Ninja Gaiden 2 (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Telkens wanneer er een nieuwe Ninja Gaiden-titel werd aangekondigd, bleek het om een remake tegaan. Maar na Ninja Gaiden: Black en Ninja Gaiden: Sigma is het eindelijk tijdvoor een écht vervolg. Niet louter wat nieuwe wapens, omgevingen of een extramoeilijkheidsgraad, maar een geheel nieuw avontuur voor Ryu Hayabusa. Al isNinja Gaiden 2 zeker niet zo revolutionair als het eerste deel bij zijn debuutop de Xbox.  De grootste aanpa ing van Ninja Gaiden 2 is dat het een stuktoegankelijker is geworden. Het spel is eigenlijk nergens meer echtonvergeeflijk. Er zijn voldoende checkpoints door de levels verspreid, ook vlakvoor de meeste eindbazen, waar je niet alleen het spel op kunt slaan, maar waarook je gezondheidsbalk volledig gevuld wordt. Daarnaast zal je gezondheid ookna elk gevecht terug op peil gebracht worden, hoewel, niet helemaal.Afhankelijk van hoeveel schade je hebt opgelopen, wordt het maximum van jehealthbalk iets teruggezet. Vooral wanneer je meerdere gevechten na elkaarslecht afwerkt, zal dit een grote impact hebben op je kans om het af te leggenin een gevecht. Breng je het er echter meestal goed vanaf, dan zul je zeldenvoor een onmogelijke klus komen te staan. Ondanks dat het spel toegankelijker is geworden, voelt hetzeker niet als een casual game. Je legt weliswaar wat minder vaak het loodje, maarde gevechten zijn nog steeds pijlsnel en om zonder kleerscheuren verder tekomen, is opperste concentratie vereist. Soms staan er tientallen vijanden omje heen en zul je goed moeten kijken wie een aanval initieert, zodat je tijdigkunt blokken of ontwijken.Het aanval ysteem is vooral simpel en doeltreffend: geenbuitengewoon ingewikkelde combo's, maar wel een systeem dat van je vraagt goedte kijken naar de situatie en daarbinnen de juiste keuzes te maken. Je hebt eenkorte aanval en een langere, krachtige aanval die je met je primaire wapen kuntuitvoeren, waarbij je keuze hebt uit diverse slagwapens die je gedurende hetspel bemachtigd. Daarnaast beschik je over werpsterren en later ook over eenpijl en boog en explosieve werpsterren. Je kunt je aanvallen ook opladen, waardoorze een stuk sterker worden. Dit lukt uiteraard niet wanneer je volledigomsingeld bent, maar is een goede manier om een aanstormende meute alvast uitte dunnen. Er zijn ook speciale, grote aanvallen uit te voeren waarvoor je rodeorbs nodig hebt. Deze zijn handig om grotehoeveelheden vijanden tegelijk te beschadigen en komen vooral van pas, wanneerje met een echte overmacht te maken hebt. Spaarzaam gebruik is aangeraden, wantde rode orbs liggen niet bepaald door de levels bezaaid. Wat de gevechten soms lastig maakt is de camera, die ondereen vrij lage hoek staat en op een behoorlijke afstand van Ryu. Hierdoor mis jesoms een goed overzicht op het gevecht. Niet alleen zijn er objecten in deomgeving die het zicht op het gevecht blokkeren, ook je tegenstanders staanveelvuldig in de weg waardoor je in het groepje grauwgrijze mannetjes moeilijkkunt zien of je nu zelf slaat, of een pak slaag inca eert. Even de drukteontvluchten en de camera herpositioneren is nodig om weer verder te kunnenvechten, rompslomp die bij een snel en nauwkeurig spel als Ninja Gaiden 2 nietthuishoort. Hopelijk zal men voor de uiteindelijke versie de camera nog watverbeteren of de speler mi chien wat meer vrijheid geven over de hoek waarinhij de actie bekijkt. Ondanks de slechte camera, kun je niet aan de uitbundigebloedvergieten in Ninja Gaiden 2 ontkomen. Het scherpe zwaard van Ryu gaat haktals een mes door boter dwars door zijn tegenstanders heen. Regelmatig zul jeledematen afhakken, wat een mooi rood snijvlak oplevert. Leuk is dattegenstanders zonder bepaalde ledematen nog gewoon door kunnen vechten. Zo hadik de benen van een vijand afgehakt, die vervolgens doorging met het gooien vanvuurbommen terwijl hij zich op zijn rompje voortbewoog. Erg cru, maar prachtigom te zien. Het geweld in Ninja Gaiden 2 wordt overigens nooit ranzig, omdathet door het knalrode bloed vooral cartoonesk aandoet. De previewversie bevatte de eerste paar levels uit hetvolledige spel, al waren niet alle levels even goed afgewerkt. Sommige locatieswaren prachtig om te zien, terwijl bij andere duidelijk de belichting ontbrakof de textures nog niet helemaal klopten. De levels die wel af leken, zoals deopeningslevels in Japan, zagen er goed uit, met prachtig brandende gebouwen,mooie vijvertjes en vergezichten. De opbouw van de omgevingen is redelijkkla iek en biedt niet bijzonder veel vrijheid, al zul je met goed zoeken wel veelgeheime voorwerpen kunnen vinden. Er zal flink wat gesprongen moeten worden in Ninja Gaiden 2  en ook het lopen tegen de muur is weer van departij. Door de slechte camera is het soms lastig om Ryu van het ene platformnaar het andere te leiden en wanneer je omlaag valt, zul je soms hele stukkenterug moeten lopen. Ook is de besturing soms wat te gevoelig om je sprongengoed uit te kunnen mikken. Het is geen Prince of Persia en gelukkig maar, wanthet platformen krijgt niet een al te grote nadruk. Juist daarom had het echterwel iets vergevingsgezinder kunnen zijn bij momenten. Het verhaal van Ninja Gaiden 2 raakt vooralsnog kant nochwal. Dit kan komen doordat de levels in de previewversie nog niet in juistevolgorde geplaatst zijn of doordat er tu enfilmpjes ontbreken, want Ryu is omonverklaarbare redenen soms ineens op een totaal andere plek. Niet dat het veeluitmaakt, want Ninja Gaiden 2 is vooral een kla iek spel waarin het draait omlekker ongecompliceerd hakken en niet om een diepe verhaallijn. Wat wel opvaltis dat de animaties in de tu enfilmpjes minder robuust aanvoelen dan we vangames als Devil May Cry 4 gewend zijn geraakt. Alles voelt wat houteriger, watminder menselijk aan. Dat tijdens het spelen de animaties niet heelnatuurgetrouw zijn, komt de snelheid ten goede en soort nooit, maar tijdens detu enfilmpjes valt het toch enigszins op. 

Al met al lijkt Ninja Gaiden 2 een goede voortzetting tegaan worden van het origineel. Door de lagere moeilijkheidsgraad zullen watminder mensen worden afgeschrikt, terwijl er voor de echte fans op de hogereniveau's genoeg te zweten valt. Verwacht echter geen revolutie. Het origineleNinja Gaiden zette in zijn tijd een nieuwe standaard voor het hack-and-slash-genre, deel twee lijktdat niet te gaan doen. Het bouwt verder op het origineel, maar blijft er vooralaan trouw. Het is jammer dat men zoals het er nu naar uit ziet, ook trouwblijft aan de mindere aspecten zoals de vervelende camera. Maar we houden nogeven een katana achter de deur, men heeft nog een paar maanden om het een enander te verbeteren.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou