Eind 2006 werden we allen aangenaam verrast door Rainbow Six: Vegas. Na het tegenvallende Rainbow Six: Lockdown kon het immers elke kant op met de serie. Het werd overduidelijk dat de Rainbow Six-serie het toch echt moest hebben van het tactische element en geen bestaansrecht heeft als arcade-achtige schiettent. Rainbow Six kan niet zonder zijn tactiekliefhebbende achterban en deze achterban kan niet zonder de tactiek van Rainbow Six. Met Vegas werden onze gebeden verhoord. Eindelijk stond tactiek weer hoog in het vaandel. Rainbow Six: Vegas 2 zet deze hernieuwde traditie voort. Het verhaal vindt plaats ongeveer vijf jaar voor het eerste deel. Opvallend is dat je niet in the city of sin zelf begint, maar ergens hoog in de Pyreneeën om een terroristische groepering het zwijgen op te leggen. Hierna zal het verhaal zich vanzelfsprekend weer afspelen in Las Vegas. De locaties die ik met de previewversie bewandeld heb, waren ietwat anders dan ik gewend was van het eerste deel. Zo mogen we wat meer daglicht aanschouwen en is er niet altijd meer een casino in de buurt. Een verstandige keuze van Ubisoft want eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik redelijk klaar was met de rinkelende gokkasten. Ook een opvallende toevoeging is het A.C.E.S.-systeem. Door dit vernuftige systeempje kun je, net als in Call of Duty 4, punten scoren terwijl je speelt. Deze punten worden onderverdeeld in drie categorieën, namelijk Close Quarters, Assault en Marksmen. Wanneer je bijvoorbeeld iemand van op een redelijke afstand een extra luchtgat bezorgt met je sluipschuttersgeweer, dan zul je punten krijgen in de Marksmen-rank Met die punten verkrijg je nieuwe wapens of hulpmiddelen. Het mooie aan dit systeem is dat het zowel online als offline mogelijk is punten te vergaren, ideaal voor de zogenoemde stathoeren onder ons. Ook zul je nu in zowel de off- als onlinemodus spelen met hetzelfde mannetje, genaamd Bishop. De andere aanpassingen in Vegas 2 zijn in principe niet wereldschokkend voor iemand die nog nooit in aanraking is geweest met een Rainbow Six-game, maar zullen zeker hun sporen nalaten in de manier waarop het spel gespeeld gaat worden. Eentje daarvan is de mogelijkheid om te sprinten. Een simpele toevoeging, zo lijkt het, maar vooral online gaat deze aanpassing zeker iets teweegbrengen qua speelsnelheid. Ubisoft mikt met deze aanpassing duidelijk op een snellere en vlottere speelstijl, iets wat je terugvoelt in sommige levels in de singeplayercampagne. De radar uit Rainbow Six: Vegas is in deel twee weggehaald. In plaats daarvan beschik je over de zogehete Thermal Scan. Deze toont al de vijanden in jouw omgeving tijdelijk op een radar linksboven. Omdat je de Thermal Scan niet onbeperkt kunt gebruiken zul je er spaarzaam mee om moeten springen. Ook is het mogelijk door dunne voorwerpen of muren heen te schieten, iets waar je in tactisch opzicht goed gebruik van kunt, of zelfs moet, maken. Voor de wapenfanaat is er goed nieuws, assault-rifles zoals de AUG, L85A2 en de nieuwe M468 zullen wederom hanteerbaar zijn. In totaal zullen er elf nieuwe wapens beschikbaar zijn. Cosmetisch is Vegas 2 verder nauwelijks veranderd. Toen het originele Vegas uitkwam was men mateloos enthousiast over de grafische pracht en praal, anderhalf jaar later is dat niet zozeer meer het geval. Sommige visuele aspecten voelen vooralsnog wat gedateerd aan. De AI ondervond ik daarentegen als zeer indrukwekkend. Vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad merk je dat ze echt alles op alles zetten om je het vuur aan de schenen te leggen.Ook schieten ze elkaar te hulp wanneer de situatie uit de hand dreigt te lopen. Wel jammer is dat de terroristen nog steeds dezelfde uitspraken doen als in het origineel.

Een punt waar Rainbow Six: Vegas 2 echt hoog scoort is de multiplayer. Op dit moment ontbreekt het ons aan tegenspelers om dit zelf te kunnen testen, maar het verleden van de serie spreekt eigenlijk al boekdelen. Rainbow Six: Vegas 2 zal absoluut een voortzetting zijn van het online succes van deel één. Naast het oude Team Survival (dat is Rainbowsixiaans voor Team Deathmatch) zullen er enkele modi toegevoegd of aangepast worden. Zo weten we dat naast het hergebruiken van oude maps als Import/Export er een totaal van elf nieuwe online maps zal zijn. Ubisoft heeft verder aangegevendat de modus Total Conquest aangepast zal worden. Vanaf nu kun je louter winnen wanneer je alledrie de antennes tegelijktijd, voor een periode van dertig seconden, bezet houdt. Ook de nieuwe modus Team Leader belooft een waardevolle toevoeging te worden. Deze modus lijkt een beetje op 'Escort the VIP' waarin je de leider van je team succesvol naar zijn eindbestemming dient te brengen. De leider van het andere team afknallen is ook een optie.  Ook de coöperatieve spelmodi zijn dusdanig aangepast dat we nu kunnen spreken van een volwaardige co-op-ervaring. Je kunt de singleplayercampagne samen (enkel met zijn tweeën) doorlopen. Degene die het spel initieert krijgt de overige twee computergestuurde teamleden onder zijn hoede en zal dus de commando's geven. De tweede speler kan op elk willekeurig moment het potje verlaten en/of binnenkomen, hierdoor hoef je dus niet langer terug te keren naar het beginscherm wanneer iemand plots het potje heeft verlaten. Qua gameplay is Rainbow Six nauwelijks veranderd. Je kunt je teamleden ietwat dieper uitgewerkte commando's geven (gooi granaat hierheen, gooi rook daarheen etc.) maar het blijft verder identiek aan wat we al kennen uit het eerste deel. Maar in hoeverre is dat een slechte ontwikkeling? Nou, eigenlijk helemaal niet. Rainbow Six:Vegas 2 belooft net als het eerste deel een intense shooter te worden die ondanks de snelheid en spanning, niets inlevert aan tactiek. Met zijn snelle actie en sfeervolle setting weet de game menig tactiekliefhebber te plezieren, maar dit betekent niet dat enkel tactiekliefhebbers Rainbow Six: Vegas 2 zullen waarderen. Zo zag ik op een gegeven moment een aantal gijzelaars praten met een groepje tot de tanden bewapende terroristen. Mijn squad ontbrak het aan toestemming om ons hierin te mengen. Na dertig seconden geluisterd te hebben naar de zinloze discussie roept je squadlid Logan (inderdaad, de hoofdrolspeler uit het eerste deel) grofweg “fuck it!” terwijl hij vervolgens het nietsvermoedende bosje terroristen omlegt. Heerlijk! Het belooft weer een tactische lente te worden.