Hoewel de prins had gehoopt na zijn avonturen in The Sands of Time eindelijk met pensioen te gaan, pakte dit in de werkelijkheid iets anders uit. De prins wordt namelijk opgejaagd door de Dahaka. Dit monster is door het lot in het leven geroepen, om mensen die spelen met de tijdlijn en hun noodlot, uit de weg te ruimen. De prins ziet nog maar één uitweg om aan de Dahaka te ontkomen, en dat is door terug in de tijd te reizen en te voorkomen dat The Sands of Time ooit gemaakt zullen worden. Toch lijkt de prins bezig aan een kansloze missie, want het is algemeen bekend dat niemand zijn lot kan veranderen. Of is de prins een uitzondering op de regel?

Prince of Persia: Warrior Within blijft grotendeels trouw aan de besturing en opzet van zijn voorloper, The Sands of Time. Zo wisselen de puzzels en de gevechten elkaar nog steeds regelmatig af en hoewel het vechten een iets groter aandeel heeft gekregen in het spel, voeren de puzzels nog steeds de boventoon. Aan de puzzels zelf is niet al te veel veranderd. Je dient nog steeds afwisselend langs randjes te klauteren, in palen te klimmen, over dunne latjes te balanceren en tegen muren op te rennen. Er zijn op dit gebied gelukkig wel een paar nieuwe elementen te bespeuren, zoals gordijnen waarlangs je langzaam af kunt dalen. Ook zijn er wat meer bewegende elementen opgenomen in de puzzels, waaronder gigantische tandwielen en raderen die je dient te ontwijken, dan wel vast te pakken.

De grootste vernieuwing is echter doorgevoerd in de gevechten, zoals je ook al het artikel eerder deze week kon lezen. Ubisoft heeft het vechtsysteem zelfs van een naampje voorzien: Freeform Fighting, om aan te geven hoe speciaal het wel niet is. Dat laatste is misschien wat overtrokken, maar een verbetering ten opzichte van The Sands of Time is het zeker. Het vechten gaat enorm soepel en met het grootste gemak van de wereld knoop je verschillende moves aan elkaar. Elke tegenstander vergt zo zijn eigen tactiek en vooral het bevechten van de gigantische Brutes is een genot, al zijn deze wel via een simpel trucje doodeenvoudig te verslaan. Toch heeft men niet geheel weten te voorkomen dat de gevechten, zeker later in het spel, enigszins repetitief worden.

In Warrior Within is het ook nog steeds mogelijk om de tijd terug te spoelen. Hiervoor heb je zand nodig, dat je kunt oppikken bij overleden tegenstanders of in vazen en tonnetjes in de levels. Opnieuw is het kunnen terugspoelen van de tijd een verademing, zodat je niet steeds hele stukken opnieuw hoeft te spelen. Ook is het met deze mogelijkheid enigszins goed te praten dat bij het bij de puzzels niet altijd even duidelijk is of een bepaalde sprong al dan niet haalbaar is, doordat het perspectief en de architectuur van de levels je nog wel eens wil bedriegen.

Eén van de nieuwe time-powers in actie.

Daar waar in de The Sands of Time het zand voornamelijk gebruikt werd om de tijd terug te spoelen, zijn de mogelijkheden in Warrior Within flink uitgebreid. De grootste vernieuwing is de mogelijkheid de tijd om je heen te vertragen, terwijl je zelf wel aan normale snelheid blijft bewegen. Dit is ideaal bij het ontwijken van bewegende messen, maar komt vaak ook uitstekend van pas bij gevechten. Ook sommige puzzels vereisen dat je van deze mogelijkheid gebruik maakt. Zo zijn er deuren die sneller dicht gaan dan dat je kunt rennen. Met het gebruik van de tijdvertraging, heb je echter ruim de tijd om door deze deuren heen te gaan. Andere nieuwe mogelijkheden die het zand met zich mee brengen, zijn speciale superaanvallen die vooral van pas komen wanneer er veel tegenstanders om je heen staan. Ook is er een soort beserk mode, waardoor je tijdelijk sterker en sneller bent dan je tegenstanders.