Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

Preview: Yoshi’s Woolly World

You're my wonderwol

Geschreven door Guan van Zoggel op
Na zijn debuut in Super Mario World (1992) als Mario’s sidekick, vertolkte Yoshi de hoofdrol in het vervolgdeel Super Mario World 2: Yoshi’s Island (1995). De Super Nintendo-titel werd warm onthaald door zowel critici als fans en werd meer dan eens benoemd tot een van de beste platformers ooit. Yoshi’s Island was de start van een reeks games met Yoshi in de hoofdrol, maar geen daarvan kon de charme van het origineel op eenzelfde manier bevangen. Yoshi’s Story voor de Nintendo 64 was te makkelijk en te kort, Yoshi’s Universal Gravitation voor de Game Boy Advance te gimmicky en (eveneens) kort.

In een reactie hierop reageerde Nintendo met Yoshi’s Island DS en recentelijk nog Yoshi’s New Island voor de Nintendo 3DS. Voor beide titels werd er blind gestaard op de fundamenten van de oorspronkelijke Yoshi’s Island, waardoor er weinig ruimte was voor creativiteit met marginale vernieuwingen als resultaat. Inmiddels zijn we 20 jaar verder en is er nog steeds geen enkele Yoshi-titel die zich ook maar enigszins kan meten met Super Mario World 2: Yoshi’s Island. Dat is de plek die Yoshi’s Woolly World voor Wii U moet gaan veroveren.

Vertrouwd

Er zijn een aantal terugkerende knelpunten met de sequels die hierboven in vogelvlucht genoemd zijn, waarvan originaliteit, moeilijkheidsgraad en speelduur de belangrijkste zijn. De zorg over originaliteit komt met name voort uit de gelijkenissen met de Wii-titel Kirby’s Epic Yarn, dat zich eveneens afspeelt in een wereld van garen, stoffen en knopen. Kirby’s Epic Yarn wist in elk level te verrassen door op vernuftige manieren de grenzen tussen stoffen zoals wij ze kennen en Kirby’s magische wereld op te zoeken. De vrees dat Yoshi’s Woolly World in dat opzicht te veel op Epic Yarn gaat lijken, is dan ook terecht.

None

Gelukkig lijkt het erop dat de ontwikkelaar hetzelfde gevoel deelt. Waar bij Kirby’s Epic Yarn de gameplay werd aangepast op het concept van een stoffen wereld, lijkt dat bij Yoshi’s Woolly World juist omgekeerd te zijn. De game voelt vertrouwd aan en speelt zoals we gewend zijn van Yoshi’s Island, behalve dat Yoshi nu niet met eieren maar met bolletjes garen gooit. De textielstof en knopen dienen als inspiratiebron, wat stapsgewijs nieuwe elementen introduceert in de wondere wereld van Yoshi’s Woolly World. Een veelbelovend vooruitzicht dus.

Uitdagende kastelen

De moeilijkheidsgraad van Yoshi-titels wordt traditiegetrouw gemeten aan de hand van het origineel, die met zijn uitdagende levels kon wegkomen met wat eenvoudigere baasgevechten. Sindsdien heeft Nintendo duidelijk een jong publiek voor ogen gehad, waardoor de moeilijkheidsgraad met elk nieuw deel verder daalde. In Yoshi’s Woolly World kunnen spelers tussen levels door schakelen tussen de normale ‘Classic Mode’ en de gemakkelijke ‘Mellow Mode’, waarbij Yoshi uitgerust is met vleugels en minder ervaren spelers over ravijnen kunnen zweven.

De vrees dat Yoshi’s Woolly World te veel op Epic Yarn gaat lijken, is terecht

Hierdoor blijft er voor Nintendo meer ruimte over om te experimenteren met de moeilijkheidsgraad in de latere werelden. De game bouwt langzaam de moeilijkheidsgraad op, maar door het lage instapniveau van de eerste levels is zelfs de derde wereld over het algemeen nog vrij eenvoudig. De grootste uitdagingen zitten in de kastelen, die met stekels, lava en vallende platformen het zelfs de ervaren spelers lastig kunnen maken.

