Hou je van lekkere, snelle arcade races waarin je met een bloedgang op je vierwieler door gras, prut en water scheurt? Dan ben je bij Pure op het goede adres. Combineer Motorstorm met SSX en je hebt een aardig beeld van de opzet van dit spel. Ondanks dat er op consoles geen gebrek is aan goede off-road racers, is Black Rock Studio, bekend van o.a. de prima MotoGP-games van THQ, van mening dat hun racespel genoeg vermaak biedt om aan dit rijtje te worden toegevoegd. Het eerste dat opvalt als je de controller ter hand neemt is de intuïtieve besturing. Die is heel toegankelijk en voelt meteen vertrouwd. Voor deze preview mochten we ons uitleven op de Xbox 360-versie. In deze versie konden we nog niet alle parcoursen proberen, maar wat we hebben gezien zag er goed uit. In Pure rijd je op een quad. Dat zal misschien niet iedereen meteen aanspreken, maar het is verbazingwekkend hoe snel je niet anders meer zou willen. Het spel draait naast het als eerste over de finish komen, om het maken van stunts. Met stunts verdien je boost en met boost knal je met een noodgang de baan over. Wanneer je via een schans of heuvel de quad het luchtruim instuurt, kun je stunts doen. Met een lege boostmeter is alleen de A-knop beschikbaar om capriolen mee uit te voeren. Succesvolle stunts vullen je boostmeter. Een crash neemt een hap uit de hoeveelheid opgespaarde boost. Hoe meer boost je hebt, hoe meer knoppen voor ingewikkelder en hoger scorende stunts je tot je beschikking krijgt. Het tactische element zit hem in je keuze tussen het gebruiken van boost om sneller te finishen en het sparen van boost voor vettere trucs en een hogere score. Dit systeem is verrassend eenvoudig en zorgt ervoor dat je niet telkens dezelfde stunts doet. Uiteraard kun je ook bijvoorbeeld een achterwaartse koprol toevoegen aan je stunt. Deze toevoegingen bewaar je het beste voor de hoogste sprongen. Want toen we het probeerden bij een iets te lage sprong belandden we genadeloos hard ondersteboven in de modder. Pure is lekker over-the-top. Je coureur en quad worden tijdens het racen door de modderpoelen lekker besmeurd met prut dat de hele race blijft zitten. De drie omgevingen die wij zagen waren bosrijk, blubberig en besneeuwd. De races zijn gesitueerd in verschillende landen, zoals Italië, Japan en de Verenigde Staten. Elk land kent meerdere parcoursen, die vol zitten met gigantische sprongen. Naast de duidelijk aangegeven hoofdroute zijn er veel verschillende afwijkende routes in elk parcours te ontdekken die elk zo hun voordelen bieden. Sommige routes geven je veel schansen om nog hogere sprongen te maken, anderen zijn juist vlakker zodat je lekker door kunt boosten. Het kiezen van de verschillende routes voelt heel natuurlijk aan. De meeste plekken die je kunt zien, kun je ook bereiken. Al spelende kom je er vanzelf achter welke routes op dat moment het verstandigst zijn.Terwijl je hoog in de lucht je stunt aan het uitvoeren bent, zie je de behoorlijk uitgestrekte omgevingen ver onder je doorschuiven. Ondanks de uitgestrektheid voelen de circuits niet leeg aan. Overal vind je natuurschoon op je pad. Wanneer je niet oppast, kun je net als bij Motorstorm uit de bocht vliegen en in een ravijn terecht komen. Gelukkig voelt de besturing goed aan en heb je continu het gevoel dat je de quad onder controle hebt. Mocht je onverhoopt crashen na een grote sprong of toch een ravijn inrijden, dan ben je na een korte slow-motion animatie vrijwel meteen weer terug op de baan om je weg te vervolgen. Hierdoor blijf je in de flow van het spel en daalt je adrenalinepeil nauwelijks.

Offline heb je vijftien tegenstanders en ook online kun je met z'n zestienen tegelijk racen. Voordat je op je voertuig kunt plaatsnemen, zul je nog even moeten kiezen uit verschillende spelmodi. Je hebt keus uit Stunt, Sprint en Race. De Stunt-mode spreekt voor zich: verzamel zoveel mogelijk punten door stunts te doen en combo's van stunts aan elkaar te rijgen. De Sprint-mode plaatst je op kleinere banen waarbij je brandstofmeter langzaam leegloopt. Gelukkig zijn er verschillende manieren om het leeglopen te bevriezen door bepaalde icoontjes te pakken die verspreid over de baan in de lucht hangen. Daarnaast is er natuurlijk de vertrouwde Race-mode. Hierin mag je gewoon lekker scheuren en stunts maken terwijl je tegelijk moet proberen als eerste de finish te bereiken. Deze mode hebben we het langst gespeeld. De kunstmatige intelligentie van je concurrenten maakt het je niet makkelijk, maar we hebben ze nog niet kunnen betrappen op oneerlijke voordelen. Het voelt heerlijk chaotisch om met zoveel tegenstanders op een circuit rond te scheuren. Helaas is er geen mogelijkheid om de competitie door geweld of met behulp van power-ups uit te schakelen.  Je zult handig moeten omspringen met je boost om iedereen te snel af te zijn.Qua muziek zit het ook goed. Pure bevat meer dan dertig onder licentie verkregen nummers van artiesten als Wolfmother, The Gossip, Chemical Brothers en vele anderen. Variërend van trance en drum and bass tot hip hop en rock. Wat alle nummers gemeen hebben is dat er een stevige, pompende beat in zit, die goed bij het spel past.

Verder kent het spel de mogelijkheid je quad helemaal van nul af op te bouwen. Tijdens de World Tour speel je allerlei onderdelen vrij waarmee je de quads aan kunt passen. Als je geen zin hebt om eindeloos te pielen met onderdelen, kun je ook gewoon de quickbuild-optie gebruiken, waarmee je in luttele seconden een quad in elkaar tovert. De vooruitzichten voor Pure zijn goed. De versie die wij onder handen namen, leek zo goed als af te zijn. De beeldverversing was stabiel, de kunstmatige intelligentie van de coureurs was prima in orde en er waren weinig fouten te bespeuren. Wel lekkere, snelle actie die al snel verslavend werkte. Het kostte veel moeite om de controller na onze speelsessie weer terug te geven. Daarnaast hadden we zoveel lol tijdens het spelen dat we de release van Pure met vertrouwen tegemoet zien.