Might & Magic Heroes 7 speelt zich af tussen 6 en 5. Dat klinkt verwarrend, maar dat heeft er alles mee te maken dat het zesde deel zich vierhonderd jaar voor de gebeurtenissen van HoMM5 afspeelt. Het verhaal, zoals de aankondigingstrailer met creatief gebruik van glas-in-lood uitlegt, volgt de twijfelende hertog Ivan van het huis Griffin. Na de moord op keizerin Maeve Falcon wordt het keizerrijk verscheurd door een burgeroorlog en Ivan is als een van de laatste kanshebbers op de troon in een hoek gedreven. Moet hij de hulp inroepen van de verraderlijke dodenbezweerders van Necropolis? De woeste hordes van Stronghold? Iemand anders?
Wat niet stuk is, hoef je niet te maken
Tijdens de presentatie van de studio werd duidelijk dat de game trouw blijft aan de inmiddels decenniaoude formule. Spelers leiden een held beurtelings door een fantasiewereld, gevuld met Orcs, eenhoorns en draken. De helden zijn ook de aanvoerders van legers die onvermijdelijk met elkaar op de vuist gaan. Gevechten vinden plaats op aparte speelvelden, waarbij troepen ietwat abstract worden gerepresenteerd als een enkele eenheid. Een roedel van 324 wolven valt in zijn geheel een zwerm van twintig Arcane Birds aan, om een voorbeeld te geven. De helden verdienen levels door te vechten en kunnen hun legers aanvullen door langs veroverde steden te gaan, die op hun beurt worden uitgebreid met grondstoffen. Deze grondstoffen haal je uit mijnen en liggen ook in de spelwereld voor het oprapen.
Limbic Entertainment, dat eerder Might & Magic X: Legacy maakte en de patches van Might & Magic Heroes 6 verzorgde, luistert naar de fans en betrekt ze bij de ontwikkeling. Zo mogen geïnteresseerden stemmen op de laatste twee van de zes facties in de turn-based strategiegame. Het aantal soorten grondstoffen is van vier in deel zes teruggebracht naar de oorspronkelijke zeven en ook de weergave van steden in een groot scherm zit er nu vanaf het begin in. Het zijn details, maar blijkbaar wel details die veel fans na aan het hart liggen.
Out of the box
Dat Limbic ernaar streeft om een soort ‘best of’ te brouwen, betekent niet dat ze elke vorm van vernieuwing mijden als een Plague Skeleton. In plaats van een eigen engine maken ze gebruik van de beproefde Unreal Engine 3. Dat brengt een paar voordelen met zich mee. Tijdens de demonstratie zet Ivan na een aanval van de Academy-factie afgeslagen te hebben de achtervolging in. Om te voorkomen dat de vijandelijke held weet te ontkomen, veroorzaakt de hertog een lawine om een pas te blokkeren. Zonder enige uitweg kiest de magiër er dan maar voor om zich te verschuilen in een fort. De hertog van Griffin bestormt vervolgens de vesting. Tijdens het gevecht weet een van Ivans eenheden de vijand via de flank aan te vallen en deelt daarmee een dodelijke portie schade uit.
De held van de Academy is verslagen en het verwoeste fort wordt herbouwd, maar door de lawine kan de hertog de hoofdstad van de vijand niet bereiken. De enige andere route is dwars door een groot meer, maar er zijn geen schepen voorhanden. In een knap staaltje out of the box-denken daalt Ivan af in een nabij geleden grot en slaat een eeuwenoud beeld aan stukken dat dienst deed als steunpilaar. De grot blijkt recht onder het meer te zitten, dat nu helemaal leegstroomt (“Allemaal mogelijk dankzij UE3”, glundert de spreker). De weg ligt open, maar de leider van de Academy heeft intussen een enorm krachtveld om zijn laatste bolwerk opgeworpen.
Geen probleem voor de hertog, want dankzij het geluk van de soort die je alleen ziet tijdens perspresentaties en tutorials ligt net buiten de stad een bibliotheek waar hij heel handig de Dispel-spreuk kan leren – ook zo’n handreiking naar de fans. Met het krachtveld overwonnen dient het laatste gevecht van de demonstratie zich aan, een heuse belegering. Ditmaal een veel groter slagveld, met een vestingmuur die de twee partijen scheidt. Het leger van hertog Ivan heeft een trebuchet meegenomen, die elke beurt een zware steen richting de vijand slingert. De Academy heeft echter ook een trucje achter de hand en roept een Arcane Bird op, gevolgd door – cliffhanger! – een fade to black.
Might & Magic Heroes 7 wordt gemaakt voor fans van de serie door fans van de serie, hoe cliché dat ook klinkt. Maar voordat we de loftrompet afsteken, willen we meer weten. Een Random Map Generator en een bugvrije release staan bijvoorbeeld nog steeds op het verlanglijstje, en een goede balans tussen de verschillende facties ontstaat ook niet vanzelf. We hopen daar meer over te weten te komen voordat de game in 2015 in de winkels ligt.
