Price schier onmogelijk om te voltooien. Skillpoints kunnenworden vergeleken met achievements en staan voor bepaalde prestatiesdie je kunt behalen in de game. Dingen zoals het doden van drieChimera met een hedgehog worden beloond met een skillpoint.Hoewel ik de online multiplayer modeniet heb kunnen proberen, heb ik wel tijd kunnen doorbrengen met desplitscreen mode voor vier spelers. Waar de singleplayer encoöperatieve modes al zeer vermakelijk waren, was deze laatstemode doldwaas. Als ik zeg Timesplitters-achtige perikelen, dan wetenkenners waar ik het over heb. De term leuk is hierbij eenunderstatement en ik heb nog maar een fractie kunnen proberen van watmogelijk was. Alle wapens die beschikbaar waren in de singleplayermode, zijn ook beschikbaar in de multiplayer mode. Dit betekent dater genoeg originele en vernederende manieren mogelijk zijn om iemandom te brengen. Hetgeen dus ook gebeurde. Het moet wel worden gezegddat de multiplayer mode op een 1080p scherm werd gespeeld vanminimaal één meter breed. De kans bestaat natuurlijkdat wanneer de game op een ‘normale’ tv wordt gespeeld, er veelminder zichtbaar is dan op een groot scherm.

Grafischverschilt de game in splitscreen niet eens zoveel van de singleplayermode. Dit is een behoorlijke prestatie, want ook in splitscreengebeurt er een heleboel in één scherm. Het groteverschil met een online multiplayer mode is natuurlijk dat allespelers bij elkaar zitten en dit voegt veel toe aan de ervaring.Zelfs al speel je tegen mensen die jouw taal niet spreken.

Wijkregen de mogelijkheid om Deathmatch te spelen, maar er zullen zoweloff- als online ook andere modes beschikbaar zijn. De meestintere ante modes, zijn de modes Node en Meltdown. In beide modesmoet elk team van maximaal twintig spelers verschillende checkpointsin handen krijgen. Zodra deze in de handen zijn van het team, kunnendeze punten of nodes gebruikt worden als spawnpunt,waar ook wapens gehaald kunnen worden. In Meltdown fungeert een nodeook nog eens als een koelsysteem voor de basis van het team. Hoe meernodes je overneemt, hoe sneller de basis van de tegenstanderoververhit raakt, waardoor deze kwetsbaar wordt. Er is ook nog eenvierde onbekende mode, die pas bij de lancering bekend wordtgemaakt.

Online zal de game zeer uitgebreid gaan worden. Deonline mode kan worden opgedeeld in twee onderdelen. Ranked enUnranked matches. Ranked matches laten de speler promoveren door 60ranks die te behalen zijn door beter te spelen dan de rest. Doorhoger te komen, krijg je ook nog eens beloningen, zoals specialeskins die laten zien dat je een bepaald niveau hebt gehaald. Eenmatchmakingsysteem zorgt ervoor dat iedereen tegengelijkwaardige tegenstanders uitkomt. Een hogere rank betekentautomatisch betere tegenstanders.Unranked matches zijn meer open. Jekunt er niet mee hogerop komen, maar wel zijn bijna alle instellingenvan de maps en de game modes in te stellen. Dit kan niet in Rankedmatches, want dit zou spelers kunnen bevoordelen. Unranked matcheszouden dus theoretisch uitgevochten kunnen worden met alleenrocketlaunchers. Think of the po ibilities!