None

Wonderwol

Over de speelduur van Yoshi’s Woolly World kunnen we in dit stadium nog niets zeggen. Wel zijn er in elk level meer voorwerpen te verzamelen dan ooit. Naast bloemen en sterren zijn er ook stempels voor Miiverse en zogenaamde ‘wonderwol’ te verzamelen. Per leven zijn vijf minibollen wonderwol te vinden die samen een nieuwe Yoshi vormen, waarvan het patroon vaak overeenkomt met het thema van het level. Hoewel het wisselen naar een Yoshi met een ander patroon geen invloed heeft op de gameplay is het een aardige toevoeging die de verzamelaars onder ons zoet zal gaan houden.

Yoshi's Woolly World belooft het leukste Yoshi-avontuur in decennia te worden

Yoshi’s Woolly World voelt alsof Nintendo een inventarisatie heeft gemaakt van de terugkerende knelpunten in Yoshi-games sinds Super Mario World 2: Yoshi’s Island en daar nadrukkelijk aan is gaan werken. Waar het gevaar van een inspiratieloze variant op Kirby’s Epic Yarn op de loer lag, belooft Yoshi’s Woolly World juist het leukste avontuur van Yoshi in jaren, zo niet decennia te worden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Batman Arkham Knight - All Who Follow You trailer Gamer.nl Podcast 9: 'Call of Duty: Black Ops 3 durft te vernieuwen'
8

Reacties op: Preview: Yoshi’s Woolly World

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Sabor

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Heel veel zin in deze titel. Ik zie in de preview helaas niks over coop, maar aangezien alles in coop te spelen is ga ik dit zeker doen.

    Wat ik wel jammer vind van Nintendo titels tegenwoordig is de makkelijkheids modus die ze er altijd instoppen. Misschien leuk voor 'onervaren ' spelers, maar ik heb het vroeger ook geleerd door vaak af te gaan. Als je dan een level haalt is de voldoening ook groot en daar leer je het ook van. De 'onervaren' spelers die de makkelijke modus gebruiken blijven naar mijn mening onervaren op deze manier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    rouquart

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dat heeft volgens mij te maken met de, over het algemeen, tweeledigheid van de doelgroep die worden aangetrokken door nin-games.
    Nintendo werd in het verleden fel aangesproken door hun kern omdat ze koos voor het grotere casual- (en vaak ook jongere) publiek dat word aangetrokken door de heldere kleuren, geestige vormgeving of de schattige personages. Nu kiest men al een tijdje steeds vaker voor een aanpasbare moeilijkheidsgraad zodat de het hele nintendo-publiek kan genieten van de games.

    Ik heb in het verleden vaak nin-games gekocht omdat ze er leuk uitzagen maar was vaak na een paar speeluren door het spel heen omdat het een te zachte moeilijkheidsgraad voorschotelt. Zo kan ik me ook wel voorstellen dat er games te moeilijk zijn voor onervaren spelers, als ze echt willen kunnen ze hun skills oppoetsen door het spel nog eens te doorlopen op 'normal' mode (en zo krijgt het spel nog eens wat extra replay-value, wat de kans vergroot dat die persoon dieper in games zal willen duiken ).

    edit: dan begin ik eens te typen en dan kom ik altijd uit op een groter-uitgevallen stuk tekst.
    Moderation, doin' it wrong :v

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    rouquart

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Also, het verwijderen van het +/- systeem geeft mij meer goesting om te reageren. Nice!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Tsk, wilde ik je net een plusje geven. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik moest gelijk denken aan Bubsy. Sega Megadrive titel. 😋

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Vriess

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik dacht dat mijn dochters dit spel wel wilden hebben, maar nee. Ze zeggen dat het te veel op Epic Yarn lijkt en dat spel hebben ze meerdere keren uitgespeeld. Ik geloof best dat het spel de moeite waard is, maar ik ben het toch eens met mijn dochters. Het lijkt weinig vernieuwend. Wel erg mooi trouwens. Toch even de reviews afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    VVG-Gamer

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Huh is die nog steeds niet uitgebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GuanvanZoggel

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Hij komt op 26 juni, eerder dan Japan en Noord-Amerika (die nog geen concrete datum hebben). Euro-primeur!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.