NBA 2K9 (PS3, X360)

De nieuwste iteratie in de basketbalreeks is zowel grafisch als visueel weer een stapje vooruit gegaan. Hoewel de spelers nog steeds overkomen als wassen beelden, vertelt de spelende 2K Sports-producer ons dat er aanzienlijk meer animaties in NBA 2K9 zitten en dat er tal van grafische toeters en bellen zijn toegevoegd. Eén van de meest opvallende verbeteringen is dat het publiek nu echt leeft en niet meer bestaat uit een gekloond leger. Ook is men trots op de videoherhalingen na ieder kwart, waarin in slowmotion en vanuit verschillende camerahoeken de actie nog eens samengevat wordt. Beide eigenschappen beïnvloeden de gameplay niet, maar werken wel mee aan het creëren van de ultieme basketbalsfeer.

De gameplay zelf is op een stuk meer punten aangepakt. Weg is de mogelijkheid om een speler te schaduwen, omdat dit te oneerlijke situaties opleverde. Een pure aanvaller als Shaquille O'Neal kon in de vorige game door de automatische shaduwknop gemakkelijk bewegelijke aanvallers zoals Kobe Bryant verdedigen. Onrealistisch, en dus eruit met die feature. Ook hebben verdedigers nu, net als de aanvallers in het vorige deel, signature moves gekregen, wat zoveel inhoudt dat de sterverdedigers nu ook hun typische bewegingen en acties kunnen maken.

De laatste gameplayeigenschap die men in de presentatie naar voren liet komen is het 'mid-air' veranderen van je schot. Wanneer je een lay-up maakt of aanlegt voor een schot, kun je middenin in de animatie je directe tegenstander nog foppen door het schot net iets te veranderen. Dit vermindert de kans op een interceptie en bootst het echte basketbal nog beter na.

Tot slot praatte 2K Sports over de online mogelijkheden van NBA 2K9. Vijf-tegen-vijf online multiplayer is voor het eerst van de partij en is door 2K Sports zo interessant mogelijk gemaakt. Wanneer je zelf niet aan de bal bent help je mee om plays voor de rest van je team op te zetten. De game waardeert na een wedstrijd hoe goed je als team gepresteerd hebt en geeft je daarvoor een Team 2K-waardering. Dit alles moet voorkomen dat iedereen alleen maar voor de basket gaat hangen en gigantische dunks probeert te maken. Hopelijk werkt dit naar behoren en wordt de online mode één grote bron van plezier.

NHL 2K9 (Wii)

Waar men ons bij NBA 2K9 de PlayStation 3- en Xbox 360-versie liet zien, kregen we voor NHL 2K9 een blik op de Wii-versie. De Wii-versie moet zowel toegankelijk als diepgaand zijn, aldus 2K Sports en daarom is er gekozen voor een alleraardigst systeem van passen en schieten. Je bestuurt de spelers zelf met de analoge stick op de Nunchuk, maar kunt je passes aaneenrijgen door de Wiimote te gebruiken. Door verschillende spelers in een bepaalde volgorde aan te klikken met de aanwijzer, kun je de sequentie van passes beïnvloeden. Op deze manier ben je altijd één stap verder aan het denken en kun je prima one-shots opzetten.

Het schieten in de Wii-versie wordt gedaan door met de Wiimote een stick te simuleren met een swing de puk een loeier te geven. Je kunt dit schot vervolgens nog richten door met de analoge stick een hoek te kiezen. Om de game echter niet te ingewikkeld te maken kun je ook de AI laten bepalen waar je schot heengaat. Als laatste krijg je in de wedstrijd wanneer de tegenstander aanvalt ook de goalie onder je hoede. Door het gezichtsveld van de keeper, een beetje vergelijkbaar met het gezichtsveld van een vijand in Commandos, de goede kant op te richten, kun je reddingen maken.

In de gespeelde wedstrijd zag de besturing er soepel uit en leken de puzzelstukjes prima in elkaar te schuiven. Zelfs de misschien ietwat overbodige besturing van de keeper leek te werken. Om de Wii-versie nog wat extra charme mee te geven, zijn ook de minigames (jawel..) weer van de partij. Bij een knokpartij op het ijs mag je zelf met de Wiimote de klappen uitdelen en tijdens de rust moet je met het voertuig dat het ijs glad schuift zoveel mogelijk oppervlakte berijden. De minigames zijn kleine, op het eerste gezicht overbodige toevoegingen, maar kunnen de game wellicht helpen om het casual Wii-publiek binnen te trekken.

NBA 2K9 en NHL 2K9 lijken beiden prima games te worden. Uiteraard is de grote vraag hoe de concurrentie er dit jaar uit gaat zien, want ook EA zit niet stil. Zelf heb ik de EA-games nog niet gezien en gespeeld, waardoor ik jullie op dit gebied een voorlopige conclusie schuldig blijf. Eind dit jaar barst de sportstrijd weer los en zoals bij iedere competitie ontknoping wordt het weer heerlijk spannend.