Want hoe bedank je een fervente gamer die houdt van fantastische game-ervaringen? We kunnen alvast een advies aan Sony geven: niet door een spel te maken dat in zijn kern heel matig speelt. PlayStation All Stars: Battle Royale is overduidelijk Sony’s antwoord op Super Smash Bros. van Nintendo, maar de ontwikkelaar van het spel heeft zich iets teveel blindgestaard op de randzaken van die serie. Daarbij is het de belangrijkste reden voor het succes van Smash Bros. vergeten: een diepgaand vechtsysteem.

Vergelijk en huiver

Laten we de twee games voor het gemak even naast elkaar zetten:

Super Smash Bros. is een game waarin allerlei Nintendo-personages het met elkaar aan de stok krijgen. Ieder personage heeft een aantal standaardaanvallen en daarnaast wat karakteristieke special moves, zoals de bom van Link of een vuurbal van Mario. Als strijdtoneel worden decors van de bijbehorende games gebruikt.

PlayStation All Stars Battle Royale is een game waarin allerlei Sony-personages het met elkaar aan de stok krijgen. Ieder personage heeft een aantal special moves, zoals de pijl en boog van Kratos en onzichtbaarheid van Sly Raccoon. Als strijdtoneel worden decors van de bijbehorende games gebruikt.

De oplettende lezer heeft het al gezien; de cruciale fout die All Stars: Battle Royale maakt is dat het reguliere vechtsysteem in zijn geheel lijkt te ontbreken. Je hebt wel verschillende actieknoppen en aanvalsrichtingen, maar alles uit zich in een speciale aanval. Gewoon normaal elkaar een mep verkopen is er daarom nauwelijks bij. In plaats daarvan vliegen personages over het scherm, unieke aanvallen uitvoerend alsof het niets is, zonder elkaar eigenlijk echt te raken.

 

Toeval is troef

Wie wint is als gevolg afhankelijk van welke speler toevallig het meeste zijn doel treft, daardoor zijn specials-meter het snelst vult en zo zijn tegenstanders met een veel te krachtige aanval het scherm uit kan meppen. Bovendien is de balans momenteel nog behoorlijk zoek bij de aanvallen; die van Kratos is gegarandeerd prijs terwijl andere moves te snel dood vallen. Wat Super Smash Bros. nu net zo leuk maakt, de directe confrontaties en subtiele verschillen in vechtstijlen, speelt bij All Stars: Battle Royale nauwelijks een rol.

Begrijp ons niet verkeerd; All Stars: Battle Royale spelen is verre van een straf. Het is zonder meer tof om Sony-personages als Nathan Drake, Sweet Tooth en Fat Princess elkaar in de haren te zien vliegen. Ook de achtergronden zijn leuk uitgewerkt; zo wordt de LittleBigPlanet-stage ter plekke opgebouwd en opgevrolijkt met stickers. In de God of War-arena moeten spelers niet alleen elkaar overleven, maar ook de Hydra uit het eerste deel. Sowieso is een Smash Bros-variant een prima idee voor Sony, dat een rijke historie aan gamepersonages herbergt. Het gemis van een diepgaand vechtsysteem gaat er echter wel voor zorgen dat de houdbaarheid van het spel beperkt blijft. En dat is jammer voor een spel waarin zoveel Sony-boegbeelden hun krachten bundelen.