Een paar jaar geleden vielen er nogal wat ontslagen bij ontwikkelaar Blizzard, de studio die op dit moment enorm veel succes heeft met de World of Warcraft-franchise. Er werden een heleboel talentvolle mensen aan de deur gezet, waarvan een groot deel afkomstig uit het team verantwoordelijk voor de Diablo-reeks. Het duurde echter niet lang voordat de opeens werkloze programmeurs besloten de handen in elkaar te slaan om een eigen studio uit de grond te stampen. Op die manier mochten we in 2003 de geboorte van Flagship Studios meemaken. Naast Hellgate: London werkt de ontwikkelaar ook aan de 'online dungeon crawler' Mythos.

De term 'online dungeon crawler' mag misschien wat vreemd in de oren klinken, maar het komt er eigenlijk gewoon op neer dat men zich tijdens het spelen van een dungeon crawler voornamelijk in kerkers, doolhoven en andere ingesloten omgevingen zal bevinden. Een van de bekendste voorbeelden uit het dungeon crawler-genre is Diablo. Het is dan ook geen toeval dat Flagship Studios op de proppen komt met een spel als Mythos, een van de oprichters van de studio, Bill Roper, was in het verleden namelijk zowat de belangrijkste kracht achter alles wat met Diablo te maken had.

Op dit moment heeft Mythos drie verschillende beroepen te bieden waarbij ieder zijn eigen kenmerken heeft. Ben je een liefhebber van bruut geweld, dan kies je best voor een Bloodletter, het beroep waarmee je al je agressie makkelijk op de aanwezige vijanden kunt botvieren. Heb je echter een voorliefde voor magie en schuilt er diep vanbinnen stiekem een pyromaan in je, dat heeft de Pyromancer waarschijnlijk wat interessante dingen in petto. Als derde en laatste beroep krijgen we de Gadgeteer te zien, een beroep dat geschikt is voor spelers die ervan houden om met geweren en technische dingetjes in de weer te zijn. Er zullen in de toekomst echter nog meer beroepen verschijnen zodat iedereen aan zijn trekken zal kunnen komen. Naast de drie huidige beroepen krijg je ook de mogelijkheid om deze door drie verschillende rassen te laten uitvoeren, zijnde de Human, Gremlin of Satyr. Elk ras heeft uiteraard een ander uiterlijk, terwijl het ook nog eens mogelijk is om elk ras verder naar eigen smaak aan te passen door bijvoorbeeld de haarkleur, haarstijl en het aangezicht aan te passen. Eens je een beroep en ras gekozen hebt, rest er alleen nog de taak om je digitale personage een naam te geven waarna je de wereld van Mythos mag betreden.

Mythos is om te beginnen geen echte MMORPG waarin alle spelers rondlopen in een immens grote, voor iedereen toegankelijke wereld. Het spel valt misschien nog het best te vergelijken met Guild Wars – alweer een titel die gemaakt werd door ex-medewerkers van Blizzard, maar dat terzijde. In Mythos verkrijg je alle queesten, uitrusting en wapens in grote steden, al is het natuurlijk ook mogelijk dat je die laatste twee uit het lichaam van dode monsters haalt. Elke stad is tevens ook zowat de enige plaatst in het spel waar je andere spelers kunt zien rondlopen, dé kans dus om sociale contacten te leggen. Deze heb je namelijk nodig om de ietwat moeilijkere opdrachten uit te voeren. Het gros van alle quests zijn echter perfect in je eentje op te lossen, het lijkt zelfs alsof het spel speciaal gemaakt is voor de eenzame speler. Dat idee krijg je vooral door de manier waarop je de spelwereld moet verkennen. De persoon die je een quest geeft zal er namelijk meestal voor zorgen dat op dat moment een bepaald gedeelte van je persoonlijke wereldkaart ontgrendeld wordt. Eens de nieuwe plek op je kaart te vinden is krijg je de mogelijkheid om ernaartoe te warpen, wat wilt zeggen dat je geen afstand hoeft af te leggen om bij de bewuste plek te komen. Hierdoor krijg je simpelweg niet de kans om onderweg andere spelers te ontmoeten die toevallig aan dezelfde opdracht bezig zijn. Op zich is dat ook niet zo erg: er zijn nog genoeg kerkers in het spel te vinden die speciaal ontworpen zijn voor grotere groepen, maar opdrachten vervullen doe je (in dit stadium van het spel) voornamelijk op eigen houtje.Eens je bent gewarped naar het gedeelte van de wereldkaart waar je moet zijn om de opdracht uit te voeren, moet je de daar aanwezige kerker betreden. Alle kerkers die op dit moment in het spel zitten zijn instanced, wat wil zeggen dat elke speler zijn eigen kerker te zien krijgt. Je zult dus nooit een dungeon binnenstappen waar iemand anders reeds alle monsters heeft gedood, waardoor heel wat bekende MMO-frustraties in een klap van de baan zijn. Eens je in zo'n kerker zit maak je echter pas echt kennis met de core business van Mythos: hakken, hakken en nog eens hakken. Het vechtsysteem heeft heel wat gelijkenissen met dat van Diablo. Aanvallen doe je door vijanden aan te klikken met de linkermuisknop. Wil je een speciale vaardigheid gebruiken, dan klik je tijdens het gevecht op de rechtermuisknop. Bewegen doe je door op de grond te klikken, waarna je personage zich naar de gewenste plaats zal voortbewegen. In principe is het mogelijk om Mythos enkel en alleen met je muis te spelen, al is het beter om tussendoor ook gebruik te maken van je toetsenbord. Eens je een wat hoger level bereikt hebt, heeft je personage bijvoorbeeld toegang tot meerdere speciale vaardigheden die niet allemaal een plaatsje kunnen krijgen onder je felbegeerde rechtermuisknop. Op zulke momenten is het simpeler om bepaalde aanvallen te koppelen aan een toets. Hetzelfde geld voor het innemen van drankjes om je levenskracht en mana bij te vullen. Gebruik maken van de daarvoor ingestelde toetsen is een echte must tijdens bepaalde gevechten.Gaandeweg het spel verdien je de bekende ervaringspunten die ervoor zorgen dat je level zal stijgen. Parallel krijg je bij elk nieuw level ook één skillpoint cadeau die je in een van de drie verschillende skill trees mag besteden. Elke skill waarin je punten stopt zal uiteindelijk toegang bieden tot een daaruit voortvloeiende skill, met als gevolg dat je keuzes zult moeten maken welke vaardigheden jij belangrijk vindt en welke niet. De skill tree in Mythos is bijna letterlijk overgenomen uit Titan Quest, terwijl ook in World of Warcraft een gelijkaardig systeem te vinden is. Dat is echter geen schande, deze manier werkt nou eenmaal erg goed om spelpersonages uit te bouwen, waarom zou een spel als Mythos er dan geen gebruik van maken?Verder zijn er nog andere dingen die we al eerder in vroegere games zagen opduiken, maar de vergelijking met Diablo blijft het meest zichtbaar. Zo moet je in Mythos door gebruik te maken van identify charms bepaalde voorwerpen eerst 'herkennen' voordat je er optimaal gebruik van kunt maken en is het, op bijna identiek dezelfde wijze als in Diablo, mogelijk om edelstenen in je uitrusting te plaatsen die ervoor zorgen dat je extra krachtig wordt. Er zijn echter nog een hele hoop dingen die op dit moment nog niet mogelijk waren, zoals het zelf vervaardigen van wapens en het reizen naar verder gelegen gebieden op de landkaart. Omdat Mythos zich op dit moment nog in de Alpha-fase bevindt moeten er nog heel wat dingen aangepast en toegevoegd worden. We zullen deze (op dit moment) gratis online dungeon crawler van Flagship Studios echter op de voet blijven volgen en jullie op de hoogte houden omtrent de laatste ontwikkelingen