Reacties op: Might & Magic Heroes 7 – Meer dan een ‘best of’
geert1
Ben erg benieuwd hoe dit deel uit de verf komt. De reeks heeft inmiddels een redelijk problematische geschiedenis. Deel 3 was een geweldige game die door fans nog altijd op handen wordt gedragen. Toch vind ik persoonlijk dat een aantal van de concepten in dat deel nu best verouderd en irritant zijn. Deel 4, 5 en 6 hadden allemaal hun goede ideeën om de formule te verbeteren, maar die ideeën kwamen niet allemaal goed uit de verf. Ook heeft de reeks al lange tijd de nodige problemen, vooral op het gebied van balans, bugs en AI.
Ubisoft is er nog steeds bij betrokken, en zij hebben niet altijd de juiste insteek gehad om de reeks echt te geven wat het verdient. Heroes 6 werd gerushed, uitbesteed aan een minder competente developer (Black Hole), ondergebudgeteerd en door Ubi deels gesaboteerd. Dat spel had echt een aantal toffe verbeteringen, maar de hele engine was te slecht gebouwd om het echt goed speelbaar te krijgen en de AI was zwak. Ondanks 27 patches (!) blijft dat deel een aantal fundamentele problemen houden.
Het lijkt erop dat Heroes 7 een mix wordt van ideeën uit deel 3 t/m 6, met enkele invloeden van de browsergame Heroes Online en een aantal nieuwe ideeën. Het blijft een reeks die maar weinig verandert door de jaren, maar fans vinden dat juist een pluspunt. De overstap naar de Unreal Engine kan goed uitpakken (beter dan een halfbakken eigen engine). Ik hoop op upgradable units, eindelijk eens een echt competente AI, toffe units, veel content en een verhaal die te volgen is dit keer (in H6 was het verhaal vrij zwak en in een bizarre volgorde verteld). Ben benieuwd!
rohirrimDAAN
Mr_Knight
Als het perse in 3d moet dan kunnen ze beter naar kings bounty kijken. Combat in dat spel werkt fantastisch.
Als ze mijn feedback willen. Laat het weer lijken op heroes 3 maar dan scherpere graphics. Dan ziet het er overzichtelijker en sfeervoller uit en speelt het vlotter. En heroes 3 was zeker niet perfect. De units mogen wel wat interessanter met meer skills. En de heroes skills mogen ook wel uitgebreider zoals in kingbounty. En het moet aangemoedigd worden om met verschillende units op pad te gaan (niet perse units van je eigen ras). Dat je lekker creatief te werk kan gaan om een leger samen te stellen die mooi op elkaar afgestemd is. Dus veel neutral units die je her en der kan vinden. Maakt het ook niet eentonig om steeds met units van je eigen ras die je gekozen hebt te spelen.
Dit deel wordt helaas weer een faal denk ik. Ongeacht de goede bedoelingen die ze hebben. Het is toch weer ubisoft.
geert1
Wel eens met uitgebreidere helden en units, zolang dat echt tactische mogelijkheden toevoegt. En wat betreft het combineren van units uit verschillende factions: dit is in elk deel van Heroes mogelijk geweest, alleen heb je dan soms een morale penalty waardoor het een afweging is. Vaak is die penalty goed te compenseren met moraalbonussen, soms ook niet. Engelen en demonen in één leger is natuurlijk ook niet heel logisch, dus ik vind het juist goed dat dat niet zonder meer kan.
Maar ik heb ook wel mijn twijfels of deeltje 7 een goed spel wordt hoor. Inderdaad omdat Ubisoft niet de beste partij is om hiermee aan de slag te gaan. Een indie-studio met hart voor deze franchise zou wellicht beter zijn, met als budget een combinatie van investeringen en crowdfunding zodat ze veel vrijheid houden. Maar er wordt nu wel om input gevraagd van de community, Limbic is vrij open over het spel, en er is gekozen voor een robuustere engine, dus er zijn wel enkele tekens dat het beter zou kunnen eindigen dan Heroes 6. Het is afwachten welke kant het op zal gaan.
ems
Deel 5 had na die tribes of the east expansion nog wel enig nut, maar het wist nooit de magie te benaderen van de eerdere delen. 6 was waardeloos. Ongeïnspireerde melkerij. Toen 3DO ermee kapte was wat mij betreft de charme er grotendeels ervanaf en heb dan ook geen positieve verwachtingen voor 7.
Mijn verwachting voor de serie is dat hij langzaam wegebt in de vergetelheid, totdat er een of andere (indie) developer met een echte passie voor homm het weer nieuw leven inblaast.
Dennispls
Elvy-baby
Loimko