Allemultiplayer modes zijn te spelen als Chimera of als mens. Beidehebben hun eigen specifieke voordelen. Zo hebben de Chimera een ragemode, die je in staat stelt door muren heen te kijken en sterkereaanvallen uit te voeren. Het nadeel is wel dat de Chimera een groterdoelwit zijn en tijdens de rage mode meer schade oplopen. De mens isin staat te bukken en te sprinten. Deze functies zorgen ervoor dat demens minder opzichtig door de levels loopt.Het verschil in eigenschappen heeftvolgens Ted Price wel gezorgd voor moeilijkheden tijdens hetbalanceren van de game. Hoewel dit maanden heeft gekost, heeft men ertoch voor gekozen om elke speler per speelse ie éénkeer te laten spelen als Chimera en één keer als mens.Teams zullen dus nooit een voordeel hebben door de eigenschappen vande ra en waarmee ze spelen. Lag zal gelukkig niet een grootprobleem worden, want de officiële Sony servers gaan wordengebruikt om de games hosten. Dit betekent dus geen peer-to-peer lag.Andere online aspecten worden ook verzorgd door Sony. Zo zal er demogelijkheid komen om parties te maken. Parties zijngroepen die gevormd kunnen worden voordat spelers een lobbybinnengaan. Het is dus mogelijk om eerst een leuke groep te formeren,alvorens een geschikte match uit te zoeken. Dit systeem is natuurlijkook te combineren met mogelijkheid om clans te vormen. Wow, deze gamelijkt alles te hebben! De kans is zeer groot dat Resistance langetijd de meest populaire online game op de Playstation 3 gaat worden.Naast een korte presentatie van TedPrice en de mogelijkheid om Resistance te spelen, werden alleaanwezigen ook in staat gesteld Price een aantal vragen te stellen.Nadat bijna iedereen al aan de beurt was geweest, was het mijn beurt.Na aan elkaar te zijn voorgesteld, kon het vragen stellen beginnen.GNL: Zeker al behoorlijk moe van al dieinterviews die je hebt moeten geven?TP: Nee hoor, ik blijf het leuk vindenom dit te doen.GNL: Ik kan me voorstellen dat hettijdens de E3 of TGS wel anders is.TP: Och het is een welkome afwi elingvan het ontwikkelproces. En gelukkig zit er behoorlijk wat tijdtu en de verschillende gamebeurzen.GNL: Okay, verder over de game, waarkwam de inspiratie vandaan voor Resistance: Fall of Man? Warenbepaalde boeken en films hierin een factor?TP: Voor mij waren vooral sciencefiction en historische gebeurteni en een bron van inspiratie.Hetgeen dat ik in te brengen had, vormde echter maar een klein deelvan alle ideeën. Bij Insomniac Games kan iedereen ietsinbrengen. Als bijvoorbeeld iemand van financiën zegt dat hijeen idee heeft voor een cool wapen, dan zal er geluisterd worden naardat idee.GNL: De meeste van ons hebben nog maareen fractie gezien van de game en het verhaal. Kunnen we nogverra ingen verwachten?TP: Het is na zoveel tijd doorgebrachtte hebben met de game moeilijk te zeggen of jullie nog ietsonverwachts te wachten staat. Het verhaal zal in ieder geval eenaantal twists kennen en ik denk dat je wel verrast zult staan van eenaantal andere dingen. Ik heb de game overigens al acht keeruitgespeeld, weet je.GNL: Is het voor jou dan nog wel leukom de game te spelen?TP: Grappig, die vraag is mij nou nooitgesteld. Jazeker. Ik wil de game nog altijd een keer uitspelen opSuper Human. Ik wil die extra skins toch verdienen.GNL: Ga je daar online ook lekker meeshowen?TP: Ja hoor. Je kunt mij ook onlineverwachten.GNL: Wat was de grootste uitdaging bijhet maken van Resistance?TP: Dat was toch wel de nieuwe hardwarewaarvoor we moesten programmeren. Het is moeilijk om goed gebruik temaken van de SPU's waaruit de Cell chip bestaat (de proce orvan de Playstation 3 –redactie). En als er iets fout ging, moestenwe vaak helemaal opnieuw beginnen.GNL: Als we het hebben over Resistance2, is er nog veel te halen uit de hardware?TP: Haha, we zijn nueerst bezig met de nieuwe Ratchet&Clank. En ik kan je zeggen datwe met Resistance nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien. Wekunnen nog veel meer verwachten van de PS3.GNL: Krijgen we ook aspecten te vanResistance te zien in R&C?TP: Natuurlijk voeren we onzevoorliefde voor originele wapens door. Andere aspecten zullen tochspecifiek blijven voorbehouden aan R&C.GNL: De samenwerkingvan PSP en PS3 is voor een aantal ontwikkelaars is best eenbelangrijk aspect in hun games. Zal Resistance iets soortgelijkskrijgen?TP: Nee.GNL: Zoals je al hebt gezegd in jepresentatie is de connectie met internet echter wel een belangrijk aspect. Tot in hoeverre kunnen we hiervan gebruik maken?TP: Natuurlijk zullen we forums hebbenen ook zullen statistieken zichtbaar zijn op onze site. Gebruikerskunnen ook nog eens hun custom sites maken met de statistieken diezij willen weergeven.GNL: Hoe zal de aankoop van extra contentgaan? Gaan we mappacks krijgen of kunnen we zelfs onafhankelijkewapens kopen?TP: Daarvoor ben ik momenteel niet inde positie om iets over te zeggen.GNL: Ben je tevreden met degame? Of had je met meer tijd nog dingen willen veranderen?TP: Ikben zeer tevreden met de game. We zijn immers al zeer vroeg begonnenmet de ontwikkeling ervan en hebben veel tijd gehad om alle featuresuit te werken. GNL: Okay, het was een waar genoegen ommet je te spreken en bedankt voor het beantwoorden van de vragen!
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou